ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ממתיקים מלאכותיים דלי קלוריות - לא מה שחשבנו

למרבה ההפתעה, ממתיקים מלאכותיים דלי קלוריות עלולים לגרום להשמנת יתר ולסוכרת

 

 

אנחנו מכורים לממתיקים  מלאכותיים . בקפה ,בשתייה הקלה ,בעוגות, בסוכריות, במעדני החלב...

לכאורה עולם נפלא ומתוק ובלי הערך הקלורי. אבל, מחקר שהתפרסם באחרונה מראה כי ייתכן שממתיקים מלאכותיים דווקא מגבירים את הסיכוי להשמין ואף לחלות בסוכרת.

במשך שנים תהו חוקרים כיצד ייתכן שממתיקים מלאכותיים דלי קלוריות אינם מסייעים להפחתה במשקל הגוף. למעשה, מחקרים אחדים אף העלו אפשרות שהשפעתם עלולה להיות הפוכה. מחקר של מדענים ממכון ויצמן שפורסם לאחרונה הביא לגילוי כי  אף על פי שממתיקים מלאכותיים אינם מכילים סוכר, יש להם השפעה ישירה על יכולת גוף האדם לתעל ולעבד גלוקוז. ואי סבילות לגלוקוז, המתפתחת כאשר הגוף אינו מסוגל להתמודד עם כמות גדולה של סוכר, היא הסימן הראשון להתפתחות סוכרת מבוגרים.

בשלב הראשון של המחקר הישקו המדענים עכברים במים מהולים בשלושת סוגי הממתיקים המלאכותיים הנפוצים ביותר – סכרין, אספרטיים וסוכרלוז – המדענים גילו כי עכברים אלה פיתחו אי סבילות גדולה יותר לגלוקוז, בהשוואה לעכברים ששתו מים ומי סוכר.

בהמשך בדקו המדענים את ההשערה שחיידקי המעיים מעורבים בתופעה זו, ואולי אף אחראים לה. חיידקי המעיים מגיבים לחומרים כמו ממתיקים מלאכותיים, שייתכן כי הגוף אינו מזהה כ"מזון". ממתיקים מלאכותיים אמנם אינם נספגים במערכת העיכול, אבל כאשר הם עוברים בה, הם באים במגע עם טריליוני החיידקים שבמעי.

בחינה מדוקדקת של ההרכב הגנטי והפעילות המטבולית של חיידקי המעי בעכברים הראתה כי חשיפה לממתיקים מלאכותיים יוצרת שינויים משמעותיים באוכלוסיית החיידקים במעי ובתפקודה, כולל פעילויות הידועות כגורמות נטייה להשמנה, לסוכרת, ולתסמונת המטבולית בבעלי חיים.

האם חיידקי המעי של בני האדם מתפקדים בדרך דומה? המדענים בדקו גם את הסוגיה הזו.

בניסוי, ביקשו מקבוצה של מתנדבים, שאינם נוהגים לאכול או לשתות ממתיקים מלאכותיים, לצרוך את החומרים הללו במשך שבוע. במהלך כל אותו שבוע נבדקו רמות הגלוקוז וההרכבים של חיידקי המעי בגופי המתנדבים. ממצאי הבדיקות הראו כי רבים מהמתנדבים, (אך לא כולם) התחילו לפתח אי סבילות לגלוקוז, וזאת כבר לאחר שבוע אחד בלבד של צריכת ממתיקים.

מערכת היחסים של כל אחד מאיתנו עם חיידקי המעי האישיים שלנו מהווה גורם משמעותי בהבנת אופני ההשפעה של המזון שאנו צורכים, כולל הנטייה שלנו למחלות כמו השמנה וסוכרת.

ממצאי המחקר מעידים על כך שצריכת ממתיקים מלאכותיים מביאה להתפתחות אותן הבעיות הבריאותיות שהם נועדו למנוע מלכתחילה. ממצאים אלה מחייבים בחינה מחודשת של הצריכה המסיבית והבלתי מפוקחת של חומרים אלה.

 

חזרה לרשימה