ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

כך תשמרו על ליבכם

פרוייקט ייחודי של איגוד הקרדיולוגים בישראל ועמותת הדיאטנים (ע.ת.י.ד) מביא לראשונה את ההמלצות התזונתיות המקיפות והעדכניות ביותר למניעת מחלות לב.

מתוך נייר העמדה המשותף מטעם האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת עתיד (עמותת הדיאטנים בישראל).

הגורמים למחלות לב מורכבים מגורמים שלא ניתן להשפיע עליהם, כגון, מין, גיל ותורשה ומגורמים סביבתיים הניתנים להשפעה כגון עישון, משקל, פעילות גופנית ותזונה. גורמי סיכון רבים למחלות לב, כגון, סכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה והשמנה מושפעים מהתזונה. המודעות הציבורית להשפעת רכיבי דיאטות שונות ומזון על התפתחות מחלות לב ומגמת המניעה ההולכת וגוברת בארץ ובעולם עוררו את הצורך לגיבוש המידע הקיים ולסיכום ההמלצות התזונתיות למניעת מחלות לב.

חלקן של ההמלצות חוזרות על המלצות קודמות בעולם, חלקן מחדשות וחלקן חדשות לגמרי.

שומן

כמות השומן הרווי לא תעבור את 10% מה קלוריות.

כמות שומן טרנס מינימאלית.

כמות כולסטרול בתזונה עד 300 מ"ג ליום.

דיאטות דלות שומן לעומת דיאטות דלות פחמימות

בטווח הקצר דיאטה דלת פחמימות מביאה לירידה גדולה יותר במשקל  בהשוואה לדיאטה דלת שומן. יש מחקרים שמראים יתרון גם לטווח הארוך.

דיאטה דלת פחמימות ודיאטה ים תיכונית יעילות יותר מדיאטה דלת שומן בהפחתת שומנים בדם (טריגליצרידים) ובהעלאת הכולסטרול הטוב (HDL).  את הפחמימות יש להחליף בשומן צמחי בלתי רווי ולהימנע ככל שניתן משומן רווי (מהחי).

דיאטה דלת פחמימות ובשומן רווי ועשירה בשומן בלתי רווי יעילה להפחתת משקל ולשיפור במדדים מטבולים כגון רמות סוכר וכולסטרול.

*דיאטה ים תיכונית מוגבלת בקלוריות עשויה לשפר את איכות ותוחלת החיים באנשים בריאים, בעלי עודף משקל ובסובלים מסכרת ומחלות לב.

דיאטת DASH (Dietary approaches to stop hypertention)

דיאטת DASH היא דיאטה עשירה בפירות ובירקות, מכילה מוצרי חלב ובשר דלים בשומן (עוף ודגים), דגנים מלאים ואגוזים. הדיאטה דלה בשומנים רווים (בשר בקר, ממתקים) ובמשקאות ממותקים ובהשוואה לדיאטה מערבית מספקת יותר סידן, אשלגן, מגנזיום וסיבים תזונתיים ופחות שומן בכלל ושומן רווי בפרט, כולסטרול ונתרן.

הועדה ממליצה על דיאטה זו למניעה וטיפול ביתר לחץ דם, כחלק מאורח חיים הכולל הפחתת משקל, פעילות גופנית, הפחתת מלח והימנעות מאלכוהול.

סיבים תזונתיים

דיאטה עשירה בסיבים תזונתיים הייתה ונשארה מומלצת לצורך שיפור מדדים מטבוליים כגון סוכר וכולסטרול. על מנת להשיגה מומלץ לאכול מידי יום 5 מנות פרי ו/או ירק ולשלב בתפריט היומי דגנים מלאים וקטניות.

 

פירות וירקות

ההמלצה לצריכת פירות וירקות עומדת על 8 מנות פרי ואו ירק ביום, עם עדיפות לירקות שורש ופירות כהים כגון תרד, גזר, אפרסק ופירות יער. אכילת הפרי השלם עדיפה על פני שתיית המיץ שלו בגלל שימור תכולת הסיבים התזונתיים ותחושת השובע.

 

אגוזים ושקדים

מומלץ לצרוך 20-30 גרם ביום או 150 גרם בשבוע של שקדים או אגוזים לא ממולחים, כתחליף שווה ערך קלורי למזונות אחרים (כפחמימות). זאת במטרה להפחית ערכי כולסטרול בדם ואת הסיכון למחלות לב.

סויה

מומלץ לצרוך פולי סויה, חלב סויה וטופו העשויים לתרום לבריאות הלב. ההמלצה אינה מתייחסת למוצרי סויה מעובדים, כגון שניצלים ונקניקיות. רק כמות גבוהה של חלבון סויה (50 גרם), כתחליף לחלבון מהחי עשויה לסייע בהורדת רמת הכולסטרול בדם, וגם זה, באחוזים נמוכים בלבד. אין להמליץ על תוספת פיטואסטרוגנים במזון או בכמוסות.

 לילדים ונוער עד גיל 18 ולנשים עם היסטוריה של סרטן השד מומלץ להגביל את צריכת הסויה לשלוש מנות בשבוע בלבד. (מנה=קציצת סויה/טופו ביתי/כוס חלב סויה)

חלב

מומלץ לשלב מוצרי חלב (דלי שומן וללא תוספת סוכר) כחלק מהתפריט היומי. צריכת מוצרי חלב דלי שומן מפחיתה את לחץ הדם. נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב לבין הפחתת התקפי לב, סכרת ותסמונת מטבולית. לא מומלץ לצרוך תוספי סידן/ויטמין D לצורך מניעת מחלות לב.

 

אלכוהול

למרות מחקרי התצפית שמראים השפעה טובה של צריכת אלכוהול על הלב, אין עדיין המלצות להתחיל ולשתות אלכוהול לצורך הגנה על הלב. באנשים בריאים ללא נטייה להתמכרות הנוהגים לשתות אלכוהול על בסיס קבוע, שתייה של 2 מנות לגברים ומנה אחת לנשים, יחד עם הארוחה עשויה להיות בעלת אפקט מגן על הלב.

מנת אלכוהול = 350 מל' בירה, 150 מל' יין, 45 מל' משקאות חריפים.

קפה

על מנת שלא להגביר את הסיכון לחלות במחלות לב או ללקות בתופעות הלוואי של צריכת יתר של קופאין, הועדה ממליצה על לא יותר מ 400 מ"ג קופאין ביום (כארבע כוסות קפה) במבוגרים, 200-400 מ"ג בנשים הרות (2-3 כוסות קפה) ו 45מ"ג לילדים בני 4-6.

תה

שתיית תה ירוק נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לשבץ מוח ולמחלות לב. אין המלצה לכמות היעילה. שתיית תה ירוק עשויה להפחית את רמת הכולסטרול בדם.

שוקולד

לא מומלץ לצרוך שוקולד במטרה למנוע מחלות לב. באופן כללי, שוקולד מריר עדיף על פני שוקולד לבן בגלל תכוה גבוהה יותר של מוצקי קקאו שמכילים יותר נוגדי חימצון. 

שום

אכילת 2 שיני שום ביום עשויה להפחית מעט את רמת הכולסטרול בדם.

ביצים

באנשים בריאים, אכילה של עד חמש ביצים בשבוע אינה מעלה את הסיכון למחלות לב. לאנשים הסובלים מסכרת, מחלת לב ורמות כולסטרול גבוהות מומלץ להגביל את צריכת הביצים הכוללת ל 3-4 בשבוע.

מלח

מומלץ להגביל את צריכת המלח היומית ל 4 גרם ביממה (קצת פחות מכפית). כמו"כ מומלץ להפחית את צריכת המזונות תעשיתיים מוכנים מראש כגון חטיפים וירקות ממולחים.

שמן דגים

לאוכלוסיה הבריאה הועדה ממליצה על צריכה של דגים פעמים בשבוע, בעיקר דגים שמנים מסוג הרינג, מקרל, סלמון, סרדינים, פורל וכד'.

דגים המכילים כמות גבוהה של כספית, כגון, כריש, מקרל גדול ודג חרב, מומלץ להגביל לעד 200 גרם ביום ודגים עם כמות נמוכה של כספית כגון, פרידה, טונה טרייה ודג חנית להגביל עד 400 גרם ביום.

לאנשים בעלי סיכון למחלות לב או שסובלים ממחלת לב ואינם צורכים 2 מנות דג בשבוע ניתן לשקול תוספת 1 גרם ביום של שמן דגים (אומגה 3).

לאנשים הסובלים מרמת שומנים גבוהה בדם, ניתן להוסיף 2-4 גרם שמן דגים ביום, תחת מערב רפואי.

פיטוסטרולים

ניתן לשלב1- 2 גרם פיטוסטרולים ביום כחלק מטיפול ברמות כוסלטרול גבוהות מתונות.

נוגדי חמצון

אין להמליץ על תוספי תזונה המכילים נוגדי חמצון כחלק מטיפול מניעתי של מחלות לב.

תוספי חומצה פולית וויטמין B12

תוספי חומצה פולית וויטמין B12 אינם יעילים במניעת מחלות לב או בטיפול במחלה קיימת ולכן לא מומלץ להוסיפם למטרה זו.

קואנים Q10

לא קיימים מספיק נתונים בנוגע ליעילותו של קואנזים Q10 בחולים עם אי ספיקת לב או כאלה המטופלים להורדת כולסטרול ולכן לא ניתן להמליץ על תוספת שגרתית בחולים אלה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חזרה לרשימה