ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מזון מונבט - להיט בדיאטה!

מבין שלל מזונות העל שנמצאים כיום בשוק בולט במיוחד מקומם של הנבטים, בזכות היותם נטולי קלוריות כמעט לחלוטין, קלים מאוד לעיכול ובעלי ערכי תזונה גבוהים במיוחד. יתרה מכך, היתרון הגדול של נבטים טמון באפשרות לגדלם בקלות אצלכם במטבח, בהשקעת זמן וכסף מינימאלית.

להנביט מזון על - אצלכם במטבח

 מהם נבטים?

 נבטים הינם גרעינים, קטניות וזרעים שרק החלו להוציא שורשים, גבעול דק ומספר עלים. בטרם צמיחתם הזרעים יכולים להישמר יבשים למשך תקופות ממושכות. על מנת שהזרע יתחיל בהליך הנבטה הוא נדרש לתנאים מתאימים של לחות, אור, אוורור וטמפרטורה, אותם ניתן לרוב לקיים גם באדמה וגם במים.

 

היתרונות הגלומים בהנבטה

 

הנבטה ביתית הפכה בשנים האחרונות לטרנד מוביל בכל רחבי העולם, בזכות ערכי התזונה הגבוהים. כלומר, נבטים מכילים כמות מאוד גבוהה של ויטמינים, חלבונים איכותיים, חומצות אמינו ומינרלים, החיוניים למערכות ואברים שונים בגוף האדם. בנוסף, הם מכילים גם כמות גדולה של סיבים המסייעים לתפקודה של מערכת העיכול ותורמים לתחושת שובע. כמו כן, להליך ההנבטה עצמו ישנה חשיבות תזונתית רבה, וזאת בשל החיבור שנוצר בין הקטניות או הזרעים לבין המים. החיבור מעורר את פעולת האנזימים שבצמחים, התורמת רבות לספיגתם היעילה של ויטמינים ומינרלים בגוף. יתרה מכך, הליך ההנבטה מגדיל לאין שיעור את הערך התזונתי של הצמח, בכמות היכולה להגיע אף למאות אחוזים.

 

תהליך ההנבטה

 

יתרון משמעותי נוסף שתורם להתלהבות מהתחום טמון בפשטות ההנבטה. התהליך מתחיל בכיסוי והשריה של קטניות או זרעים במים טריים למשך מספר שעות, הנע בין שעתיים ל- 13 בהתאם לסוג הצמח המונבט. לאחר השריית הזרעים או הקטניות יש להעבירם למסננת, להציבם במקום ללא שמש ישירה ולדאוג לספק להם כל הזמן סביבה לחה על ידי שטיפתם כ- 3 פעמים ביום במים. אורכו של שלב זה משתנה שוב בהתאם לסוג הצמח, ונע בין 3 ימים לשבוע. במהלך התקופה ייווצרו פסיגי הצמח ולאחר מכן הוא יונבט. יש לציין כי ככול שמאפשרים לצמח לנבוט יותר כך עולה בו ריכוז החלבונים. מעבר לכך, מי שרוצה להקל עוד יותר על העבודה יכול למצוא כיום שלל מנבטות מוכנות בעלות זניחה, ביניהן אפילו מנבטות חשמליות. ואם עדיין גידול הנבטים נשגב מיכולותיכם, תוכלו למצוא בשוק שלל סוגים שונים של נבטים טריים במחיר נוח.

 

מה אפשר להנביט?

 

בעיקרון, ניתן להנביט כמעט כל סוג של קטנית או זרע, כשלכל נבט יש את הערכים התזונתיים הייחודים לו ומשך הנבטה שונה. על סוגי הנבטים הללו נמנים בין היתר:

·         שיבלות שועל – גרעינים עשירים בסלניום, אבץ וסיבים הנחשבים יעילים כנגד דלקות פרקים, לחץ דם גבוה ומחלות לב. את גרעיני שיבולת השועל יש להשרות בכוס עם מים כ- 6 שעות ולהנביטם כ- 4 ימים, מה שיניב כ- 4 כוסות נבטים בגובה של כ- 1 ס"מ.

·         עדשים - עשירים בוויטמיןC , ברזל וחלבון. דורשים השרייה בחצי כוס מים לכ- 8 שעות והנבטה לאחר מכן לכ- 3 ימים, לקבלת תנובה של כ- 4 כוסות נבטים בגובה של כ- 2 ס"מ.

·         אזוקי – זוהי שעועית עשירה במגנזיום, ברזל, סיבים ואבץ הדורשת השריה של חצי כוס שעועית במים כ- 12 שעות, והנבטה לכ- 3 ימים. כתוצאה מכך יתקבלו כ- 4 כוסות נבטים בגובה של כ2-  ס"מ.

·         קטנית מש - עשירה בוויטמין C ובוויטמין A, ותורמת לחיזוק רקמות הגוף והמערכת החיסונית. יש להשרות כשליש כוס מש ל- 8 שעות ולהנביטה כ- 3 ימים שבסיומם יתקבלו כ- 4 כוסות נבטים בגובה של כ- 4 ס"מ.

·         זרעי קינואה - עשירים בחלבון, מגנזיום, ברזל וסיבים, נוגדים חמצון ותורמים לאיזון רמות הסוכר בדם. יש להשרות כוס של זרעי קינואה לכ- 3 שעות ולהנביטם במשך יממה אחת לקבלת 3 כוסות נבטים בגובה חצי ס"מ.

 

נבטים בתפריט היומי

 

ראשית, מלבד נבטי קטניות הנדרשים לאידוי ובישול, את שאר סוגי הנבטים אפשר וכדאי לאכול טריים, ובהחלט ניתן גם לנשנש כפי שהם ללא שום תוספת. כמו כן, הם משתלבים נהדר בסלטי ירקות טריים ובתבשילים, או שאפשר להכין סלט על טהרת סוגי הנבטים, מתובל עם מעט שמן זית, מלח ולימון. בנוסף, אפשר להפוך את הנבטים לממרח טעים הנשמר במקרר כ- 3 ימים. זאת, על ידי טחינת הנבטים ביחד עם עגבנייה, סלרי, זיתים, כוסברה, מיץ לימון ומעט שמן זית. מעבר לכך, ללא קשר לדרך שבה תעדיפו לצרוך נבטים, אכילתם על בסיס יומיומי תעלה את ערכי התזונה באופן ניכר ותסייע לכם בשמירה על חיוניות ובריאות גופכם.

 למתכון מומלץ עם נבטים - לחצו כאן 

חזרה לרשימה