ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

משקאות אנרגיה - כל האמת...

בעשור האחרון, בעקבות מערכות שיווק אגרסיביות, אנו עדים לחדירת ענף משקאות חדש לארץ המכנה את עצמו "משקאות אנרגיה". ​מדובר במשקאות עתירי קפאין ומרכיבים אחרים שחלקם אמורים להיות בריאים, כדוגמת מגוון תמציות צמחים וויטמינים מסוג B. משקאות אלו נועדו להגביר את המרץ והערנות של צורכיהם, ועל פי טענות יצרניהם משמשים מתאמנים וספורטאים רבים בעולם לפני תחרויות ואימונים. בפועל, מרבית האנשים ששותים את המשקאות הללו נמנים על הציבור הרחב, שצורך אותם באופן לא מודע ובלתי מבוקר. כמו כן, צריכת משקאות אנרגיה נפוצה לצד משקאות אלכוהוליים וכמשקה מבוקש בקרב ילדים ובני נוער. לכן, חשוב לדעת כי מחקרים בתחום מעידים שצריכה בלתי מבוקרת של משקאות אנרגיה לא רק שאינה בריאה, אלא בהחלט עלולה גם להזיק.

 

כמויות הקפאין הגבוהות במשקאות אנרגיה 

המרכיב העיקרי במשקאות אנרגיה, שהופך אותם למעוררים וממריצים, היא למעשה כמות גבוהה של קפאין בתוספת טאורין המסייע בספיגת הקפאין בגוף. הקפאין בפני עצמו מוביל לערנות, הפגת עייפות  ולהפחתת כאבי ראש עקב הרחבת כלי הדם. ואולם, צריכת כמויות גדולות של קפאין גורמת להתמכרות אליו, והיא גם עלולה להיות מלווה בהרבה תופעות שליליות: העלאת לחץ דם, מתח, איבוד נוזלים בעקבות נטיית הקפאין לשתן, חוסר שקט ועצבנות, חרדה, חסך בשינה, סחרחורת, דיכוי תאבון, רעידות בידיים ושלשולים. מכאן שצריכת משקאות אנרגיה בכמות לא מבוקרת איננה בריאה, ואף מזיקה במיוחד לבני נוער וילדים המגלים רגישות גבוהה יותר לתופעות השליליות של קפאין. מעבר לכך, הימנעות ממשקאות אלו מומלצת גם לנשים בהריון ולסובלים ממחלות לב ולחץ דם גבוה. 

הסכנה שבערבוב משקאות אנרגיה עם אלכוהול

חלק ניכר מהצלחת משקאות האנרגיה בקרב צעירים טמון באפקט המורגש בעת ערבובם עם משקאות אלכוהוליים. זאת, בהיותם מנטרלים את תופעות הכבדות, הדכדוך  והעייפות האופייניים למשקאות האלכוהוליים. כפועל יוצא מכך, ניתן לצרוך הרבה יותר אלכוהול בעוד מידת האבחנה לגבי הכמויות הנצרכות מטשטשת, ועלולה להגיע למצבי שכרות גבוהים ומזיקים. כך למשל, ערנות עלולה להוביל למסקנה מוטעית כי צורך האלכוהול כשיר לנהיגה. בנוסף, צריכת אלכוהול גדולה מגבירה מעשי אלימות בקרב צעירים וגורמת להם גם להסכים לקיום יחסי מין שבמצב אחר לא היו מתקיימים.

הסוכר שבמשקאות אנרגיה

משקאות אנרגיה רבים גם מכילים כמויות מאוד גבוהות של סוכרים, המוספים במטרה לשפר את טעמם ולספק מרכיב ממריץ נוסף למשקה. כמויות גדולות אלו גורמות לצריכה עודפת של קלוריות ולהשמנה, וכמו כן מסבות נזק ניכר לבריאות השיניים. למעשה, מדובר במשקה ממותק לכל דבר שעדיף להימנע ממנו בהיותו לא בריא ולא מועיל לבריאות.

משקאות אנרגיה ואימוני ספורט

למרות התדמית שנוצרה להם כמשקאות יעילים וטובים לאימונים ספורטיביים, דיאטנים רבים המתמחים בתזונת ספורט מביעים התנגדות עזה לשימוש במשקאות אנרגיה. לטענתם, כמויות גבוהות של קפאין עלולות לגרום לרעד, עצבנות וחוסר יכולת להירגע ולהתרכז, ולמעשה מפחיתות מיעילותו של האימון. כמו כן, הסוכרים שבמשקאות מפריעים לאימוני כושר, אף שבכמויות קטנות ומדודות הם יכולים לסייע למתאמנים בתנועה כמו רכיבת אופניים או ריצה. יחד עם זאת, עדיין עדיף לקבל את האנרגיה הנדרשת לספורט ממקורות טבעיים כמו מנוחה, שתיית מים ודיאטה מסודרת.

צעדים למניעת צריכה מוגזמת של משקאות אנרגיה

חשוב לדעת כי במספר מדינות בעולם כמו אורוגוואי ודנמרק נאסרה מכירת משקאות אנרגיה, במדינות אחרות כמו נורווגיה נאסר לשווק משקאות אנרגיה המכילים טאורין, ואילו בארה"ב אסרו על שיווק המשקאות הללו במוסדות חינוך או בסמוך להם. במדינת ישראל חויבו החברות המשווקות ומייצרות משקאות אנרגיה בסימון אזהרה כי המשקה מכיל כמות גבוהה של קפאין, וכן ברישום אזהרת שימוש לילדים מתחת לגיל 12, לנשים הרות ולמי שצורך תרופות ומזונות אשר מכילים קפאין. כמו כן, על אריזת המוצר יש לרשום כי אין להשתמש במוצר ככמוסה מעוררות. מעבר לכך, מומלץ לכל אדם המעוניין לצרוך מוצרים אלו לשתות אותם באופן מדוד ומבוקר, ולהיות מודע להשפעותיהם.

 

 

חזרה לרשימה