ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הצעד הראשון בדיאטה

הצעד הראשון לשינוי אמיתי הוא מודעות!

איך בעצם מתקבלת ההחלטה להתחיל דיאטה ?

מאמרים רבים נכתבו על הנושא. הקרדיט לשני פסיכולוגים שפיתחו מודל הנקרא "מעגל השינוי" והוא מסביר איך אנחנו מקבלים את ההחלטה האם לשנות את דרכינו ולרדת במשקל.

ג'יימס פרוצ'סקה וקרלו דיקלמנטה היו צמד פסיכולוגים שבנו מודל מעגלי שמתאים לכל תהליך של שינוי. על פי השקפתם, בכל תהליך של שינוי יש דינאמיקה וכללים אחידים

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על תהליך שינוי באופן כללי:

·         שינוי הוא הבסיס להתפתחות ולצמיחה אישית.

·         שינוי הוא תהליך מתמשך ולא מבצע צבאי.

·         שינוי הוא תהליך, בו צריך לוותר על הרגל קבוע בן שנים רבות ולרכוש במקומו הרגל חדש. אלו הם שני שלבים קשים, ולכן התהליך הוא ארוך.

 מודל " מעגל השינוי" של פרוצ'סקה ודיקלמנטה כולל 6 שלבים, בהם עובר האדם בדרכו להשגת השינוי:

1.      קדם הרהור

2.      הרהור

3.      החלטה

4.      פעולה

5.      שימור

6.      נפילה

 קדם הרהור – לרוב מדובר בשלב ההכחשה השלב שבו אנחנו לא מכירים בבעיה, לא שוקלים שינוי, ולרוב מכסים את עצמנו במשפטים כמו "ככה טוב לי", " לא כולם צריכים להיות דוגמנים", "מי שיאהב אותי יאהב אותי גם ככה", ו.. "אני אומנם שמן אבל בריא, וזה ממילא לא יעבוד.."

הרהור – זהו  בעצם השלב הראשון, הרגע שבו חודר מבעד למגננה ולהכחשה שביב של הרהור ומודעות . מסיבות פנימיות - רגע אחד מול מראה בחנות בגדים או רגע אחד במסיבת יום הולדת בגן של הילד שבו חודרת לראש המחשבה שמשהו כאן לא בריא ולא טוב

החלטה – שלב בו האדם אומר: "אני רוצה להשתנות!!!" עצם ההחלטה לא  מבטיחה בהכרח שינוי, כי אנשים רבים מחליטים, אך דוחים את הביצוע למחרת, ל" אחרי החגים", ל"אחרי החופש"..

פעולה – שלב בו מבצעים פעולות שתפקידן לקדם אותנו למטרה, לדוגמה, אכילה מבוקרת, פעילות גופנית וביקור בקבוצת תמיכה.

שימור -  שלב בו לומדים לייצב את ההישגים. זהו השלב הקשה והטובעני ביותר.

נפילה -  שלב הכרחי שמהווה חלק נורמאלי בתוך מעגל השינוי. אין אדם שלא נופל. העובדה שהאדם נופל, אינה מעידה על כישלון, אלא היא חלק מהתהליך. אבל, צריך לדעת איך ליפול וחשוב יותר, אלו כלים יש ברשותנו כדי לקום ולהמשיך הלאה. אפשר ליפול ולהישאר לשכב הרבה זמן ואפשר לקום מיד, לנקות בירכיים ולהמשיך ללכת הלאה!!

חשוב לזכור כי מעגל השינוי הוא מעגל דינאמי ומשתנה, אפשר להתקדם בו וגם -  לחזור אחורנית. בכל שלב ניתן לשהות שעתיים או שנתיים!! משך השהות בכל שלב תלוי בתהליך שעובר כל אחד.  החשוב הוא לזהות ולהיות מודעים למקום שלנו על מעגל השינוי .

השינויים המוצלחים ביותר, אינם קורים לרוב, בניסיון הראשון. אלא לאחר מספר התנסויות.  

חזרה לרשימה