ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

משנים הרגלי אכילה ביחד

משנים הרגלי אכילה ביחד

שינוי הרגלי אכילה נשמע פשוט אבל רבים מתקשים ליישמו. קבלת ההחלטה היא צעד ראשון שיכול להוביל לאורח חיים בריא יותר, ובעזרת קבוצת תמיכה התהליך עשוי להיות קל יותר   

מאת: ליאת עיני, כתבת zap doctors

מתוסכלת מאינספור דיאטות, מבואסת מהמשקל ועייפה מנסיונות חוזרים ונשנים להשיל קילוגרמים רבים, כך הגיעה ד', בת 50, לקבוצת תמיכה ושינתה את הרגלי האכילה. לא היו יותר ארוחות בסתר, ובמקום "לחטוף" אוכל היא ישבה ואכלה ארוחות מסודרות. אכילה משעמום התחלפה בהליכות בפארק, ועם הזמן תוך חיזוק ותמיכה רבה מהקבוצה וממשפחתה היא ירדה 32 קילוגרמים ומצליחה לשמור על המשקל ועל אורח חייה לאורך זמן. 

למה כל כך קשה לכולנו לרדת במשקל או ליתר דיוק לשנות הרגלי אכילה? גם אם מדובר בשלושה קילו מיותרים או בעשרים, אנשים מתקשים להיפרד מהרגלים ישנים ולצאת לדרך חדשה. "לאנשים קשה לעבור ממצב של ספונטניות למצב של תכנון ומחשבה, הכוללים קניות מתאימות, הכנת ארוחות וחשיבה על מועד הארוחות", מסבירה גלית אלדרוטי, דיאטנית ראשית ומנהלת מקצועית, חברת דיאטה קלאב. "זהו מצב שמונע ספונטניות, מעיק, מעייף ודורש משמעת עצמית גבוהה לאורך זמן".

צרת רבים 

נושא המשקל מטריד אנשים רבים ובעיקר נשים, ומלבד דיאטות טרנדיות שצצות כל תקופה כמו פטריות אחרי הגשם, ישנן קבוצות תמיכה בהן הדגש הוא על שינוי אורח חיים, הכולל תזונה נכונה והבנה של צרכי הגוף מבחינה פיזיולוגית. לקבוצות תמיכה יש כוח רב ולא סתם ישנם משתתפים המסרבים לעזוב אותן במשך שנים. כאשר אנשים מגיעים לקבוצה ושומעים שהם לא לבד וישנם עוד אנשים שעוברים אותן חוויות, הם מרגישים שהם יכולים לחלוק את הקשיים ולקבל עידוד מאנשים שמבינים לליבם. 

אלדרוטי מציינת כי מלבד הפן החברתי החשוב, בכל מפגש אנשים מקבלים ידע, כלים ועצות בנוגע לאכילה נכונה ואף משתפים מחוויתם האישית. "רובם מגיעים לקבוצה לאחר שחוו כישלונות בירידה במשקל. הם מבינים שבמסגרת הקבוצה הם יעברו תהליך ארוך טווח. ממוצע הירידה הוא חצי קילוגרם לשבוע, ולוקח כחצי שנה עד שבנאדם מסגל את כל ההרגלים הנדרשים לשינוי אמיתי. מחקרים מראים ש-95 אחוזים מהאנשים שיורדים במשקל עולים חזרה ואף יותר. אלו שמצליחים לשמור על המשקל לאחר הירידה, הם אלו שמתמידים לאורך זמן על תזונה נכונה. לרבים יותר קל להקפיד על כך כשהם נמצאים במסגרת הקבוצתית ובמרבית המקרים רק אלו שמתמידים להגיע לקבוצה או להישאר במסגרת כלשהי שומרים על ההישג שלהם".

ממוצע הגילאים של משתתפי קבוצות התמיכה הוא 30-60 שנים, וכצפוי הרוב המוחלט הוא המין הנשי. ככל הנראה הסיבה לכך היא שנשים מתעסקות יותר בענייני המשקל וגם קל להן יותר לחלוק עם הסביבה ולדבר על מצבן. מלבד התמיכה הקבוצתית, פרמטר נוסף המסייע להצלחה בתהליך הוא תמיכה משפחתית. "המשפחה מאד משפיעה ולפעמים מגיעים לקבוצות זוגות או אמהות ובנות כדי לעשות את השינוי יחד", אומרת אלדרוטי. "מכיוון שמדובר בשינוי אורח חיים כדאי שכל הבית יעבור את השינוי. לעיתים משתתפות בקבוצה מרגישות שהן 'מענישות' את בני הבית בכך שהן מבשלות עם פחות שומן, מכניסות לתפריט יותר דגנים מלאים, פירות וירקות ומוציאות מהבית מאכלים עתירי שומן וסוכר. אבל שינוי הרגלי אכילה וסיגול אורח חיים בריא יותר מועיל ובריא לכולם ללא קשר למשקלם ובכך גם הופכים את התהליך לפשוט יותר, כשכולם שותפים לו. ישנן נשים המתלוננות שבני זוגן מעוניינים לצאת לאכול לעיתים קרובות במסעדות וטוענים שהן משביתות שמחות. במקרים כאלו חשוב להסביר לבן הזוג את הרצון להתמיד בתהליך, את הרווחים הצפויים מכך ובמקביל לנסות לבדוק מהי המנה המתאימה שאפשר לאכול במסעדה".

גם אם יש תמיכה מהסביבה ונראה כי הבנתם את הרעיון, כמעט כל מי שחווה ירידה במשקל מגיע לשלב בו הוא "נתקע" ומרגיש מתוסכל מאד מכך, גם אם הוא אוכל נכון. "צריך להבין מדוע זה קורה", אומרת אלדרוטי. "בשלב מסוים יש איזון במאזן האנרגיה. כלומר, הגוף לומד כמה אנרגיה נכנסת והוא מתרגל למכסת הקלוריות החדשה ובהתאם מוריד את קצב חילוף החומרים. על-מנת למנוע זאת חשוב לעשות פעילות גופנית שמעלה את קצב חילוף החומרים, ואפשר להתחיל בהדרגה ולעלות לפי היכולות. בנוסף, יש לכך הסבר התנהגותי, כבר אין את התשוקה וההתלהבות של ההתחלה, נכנסים לשגרה מסויימת וצריך פשוט להיות סבלניים, בעלי אמונה בתהליך וכמובן לא להתייאש".  

חזרה לרשימה