ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

המפתח להצלחה בדיאטה: לקבל את עצמנו

גם בתוך המבוגרים האחראים ביותר יש ילד פנימי, שצריך לדעת שאוהבים ומקבלים אותו. רק אם נלמד להכיר אותו וניתן לו ביטחון נוכל לעשות שינויים בחיים

אנשים עם עודף משקל מכירים טוב מדי את המציאות של

ירידה-עלייה-ירידה-עלייה. האם אפשר לשבור את המעגל המתסכל הזה? ד"ר אלי קרסניץ, מטפל, מנטור ומפתח גישת "ללמוד להיות" לחיים מתוך קבלה ואהבה עצמית, בטוח שכן.

ד"ר קרסניץ רואה את המאבק במשקל עודף כדוגמה לתופעה רחבה יותר, של פחד משינוי. הכוונה לשינוי שאנשים רוצים מאוד לעשות, שהם מבינים שהוא ממש לטובתם בניגוד למצב שבו הם "תקועים". אז למה בכל זאת הם לא מצליחים להשתנות?

עוד כתבות בנושא:

מכשולים בדרך לחשיבה חיובית ואיך מתגברים עליהם

סיפורו של ד"ר אהוד מלצר, הגסטרואנטרולוג שירד 27 ק"ג ב-8 חודשים

שאלות ותשובות בענייני תזונה בריאה

רוצים להצליח בשינוי? התייחסו לילד הפנימי

"פחד משינוי מגיע ממקום של יחסים פנימיים בינינו לבין העולם הרגשי שלנו, שאותו אני מדמה לילד או ילדה הנצחיים שבתוכנו. 

"הצורך הרגשי הבסיסי ביותר הוא הצורך בתחושה שמישהו שאוהב אותי ולא נוטש אותי. זה נותן את הבטחון הרגשי שנדרש כדי לזוז מהמקום. בלי זה הילד מתבצר בעמדה שלו וכל ניסיון להזיז אותנו בכוח נדון לכשלון. גם דיאטות. 

"דיאטה יכולה להיות ניסיון לזוז מהמקום, לעשות שינוי, אבל קשה מאוד להצליח אם לא נותנים מענה לפחד העמוק שבבסיס התקיעות שלנו. זה כמו שניגש לילד מבוהל ומכווץ וננסה, באמצעות פיצויים והבטחות, להזיז אותו. יכול להיות שהוא יאמין לנו בהתחלה ויזוז קצת, אבל כשהוא מתחיל להשתפר הוא רואה שהיחס הבסיסי אליו לא השתנה. במקום אהבה ובטחון, שזה מה שהוא רצה, הוא מקבל עוד ועוד דרישה לשינוי. ואז הוא יחזור להתבצר בפיצוי הרגשי שהוא מכיר.

"אם רוצים שתהליך רגשי יצליח, חייבים לתת הזנה אוהבת למקום הילדי, הרגשי שנפגע. גם לגבי ירידה במשקל, אם רוצים הצלחה בתהליך ושינוי הרגלים, חייבים לתת הזנה אוהבת".

להוריד את מפלס הביקורת העצמית

לפי ד"ר קרסניץ, צריך ללמוד לאהוב את הילד הפנימי. לשאלה "מה זאת אהבה" דווקא יש לו תשובה מפורטת:

"יש שלושה דברים שאני מגדיר כאהבה. הראשון הוא הקשבה כנה לרגשות ולצרכים שלנו. לדבר עם עצמנו כמו שמדברים עם ילד שאוהבים. בדרך כלל אנחנו מנהלים עם עצמנו שיחה מאוד נוקשה וביקורתית. צריך ללמוד לדבר בתמיכה, באישור, בכנות, בגילוי לב. להקשיב בלי לנסות לשנות.

"הדבר השני הוא ללמוד לתת לעצמנו אישור פנימי אוהב. להרשות לעצמנו להרגיש את הפחד, העצבות, הצורך בבטחון. במקום לבקר את הרגשות האלה ולהסתיר אותם, לגלות שזה בסדר להרגיש ככה. אם מצליחים לתת את האישור הפנימי הזה, מקבלים שלמות פנימית עם העולם הרגשי שלנו וזה נותן לנו עוצמה אדירה לבצע כל דבר בחיים.

"הדבר האחרון הוא נאמנות מעשית. אחרי שגייסתי את האהבה הפנימית שאני לא נוטש את עצמי, עכשיו הילד בפנים מרגיש שיש לו הורה. אז אפשר ללכת יד ביד עם הילד הפנימי שלנו, בלי לגעור בו ולצפות שהוא יסתדר איכשהו. אם אני רוצה לשנות הרגלים אני צריך להבין שמה שחשוב זה לא הירידה במשקל, אלא קודם כל היחסים הפנימיים שלי עם עצמי. כך אפשר להצליח בכל תהליך". 

על פי השקפתך, מהו עודף משקל?

"הדבר הראשון שאנחנו חושבים ביחס לעודף משקל הוא שזה טיפשי, שזה אסור. אבל צריך לשאול את הילד הפנימי מה ההשמנה נותנת לו, שאין לו דרך אחרת לקבל. 

"עודף משקל יכול להיות פיצוי רגשי, אני לא מקבל אהבה אז אני מפצה את עצמי. זה יכול להיות ריפוד, זה נותן לאנשים תחושה שהם מוגנים ואהובים. 

"צריך לבדוק איזה הגנה ופיצוי רגשי הילד הפנימי מקבל מעודף המשקל. אם אנחנו נבין את הילד הפנימי ונאהב אותו, הוא יוכל להרפות מההגנה הזו".

ד"ר אלי קרסניץ מעביר הרצאות וסדנאות בנושא טיפול נפשי ורגשי, תהליכי שינוי, צמיחה וקבלה עצמית בגישת "ללמוד להיות", לחיים מתוך קבלה ואהבה עצמית. באתר שלו אפשר למצוא שפע של תכנים לצפייה ולהאזנה חינם. 

חזרה לרשימה