ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה דלת גלוטן להרזייה - האומנם?

פרט למי שסובל מצליאק או מהפרעות הקשורות לרגישות לגלוטן, אין כל יתרון בריאותי בצריכת תזונה ללא גלוטן. כמו גם, הימנעות מהגלוטן עצמו אינה עוזרת לרדת במשקל, אבל המנעות מגלוטן גוררת ויתור על חלק גדול מהמזונות העשירים בפחמימות.

מהי מחלת הצליאק והאם יש תרופה למחלה?

מחלת הצליאק (דגנת בעברית), הינה מחלה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק ומתפתחת כתוצאה משילוב של גורמים תורשתיים, חשיפה לגלוטן וגורמים סביבתיים. הגלוטן נמצא בעיקר בדגנים (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון, כוסמין) והוא זה שמאפשר "הדבקה" של מרכיבי הקמח והפיכתם לבצק. המערכת החיסונית של חולה צליאק, שנחשף לחלבון "גליאדין" הנמצא בגלוטן, מזהה חלבון זה כגורם זר ותוקפת אותו בטעות. במתקפה זו נפגעים תאי המעי הדק ונוצרת בהם דלקת הפוגעת בספיגת המזון ומרכיביו. צליאק, הינה מחלה כרונית שאין לה פתרון רפואי, מלבד הימנעות מוחלטת ועקבית לכל החיים ממזונות המכילים גלוטן (לשם מניעת סימפטומים של המחלה).

הסימפטומים (=הסימנים) למחלה נעים בין בטן תפוחה, שלשולים תכופים, קומה נמוכה, אצל ילדים - חוסר שגשוג (אי עליה במשקל), חולשה לא מוסברת ואנמיה.

המנעות מוחלטת ועקבית לכל החיים ממזונות המכילים גלוטן הינה גם הפתרון היחיד לאנשים הרגישים לגלוטן ואין להם צליאק - זו אוכלוסיה שאינה חולה במחלת הצליאק, אך סובלת מכאבי ראש, נפיחות בבטן, אי נוחות במעיים, כאבי בטן וגזים, שילשולים ועייפות הנובעים מרגישות לגלוטן.

ההימנעות הינה גם ממוצרים המכילים גלוטן ברכיביהם וגם ממוצרים שיוצרו בסביבות ייצור שבהן מיוצרים מוצרים המכילים גלוטן (לכן יש מאפיות המפרידות בין 2 קווי ייצור – עם/בלי גלוטן).

ההסתברות לחלות בצליאק

בישראל, כ- 1% מכלל האוכלוסיה, חולים במחלת הצליאק.  בכלל האוכלוסיה כ-1 ל-133, אך במשפחות חולי צליאק 1 ל-22.  בקבוצות אוכלוסיה שמאופיינות במחלות גנטיות כמו תסמונת דאון ובמחלות אוטואימוניות כמו סוכרת נעורים ותת פעילות בלוטת המגן, ההסתברות לחלות במחלת הצליאק גבוהה יותר בהשוואה ליתר האוכלוסיה.

הסכנות במחלה

אם לא מטפלים במחלה מבעוד מועד, היא עלולה לגרום לסיבוכים רציניים לטווח ארוך, כמו בריחת סידן, נשירת שיער, נזק לשיניים, נזק נוירולוגי וגידולים סרטניים. לאנשים חולים במחלת הצליאק שלא אובחנו וממשיכים לאכול גלוטן סיכון גבוה פי 40-100 להתפתחות סרטן המעי הדק בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

הבדיקות לגילוי הצליאק

הבדיקות, בדרך כלל, מבוססות על גילוי הנוגדנים הנוצרים בגוף כתוצאה מחשיפה לגלוטן. הפסקת צריכת גלוטן איננה מביאה לריפוי דלקת שכבר נוצרה אצל אדם חולה בצליאק, ולכן הקפדה על דיאטה נטולת גלוטן ללא אבחון מוקדם, יכולה לגרום שאדם החולה בצליאק לא יאותר (כיוון שלא יתגלו נוגדנים).

לעיתים, מחסור בויטמין D וחומצה פולית מעיד על מחלת הצליאק, אך אין זה הכרחי.

הבדיקות הקיימות הן: השלב הראשון באבחון הוא בדיקות נוגדנים בדם. תוצאה חיובית של מציאת נוגדנים פי 10 מהנורמה בבדיקות דם, מחייבת אבחון ודאי הנעשה על ידי ביופסיית המעי הדק, המראה צלקות וניוון של סיסי המעי הדק. ניתן גם לעשות בדיקה גנטית באמצעות בדיקת רוק.

גם לאנשים ללא סימפטומים הנמצאים בקבוצות סיכון, או קרובי משפחה מדרגה ראשונה שלהם, מומלץ לבצע בדיקה גנטית כבדיקת סקר ראשונה. במקרה של תשובה שלילית, יתייתר הצורך לבדיקות דם שנתיות למעקב אחר המחלה.

דיאטה ללא גלוטן

מבוססת על:

·         אכילת בשרים, דגים, קטניות, אגוזים, שקדים, פירות, ירקות

·         הימנעות מדגנים המכילים גלוטן - חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל וכוסמין

·         צריכת פחמימות ללא גלוטן - קטניות, דוחן, כוסמת, אמרנט וטף, אורז, תפו"א, תירס ופירות.

·         אפייה מקמחים ללא גלוטן - קמח אפונה, קמח תפוחי אדמה, קמח כוסמת, קמח תירס, קמח חומוס, קמח טפיוקה, קמח תמי, קמח יעודי לבצק פריך.

·         צריכת חלבונים ממקורות ללא גלוטן - ביצים, דגים, בשרים, דברי חלב ומקורות מהצומח - קטניות

חשוב לדעת

פרט למי שסובל מצליאק או מהפרעות הקשורות לרגישות לגלוטן, אין כל יתרון בריאותי בצריכת תזונה ללא גלוטן. כמו גם, הימנעות מהגלוטן עצמו אינה עוזרת לרדת במשקל, אבל המנעות מגלוטן גוררת ויתור על חלק גדול מהמזונות העשירים בפחמימות.

כידוע דיאטה דלה בפחמימות יעילה מאוד בהורדת המשקל, בעיקר בתחילת הדרך, שאז עיקר הירידה הינו ירידה בנוזלי הגוף ולא בשומן. בדיאטה נטולת גלוטן - לאנשים בריאים הנמנעים מפחמימות – אמנם מרזים מהר בתחילת תהליך הדיאטה, אך מנגד יש לכך חיסרון והוא ויתור על פחמימות חשובות לגוף.

חשוב גם לדעת שדיאטה נטולת גלוטן מצריכה משאבי זמן וכסף רבים (מוצרי המזון נטולי הגלוטן, כדוגמת לחם נטול גלוטן, הינם יקרים יחסית למוצרים רגילים) וקשה מאוד לביצוע לאורך זמן. אדם העושה דיאטה נטולת גלוטן ולאחר זמן חוזר לצרוך גלוטן, צפוי להעלות את כל המשקל שהוריד בדיאטה שעשה, ואף יותר...

 

טיפים לתזונה נכונה ללא גלוטן - לרגישים לגלוטן ולחולי צליאק

1. קניות - ארגנו את רשימת הקניות מראש וערכו את הקניות בחנויות של מזון בריאות. גם בסופרים למיניהם, יש מחלקות של מזון ללא גלוטן.

2. מזון טרי (שאינו מבושל) - שלבו בתזונה היומית שלכם לפחות 50% מזון חי, כמו: פירות, ירקות, זרעים ואצות.

3. אורז - שלבו אורז על כל סוגיו בתפריט היומי, תנו עדיפות לאורז מלא. כיום יש פסטה, ספגטי, אטריות למרק ואטריות שחורות העשויות מאורז מלא.

4. קינואה - הינה הדגן הבריא ביותר. מכילה חלבון ועשירה במינרלים. שלבו אותה בתפריט היומי. קיימות קינואה לבנה, אדומה ושחורה, כמו גם פסטות מקינואה.

5. דגנים - שלבו בתפריט דגנים ללא גלוטן, כמו: דוחן, כוסמת, אמרנט וטף. דגנים אלו מכילים פחמימות איכותיות, יש בהם ערכים תזונתיים המאזנים את הסוכר בדם והם מעניקים אנרגיה זמינה.

6. אפו בעצמכם לחמים ומאפים מקמחים מלאים ללא גלוטן, כמו : קמח כוסמת, קמח תירס, קמח חומוס, קמח טפיוקה.

7. קרקרים - הכינו קרקרים מזרעים המהווים תחליף מושלם לקרקרים מחיטה או שיפון, כמו: זרעי חמניה, זרעי דלעת, שומשום וזרעי צ'יה.

8. תחליפי גלוטן בעולם - תחליפי חיטה בריאים וטעימים של מדינות: הודו- "דוסה", דרום אמריקה- "טורטיה", ברזיל- "יוקה", יפני- "אצת נורי", סין- "נייר אורז".

9. אורח חיים בריא - שימרו על אורח חיים בריא, פעילות גופנית, דיאטת תזונה נכונה, מדיטציה, שמחה וקירבה לטבע. כל אלה יקרבו אתכם לחיים טובים.

 

חזרה לרשימה