ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אוכל שמתחפש לבריא

לא כל מה שנוצץ זהב, ובטח ובטח שלא כל מה שכתוב עליו "בריא / דל/ ללא ..." הוא באמת כזה...

אותיות קטנות שוות טעויות גדולות...

אין מה לעשות, דיאטה הורסת את הספונטניות באוכל. כל מי שנמצא בתהליך יודע שיש חשיבות עליונה לתכנון נכון של ארוחות, של הכנה מראש, של "סחיבת" קופסאות קטנות לכל מקום, ובעיקר תהליך של דיאטה מצריך תשומת לב מיוחדת לטרמינולוגיה  ולאותיות הקטנות.

לא כל מה שנוצץ זהב, ובטח ובטח שלא כל מה שכתוב עליו "בריא / דל/ ללא ..." הוא באמת כזה.

אז מה עושים? קוראים את האותיות הקטנות!

אחת הבעיות הגדולות היא המילה "בריאות". במיוחד כשמדובר במאפים, עוגיות בריאות ולחם כפרי.

כמה שאלות, האם לחם כפרי מיוצר בכפר? האם יש דבר כזה עוגיות בריאות? חשוב לזכור שלכל המוצרים האלו יש יצרן או משווק שתפקידו הוא למכור, והרבה. שמות התואר נועדו כדי לשווק את המוצר, ולרוב, אין להם שום משמעות מבחינת הערכים התזונתיים. מתחת לשמות התואר השיווקיים האלה מסתתרים קמח לבן, סוכר ומלח, בדיוק כמו בעוגיות הרגילות במדף שממול. במקרה הטוב הוסיפו קצת קמח מלא הנחשב בריא יותר...

חשוב להקפיד לבדוק את הרכיבים ולהתייעץ עם המנחה/דיאטנית החברה.

מיץ טבעי ללא תוספת סוכר?

פירות מכילים סוכר טבעי הנוצר על ידי הצמח. פירות בשלמותם עשירים בסיבים תזונתיים,  מינרלים וויטמינים נוגדי חמצון, המרוכזים בעיקר באזור קליפת הפרי. ואכן חשוב מאוד לצרוך פירות אבל, כל מי שניסה לסחוט מיץ בבית יודע שבשביל כוס אחת צריך כמות גדולה של פרי. כשנשתה את כוס המיץ הזו, למעשה שתינו בעיקר את הסוכר שבפירות, ובכמות גדולה, והפסדנו את הסיבים התזונתיים של הפרי...לדוגמא, כוס מיץ תפוזים סחוט טרי מכילה כ-4 כפיות סוכר!

מה לגבי חטיף אנרגיה?

יחידת המידה לאנרגיה היא קלוריה. מכאן, שחטיף עשיר באנרגיה הוא פשוט שם יפה לחטיף עשיר בקלוריות. ברשימת הרכיבים של חטיפים אלו (שכתובה לרוב עם האות הקטנה ביותר האפשרית ואיך שהוא מתקפלת פנימה) לא פעם נמצא זה לצד זה: סירופ גלוקוז ופרוקטוז, סוכר חום, דבש, סירופ קרמל, חלב מסוכר, דקסטרוז - כולם צורות שונות של סוכר פשוט. מיד אחריהם נמצאים חומרי הלחה וחומר מתחלב. אכן, אנרגיות טובות. חומרי הלחה, כגון גליצרול המופק מפירוק חומצות שומן, נועדו לתת מרקם לח ועסיסי למוצרים בתעשיית המזון. לציטין המופק מביצה, סויה או שמן, הוא דוגמא לחומר מתחלב (emulsifier) שתפקידו ליצור מרקם אחיד במוצר המכיל שומן ומים.

או במילים אחרות שומר נפשו ירחק!

עוד שיטה היא המילה לייט...

קחו לדוגמא חלבה לייט:

חלבה היא מוצר שמבוסס על טחינה, ולכן מכילה כמות גדולה של קלוריות הבאות משומן. במנה אישית (25 גרם) חלבה ללא סוכר יש 5 קלוריות פחות מאשר חלבה רגילה! גם לסוכרתיים אין פה בשורה. בין שני המוצרים יש הבדל של פחות משני גרם בכמות הפחמימות.

אפשר להתפנק, אבל להכניס את חטיף החלבה למניין מנות השומן היומי.

ונסיים עם דגני בוקר

לדגני בוקר קונוטציה בריאה המתקשרת לארוחת בוקר מזינה. תחת הכותרת של דגני בוקר נמצא בסופר מוצרים כל כך עשירים בסוכר וקלוריות, שבקלות אפשר לסווג אותם כממתקים. בדרך כלל, אלו יהיו גם המוצרים המיועדים לילדים. כדאי לשים לב לערכים התזונתיים, לכמות ולגיוון בדגני הבוקר, שלנו ושל הילדים.

קצת מודעות יכולה לחסוך הרבה קלוריות...

 

 

חזרה לרשימה