ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תזונה נכונה על הבוקר

חשוב לדעת כי למזונות שאנו צורכים בבוקר יש השפעה ישירה ורבה על ההתנהלות בהמשך היום. למעשה, תזונת הבוקר נועדה לסייע לנו במספר תחומים - להתעורר, לרוקן פסולת שהצטברה בגוף בשעות השינה, ולחדש את מלאי מצבורי האנרגיה.

קודם לנקות את הגוף מפסולת ורעלים

 פני שממהרים לאכול משהו על מנת לספק אנרגיה בבוקר, כדאי לדעת שהגוף נדרש תחילה לרוקן ולנקות את עצמו מרעלים שהצטברו בו במהלך שעות הלילה, וזאת דרך הצואה. על מנת לסייע לגוף לזרז את הליכי הניקוי יש לצרוך מים ומזונות בעלי סיבים תזונתיים, כמו ירקות ופירות המסייעים בפעולות עיכול והתרוקנות. לכן, כשמתעוררים מומלץ לשתות שתי כוסות מים ואחרי כ- 20 דקות לשתות לימון סחוט עם כוס מים חמימים או עם כף שמן זית. לאחר כ- 20 דקות נוספות כדאי לשתות מיץ ירקות הכולל הרבה עלים ירוקים, כמו חסה, סלרי ופטרוזיליה שאליהם ניתן להוסיף פירות וירקות כמו תפוח וגזר. משקה זה יסייע לריקון הגוף ולמעשה גם יעניק לו חלק מהאנרגיה הנדרשת לתחילת היום.

 

חשיבותה של ארוחת הבוקר

 

במהלך שעות הלילה והשינה מתרוקנים מאגרי הגלוקוזה שנשמרים בשרירים ובכבד. אם הגוף המתעורר אינו מקבל מזון, מתחיל חיפוש אחר מקורות אנרגיה אחרים על ידי פירוק חלבונים שבשרירים, ולמעשה היום מתחיל עם מעט מאוד מצבורי אנרגיה. מחסור באנרגיה שמקורו ברמות נמוכות של סוכר בדם מוביל בין היתר לחוסר ערנות וריכוז, עצבנות ורעב, מה שגורם בהמשך היום גם לאכילה לא מבוקרת ולעלייה במשקל. מכאן ניתן להבין את חשיבותה של ארוחת הבוקר התורמת לאיזון רמות הסוכר בגוף, מגבירה את קצב חילוף החומרים ומעניקה אנרגיה נדרשת לשרירים ולמוח. 

 

מה כדאי לאכול לאורחת בוקר?

 

כמספר תפיסות העולם וגישות התזונה כך גם משתנות ההמלצות עבור ארוחת בוקר טובה ומאוזנת.  מכיוון שלרבים מאיתנו אין אידיאולוגיית תזונה מסוימת, מומלץ להתחיל את היום עם ארוחת בוקר מאוזנת וקלה שתעניק מלאי נכבד של אנרגיה להמשך היום מבלי שתכביד עלינו. מרכיבי הארוחה ישתנו בהתאם לצרכים הבריאותיים והדיאטנים של כל אחד. בין היתר, ארוחת הבוקר יכולה להיות מורכבת ממנת דייסת שיבולת שועל, גרנולה, ופירות שיספקו לגוף פחמימות איכותיות הנדרשות לייצור גלוקוזה. כמו כן, את מנת החלבונים הנדרשים ניתן לקבל מיוגורט לא ממותק, אפשר גם יוגורט עיזים, וכן מביצה, טונה או סרדינים. בנוסף, אם לא שתיתם מיץ ירקות על הבוקר הוסיפו לארוחה גם  מעט ירקות, שיספקו לגוף סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים. בסיום הארוחה מומלץ לשתות כוס תה ירוק לא ממותק, המאיץ פעולות עיכול ומסייע בהמשך הליכי ניקוי הרעלים.

 

בוסט אנרגיה בלי כוס קפה

 

 אין מה לעשות, שתיית  קפה ממותק על הבוקר אינה עומדת בגדר תזונה נכונה ובריאה. הקפה אמנם מגביר את תחושת הערנות בזכות רמות גבוהות של סוכר וקפאין, אך כפי שהן עולות מהר כך באותה המהירות הן צונחות, ולמעשה מותירות אותנו עם חוסר שקט, רעב, חוסר ריכוז ועייפות. יתרה מכך, קפה מעלה את לחץ הדם, רמות האינסולין והכולסטרול, מה שגורם לחוסר איזון ולהשמנה. לכן, עדיף לדחות את שתיית כוס הקפה הראשונה לשעות הבוקר המאוחרות, בהן כבר אפשר להתפנק גם עם מאפה מתוק קטן. מנגד, את כל האנרגיה הנדרשת לכם על הבוקר תקבלו כאמור לעיל משתיית מים, תה ירוק וכוס מיץ ירקות, ומאכילת ארוחה טובה ומאוזנת. ואם בכל זאת קשה לכם להתעורר על הבוקר, מעט תרגילי מתיחות, התעמלות ושטיפה קצרה במקלחת יעשו  את העבודה במהירות וביעילות.

 

לא תמיד רעבים על הבוקר

 

רוב האנשים אמנם מודעים לחשיבותה של ארוחת הבוקר, אך לא מעטים מהם אינם חשים רעב וצורך לאכול מייד כשמתעוררים. היעדר תחושת רעב על הבוקר נובע מכך שלעיתים קרובות לוקח  זמן למערכות הגוף השונות להתעורר, ולייצר תחושת רעב. כמו כן, תחושת הרעב תידחה אצל אנשים הנוטים לאכול ארוחת ערב בשעה מאוחרת. לו היינו חיים בעולם אידיאלי כל אחד היה מתחיל את הבוקר בקצב שלו, ואוכל כשתחושת הרעב הייתה עולה. ואולם, מסגרות העבודה והלימודים מאלצות את מי שלא אכל ארוחת בוקר לחכות שעות רבות עד שתגיע הזדמנות נוספות. לכן, לרוב מומלץ להקדים את שעת ארוחת הבוקר, לשתות נוזלים המסייעים בריקון הגוף ומעודדים תחושת רעב, ולאחר מכן לאכול ארוחת בוקר קטנה ובריאה בתחילת היום גם אם לא ממש רעבים.

 

חזרה לרשימה