ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

פסיכולוגיה חיובית: מדריך למתחילים

הפסיכולוגיה החיובית נותנת כלים מעשיים להצלחה ולתחושה טובה. למה בכל זאת קשה ליישם אותה ואיך מתגברים על המכשולים? ואיך כל זה מתקשר לירידה מאוזנת במשקל?

הפסיכולוגיה החיובית התפתחה בשנים האחרונות והיא תופסת תאוצה גדולה. מקור התחום הוא בפסיכולוגיה הקונבנציונאלית, שהתמקדה בעיקר במחקר של נוירוזות ומחלות נפש והטיפול בהן. הפסיכולוגיה החיובית, לעומת זאת, שואפת להעצים את הכישורים החיוביים של אנשים וקבוצות, לחזק תכונות חיוביות, לשפר את איכות החיים ולמנוע תופעות כמו דיכאון וחרדה.

מסע המכשולים בדרך אל האושר

זה נשמע נפלא – אז מה הקושי לאמץ חשיבה חיובית, אופטימית ואקטיבית? 

• אמונות והרגלים שהושרשו בנו מגיל צעיר: "אחרי כל עליה מגיעה נפילה", "החיים קשים", "האדם עושה תכניות ואלוהים צוחק" (מסר של חוסר שליטה בגורלנו). משפטים שנשמעים מוכרים? 

למרבה הפרדוקס, רוב הפחדים שמעסיקים אותנו לא מתממשים!

• התקשורת אשמה: לאסונות יש רייטינג, הפחדות מוכרות עיתונים. דברים טובים, לעומת זאת, נחשבים משעממים... לכן הדיווחים על המציאות סביבנו נוטים לתת תמונה פחות ורודה ויותר מרתיעה.

• קללת ההצלחה: האמונה הרווחת היא, שאנשים מרחמים על המסכנים ושונאים את המצליחים והמאושרים. "תהיה מאושר ומצליחן אבל לבד..." ומי אוהב להיות לבד?

• הקסם השחור: כשאנחנו עסוקים בכעסים וברגשות שליליים, נדמה לנו שאנחנו עושים משהו חשוב, שיוצק תוכן לחיים. חיים שקטים ורגועים נראים משעממים עד מוות. אבל שוב: זהו דימוי שגוי.

לפי הפסיכולוגיה החיובית, אפשר לשנות את הגישה ולהפוך להיות אנשים שממוקדים בצד החיובי של החיים. כמה צעדים חשובים נותנים את הדחיפה הראשונית:

1. חובה לדעת ולהפנים: אנחנו יכולים להשפיע על המציאות שלנו ולשנות אותה.

2. המציאות אינה אובייקטיבית אלא סובייקטיבית: המחשבות שלנו יוצרות עבורנו את המציאות. ומהן המחשבות שלנו? הפרשנות שלנו לאירועים, התפיסות והאמונות הבסיסיות שהפנמנו במהלך השנים (זוכרים את המשפטים שהזכרנו קודם?)

אירוע מסויים יכול לגרום לאדם אחד לחשוב שמשהו נורא קרה ולהיכנס לדיכאון; אדם אחר יתייחס לאותה מציאות כהזדמנות ואתגר, ותחושתו תהיה שונה לגמרי. 

מחקרים הוכיחו, שהמצליחים יותר הם אלו שחוו כישלונות רבים אבל השתמשו בכישלון כמנוף לצעד הבא.

"אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותך. ודא שמחשבותך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות", אמר רבי נחמן מברסלב.

3. חשיבה חיובית חייבת להיות מלווה בעשייה שתקדם את האדם בדרך לחיובי. אחת הדרכים להאמין שהמטרה היא באמת אפשרית היא לדמיין אותה קורית. ועדיין, לא מספיק לעמוד מול הראי ולומר משפטים מעצימים; חייבת להיות עשייה, רצף של פעולות שנעשות בהתמדה, עד שייהפכו להרגל שיביא להצלחה.

רגע, ומה הקשר לתהליך הרזייה?

גם כשמדובר בתוכנית לאורח חיים בריא וירידה במשקל, לא מספיק לעמוד מול המראה ולומר לעצמנו, ״הייתי רוצה לשקול 10 ק״ג פחות״, או ״השמלה הזאת תיראה עלי מעולה אם רק ארד חמישה ק״ג״. המחשבות הללו צריכות להביא אותנו לידי עשייה. 

אם רוצים להיראות טוב בשמלה או לשפר את בדיקות הדם, צריך לשפר את אורחות החיים: לאכול בריא, בכמויות נכונות ולשלב פעילות גופנית שאוהבים לעשות ויכולים להתמיד בה. התוצאה לא תאחר להגיע!

"אדם זורע מחשבה וקוצר פעולה,

זורע פעולה וקוצר הרגל,

זורע הרגל וקוצר אופי,

זורע אופי וקוצר גורל,

המחשבה הינה הכח המניע של חיינו"

סוומי שיבננדה

בהצלחה!

מעניין? עוד מאמרים מומלצים בנושא:

• ההורמונים האלה: על הקשר בין התאהבות לירידה במשקל

• חשיבה חיובית תומכת דיאטה: לשאוב כוח מההישגים  

• לנקות את העורקים: מזונות בריאים לכלי הדם

חזרה לרשימה