ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

רק את/ה בעצמך יכול/ה - האדם האפקטיבי

אפקטיביות היא היכולת של האדם להשיג את התוצאות הרצויות לו תוך איזון בין כל מרכיבי עולמו- בית, עבודה וצרכיו האישיים. כדי להגיע לאפקטיביות על האדם להשקיע בעצמו- אכילה נכונה, ספורט, קריאה, למידה, הנאה= אורח חיים בריא.

אפקטיביות אינה יעילות. אדם יכול להיות יעיל, אך לא אפקטיבי ויעשה מעשים בשיא היעילות שלא יקדמו אותו לשום מקום.

האדם האפקטיבי יודע מה הוא רוצה, מסמן מטרה, מזהה מיכשולים ומוצא דרך להתגבר עליהם ויוצר לעצמו תמונה של נצחון בראש, לוקח אחריות, נוקט במעשה ומתמיד עד השגת המטרה. מיקוד השליטה שלו הוא פנימי- "ממני הכל מתחיל ובי הדברים תלויים".

האדם הלא אפקטיבי מאשים אחרים בתוצאות של מעשיו, מתלונן, מתבכיין: "אכלו לי, שתו לי", הופך עצמו לקורבן של אחרים ונסיבות ולעולם מצטדק.

האדם האפקטיבי תמיד חושב איך כן אפשר, בעוד האדם הלא אפקטיבי חושב מדוע אי אפשר.

"מה שהוא מחסום לפסימיסט - הוא קרש קפיצה לאופטימיסט" (אליאונור רוזוולט 1884-1962).

רמות האפקטיביות

הרמה הראשונה היא אפקטיביות אישית- אתה עם עצמך. על אדם להשקיע לפחות שעה ביום להיות בדיאלוג עם עצמו. אפשר לעשות זאת תוך כדי עשיית ספורט לסוגיו, תוך כדי עשיית מדיטציה, תוך כדי כתיבה, או סתם תוך כדי ישיבה ושיחה עם עצמך. אדם צריך לקבל ולאהוב את עצמו.

הרמה היותר גבוהה היא אפקטיביות בינאישית- אתה עם הסובבים אותך. האדם עם האפקטיביות הבינאישית משקיע בניהול הזוגיות שלו, משקיע במערכת היחסים עם ילדיו, עם הוריו, עם חבריו ועם חבריו לעבודה. כשאדם משקיע בבניית מערכת יחסים עם האנשים החשובים לו הוא עונה על צורך אנושי בסיסי- הצורך באהבה.  ללא אהבה החיים קשים לאדם והתסכול והמירמור גוברים.

כלים מקדמים אפקטיביות

א.         תשוקה ואנרגיה לגדול, לעזור לאחר, להיות משמעותי בעולמינו הקטן.

ב.         השאיפה להתפתח כאדם, כל הזמן, ולהוסיף ערך לצמיחה האישית - בידע, במחשבה, בתפיסה, ביכולות השכליות והנפשיות. הרצון להוציא מעצמך יותר.

כדי להגיע לכך על האדם לפתח את המיומנויות שלו באופן שיטתי. לדוגמא:

1.         הרגל קריאה מפתח את מיומנות הרחבת אוצר המילים הגורמת לנו להמשיג את המציאות באופן עמוק, חד, מדויק ומשוכלל יותר והמשגה זו בתורה גורמת להסתכלות שונה על העולם שמסביבנו.

2.         כושר דיבור היא מיומנות שאפשר ללמוד ולטפח.

3.         היכולת להציב מטרות הינה מיומנות נרכשת- הלימוד להציב מדדים קונקרטיים, לאיזה תוצאות הננו רוצים להגיע.

4.         ניתוח נתונים ו/או נסיבות הינם מיומנויות נלמדות המקדמות אפקטיביות.

5.         דיוק הינו מיומנות נלמדת המקדמתִִ אפקטיביות.

6.       ספורט וכושר גופני משפיעים על יכולת הריכוז בלמידה ובעשייה ובכך מקדמים אפקטיביות.

אנשים אפקטיביים שואלים שאלות ואינם פוחדים מהאמת, מלדעת אותה ולהתמודד איתה.

אנשים לא אפקטיביים פוחדים לדעת וכשאדם לא רוצה לדעת הוא לא יודע. האנשים הלא אפקטיביים לא יודעים מה קורה עם בן זוגם, עם ילדיהם והכי גרוע עם עצמם. לרוב, הם לא מצליחים לשנות הרגלים, כי הרגל הוא פעולה שהיא תוצר של מחשבה ועד שאדם לא יגלה ויכיר באותה מחשבה- בסיפור הפנימי שלו וישנה אותו- לא ישתנה ההרגל.

דיאטה קלאב ואפקטיביות

משתתף ו/או שומר האומר: "איני יודע מדוע שמנתי", "איני יודע מדוע אני אוכל מתוק", "איני יודע מדוע אני אוכל בלילה", "איני יודע......", "אינני שולט באכילה.....", "אני פוחד להשמין חזרה", "אני פוחד מהחופשה", "אני פוחד.....", אינו אדם אפקטיבי. וכדי לעשות שינוי בהרגלי האכילה שלנו אנחנו צריכים "להסתכל לאמת בעיניים", להבין מהו הסיפור הפנימי שלנו ומשם להתחיל לשנות- אנחנו צריכים להיות אנשים אפקטיביים.

מחקרים העוסקים בנושא "האושר של האדם", מראים כי הצבת מטרות ומימושן מהווים גורם חשוב התורם לאושרו של האדם וכולנו בדיאטה קלאב רוצים להיות להיות במקום הזה.

חזרה לרשימה