ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הטיפול בילד השמן

הילד שמן? הוא לא צריך דיאטה. הוא זקוק להכוונה ולסמכות הורית. בואו ללמוד על הטיפול הנכון בהשמנת ילדים.

בבואנו לטפל בילד השמן עלינו לזכור כי ילד שמן יכול להיות שמן בשל כל מיני סיבות:

א. גנטיקה

ב. בשל מחלה כלשהי שהשמנה היא בעיה משנית לה

ג. אכילה מופרזת - לא בהתאם לצרכים

ד. העדר / מיעוט פעילות גופנית - כפי שמכנים זאת כיום יושבנות

גם אם הסיבה היא גנטית אין זה גזר דין להיות שמן בהכרח. כלומר, גם ילד עם פוטנציאל גנטי להיות שמן יכול להיות בסופו של דבר ילד, מתבגר ומבוגר לא שמן, או לפחות לנצל את הפוטנציאל הגנטי שלו באופן חלקי בלבד. זה דורש ממנו לקיים אורח חיים "נכון" באופן מוקפד יותר מילד שמן ללא גנטיקה של השמנה.

כלומר, ללא קשר לסיבת ההשמנה, יש מקום לקיים הרגלי אכילה ואורח חיים בריא למניעת השמנה. חשוב מאד לטפל בילד השמן כיוון שלילד שמן יש סיכוי גדול מאד להיות מבוגר שמן.

חשוב לדעת, שבלתי אפשרי לטפל בהשמנת ילדים ללא התערבות ההורים וש דיאטה לא תעזור. הגישה הנכונה ביותר היא הגישה המשפחתית.

הגישה המקובלת היום לטיפול בהשמנת ילדים דוגלת בעבודה רק עם ההורים, מה שקרוי הדרכת הורים. הסיבה לכך היא, שמי שמחליט בבית מה קונים לאכול, מה אוכלים, היכן אוכלים ומתי אוכלים אלה ההורים. גישה זו מחזקת את הסמכות ההורית (לעתים משחזרת אותה כשלעתים היא נעלמה). בתוך כל המסגרת הזו על הילד חלה אחריות לבחור את המזונות שהוא רוצה ולאכול את הכמות שרוצה.

עיקרי ההדרכה ההורית הם:

1. אתם תדאגו למבחר הולם של מזונות בבית - דלי שומן, דלי סוכר, מגוון מזונות מכל קבוצות המזון - לחם, בשר, חלב,  מבחר פירות וירקות וגם שומנים מהסוג הבריא (בלתי רווי) במידה.

2. אתם תחליטו היכן ומתי אוכלים בבית - רצוי בפינת אוכל מוגדרת לכך, סביב שולחן, רק בישיבה, רק עם צלחת וסכו"ם, ללא עיסוק נוסף מקביל (קריאה, טלוויזיה וכו'). מומלץ לקבוע זמני ארוחות קבועים כדי ליצור סדר.

3. אתם תציעו לילד מגוון מזונות מומלצים על השולחן. מומלץ לא להעמיד בפני הילד פיתויים שאינם רצויים לו, כגון ממתקים, מזונות עתירי שומן וסוכר וכו'.

4. הילד יבחר מה וכמה אוכל מתוך המגוון המוצע לו ואתם לא תתערבו.

5. אתם תקבעו מכסת ממתקים/חטיפים המותרת ביום. בד"כ לילד שמן מומלץ להגביל עד 1-2 פריטים ביום (תלוי בדרגת ההשמנה) ולהסביר לו שלא בריא להרבות במזונות אלו.

6. הנכם מהווים מודל חיקוי לילדכם בכל תחום. הקפידו על הרגלים נכונים בעצמכם כי ילדכם צופה בכם בכל עת ומחקה אתכם. חישבו מה אתם אוכלים, היכן ובאיזו צורה. הגישה לאורח חיים בריא צריכה לחלוש על כל בני הבית, גם אם יש ילדים אחרים שהם רזים. אנו מדברים על תזונה נכונה לנמיעת מחלות בעתיד לכל המשפחה. אל לנו להפוך את הילד השמן במשפחה לחולה, מנודה שאוכל אוכל מיוחד, מבשלים לו במיוחד וכו'.

7. פעמים רבות אוכל ממלא תפקיד של פרס על התנהגות טובה. מומלץ להורים להימנע מהרגל מגונה זה. יש להציב פרסים אחרים, שאינם אוכל.

יש לזכור שהרזיה אינה זבנג וגמרנו. מדובר בתהליך ארוך ולעתים מייגע. לא מצפים לשינויים קיצוניים, לעתים אף לא מצפים לירידה במשקל. שכן ילד גדל וגובהה. ברגע שהוא גבוה יותר עליו לשקול יותר. כך שאם עוצרים את תהליך ההשמנה והעלייה במשקל ונותנים לילד רק לגבוהה כבר משיגים גם הרזייה.

הורים מוטרדים בדרך כלל  משאר בני הבית, אם יש ילדים אחרים רזים. הם רואים בכך עונש לילדים האחרים. חשוב לקיים שיחות משפחתיות על התהליך שנכנסים עליו כדי לעזור לילד השמן לרזות ולהסביר מדוע זה חשוב (בריאותית, חברתית וכו'), לגייס אותם לעזרתו - בכל דרך שמתאימה להם. למשל, וויתור על שתייה מתוקה בבית ושתית מים בלבד או משקאות דיאט. ידוע כיום כי שתייה מתוקה מהווה גורם רב משקל בהשמנת ילדים. זו שתייה עתירת סוכרים פשוטים, עתירת קלוריות ריקות (קלוריות שאין בהן כל תרומה תזונתית) ומיותרות לחלוטין. לא נשכח גם את הנזק לשיניים של כולם.

ומה עם פעילות גופנית?

ידוע כיום כי רוב הילדים השמנים אינם אוכלים בהכרח הרבה אך בוודאי אינם פעילים מספיק (בין היתר גם בשל קשיים חברתיים - בידוד, היעדר חברים, בושה). ילדים אלה מבלים שעות ארוכות מול הטלוויזיה, מול המחשב וכד'. במסגרת הטיפול בהשמנה מגבילים גם את שעות הישיבה של הילד (מול טלוויזיה ומחשב).

חשוב לעודד את הילד לבצע פעילות גופנית יומיומית כחלק מאורח חיים פעיל ולא יושבני. רצוי לבחור סוג פעילות שהילד אוהב כדי שיתמיד בה. אחת האפשרויות (המאד מומלצות) היא הליכה ברגל. ההורים יכולה להציע לילד ללכת עימו. מומלץ לתכנן פעילות משותפת לכל המשפחה בשבתות (משחקי כדור, רכיבה על אופניים, שחייה , טיול רגלי בטבע וכו').

האם גם לכם ילד הסובל מהשמנה? שתפו אותנו בהתמודדות שלכם.

בדיאטהקלאב מתקיימת הדרכה פרטנית להורים לילדים הסובלים מהשמנה.

פרטים ב 1-800-601-601

חזרה לרשימה