ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

חיידקים בשרות הדיאטה

דיאטהקלאב - חיידקים מגוייסים ?

חיידקים מגוייסים?

בתחילת המאה ה 20- ניתנו פרסי נובל בפיזיולוגיה וברפואה למדענים, אשר חקרו את הקשר שבין החיידקים לבריאות האדם. 

הראשון מביניהם היה רוברט קוך, אשר גילה שהחיידקים הם הגורמים למחלות זיהומיות, והשני איליה מצ’ניקוב, אשר הציע לראשונה את השימוש בחלב מותסס לצורך הארכת חיי האדם, ובכך למעשה הגה את רעיון הפרוביוטיקה. 

חקר החיידקים המצויים בגוף האדם החל לצבור תאוצה והמונח “מיקרוביום” נולד.

גופנו מכיל מיליארדי תאים חיידקיים, מאלפי סוגים שונים.  מעל 

90 %   מהחיידקים  לא מוכרים למדע והרכבם לא ידוע . 

למדענים ברור שלמרות שריצוף הגנום האנושי הוא הישג כביר בביולוגיה,  הוא לא יהיה מושלם עד להבנת היחסים בין בני האדם לחיידקים השוכנים בתוכם.

לאורך השנים הלך והתבהר שלמיקרוביוטה במערכת העיכול האנושית תפקידים רבים החל מתרומתם להתפתחות מחלות והשפעתם על מערכת החיסון ועד ל.. השפעה על המטבוליזם! ואפילו על תחושות כמו רעב ושובע ויש הטוענים גם על רגשות מורכבים יותר, כגון חרדה ונטילת סיכונים. 

העדויות המרובות על חשיבות תקינות המיקרוביוטה לבריאות בני האדם ולהגנה מפני מחלות, גררו התעניינות באפקטים הטיפוליים של חיידקי המעי, וביניהם עלתה ההשערה, כי באמצעות שינוי הרכב המיקרוביוטה של האדם ניתן להביא לשינוי במשקלו.

הדבר נתמך בסדרת מחקרים מרתקים בחיות, אשר הראתה כי הנטייה להשמנה ניתנת להעברה באמצעות המיקרוביוטה. כגון המחקר שבמהלכו הושתלו חיידקי  מעי של עכברים רזים בעכברים שמנים מה שהוביל לירידה   במשקל אצל העכברים השמנים 

בניסיון למצוא את תרופת הפלא לירידה במשקל שכולנו חולמים עליה, מבלי להתאמץ ולעשות דיאטה, בוצע  מחקר בתשעה בני אדם שהראה שאכן, השתלת צואה מאנשים רזים לאנשים שמנים העלתה באופן זמני את כמות החיידקים המייצרים חומצות שומן קצרות-שרשרת ושיפרה את הרגישות לאינסולין מה שאכן מסייע לירידה במשקל.  מחקר אחר הראה, שהזנה של אנשים בחיידק , המייצר בוטיראט הידוע כמסייע לירידה במשקל ומשפר את הפרופיל המטבולי, אכן הובילה לירידה במשקל ללא דיאטה.

מה שמרמז, כי  יתכן מאוד שלא ירחק היום בו פריצת הדרך בטיפול בתופעת ההשמנה תבוא בצורת מניפולציה על חיידקי המעי – באמצעות פתרון פשוט, אך מעורר פלצות, של השתלת מיקרוביוטה מפרט רזה לכזה הסובל מעודף משקל, או באמצעות פתרון אלגנטי יותר של מתן פרוביוטיקה או פרה-ביוטיקה המעודדות הרזיה, או שמא ימצא רעיון אחר בתחום השוקק והמתפתח של חקר המיקרוביום האנושי?

ההמלצה שלנו .. רגע לפני שאתם רצים לבקש השתלת צואה ,זיכרו  שכמו תמיד תרופות פלא יש רק באגדות ! ירידה נכונה ובריאה במשקל היא תוצאה של עבודה קשה.(עדיין...)

חזרה לרשימה