ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

על האש

מנגל, בר ביקיו או על האש, איך שלא תקראו לזה, יום העצמאות היה רק ירית הפתיחה. אוהבי הבשר - המאמר הזה בשבילכם.

חג הסטיקים והשיפודים חל בימים אלה והמוני בית ישראל ממלאים את המקפיא להתפקע בפרות ובתרנגולות שידעו ימים טובים יותר.

אבל מסורת היא מסורת ואין בכוונתו של אף קרניבור להפוך עורו בימים אלה ולהפוך לחובב צמחים. לכל היותר, ידאג לבריאותו. גם עושי דיאטות למיניהם יהנו ביום זה. אז למען המנגלים העתידים לבוא, כמה דברים שכדאי לדעת על בשר:

ראשית, בשר מכל סוג שהוא (בקר, הודו, עוף ודגים) הוא מקור טוב לחלבונים איכותיים. בשר, ובעיקר בקר ואברים פנימיים, הוא המקור התזונתי הטוב ביותר לברזל. אם מצרפים אליו גם את הדגים (כן, כן, גם דג הוא בשר) הרי שקיבלנו מקור כמעט בלעדי לויטמין B12.  אם כך, הרי שבשר הוא ללא ספק רכיב תזונה חיוני ביותר (ולא שאי אפשר להסתדר בלעדיו, רק שהרבה יותר קשה) ואין לבטל את מעלותיו בשם חסרונותיו. בעצם חסרונו היחיד – השומן הרווי, אם נשים רגע בצד את תוספות המים (שאינן מזיקות לבריאות) ותוספות חומרים משמרים שנזקם הבריאותי שנוי במחלוקת.

השומן הרווי, אם כך, הוא אויבו העיקרי של הבשר ומאמצי תזונה נכונה, בשל היותו קשור קשר הדוק לעלייה ברמת הכולסטרול בדם, בסיכון למחלות לב, סוגי סרטן מסוימים וזה מספיק בשביל להוציא את החשק ולוותר על כל איכויותיו. התמזל מזלנו, ולא כל חלקי הבשר עשירים בשומן. כך שבחירת בשר דל שומן בהחלט חוסכת מאיתנו את מגרעותיו (ויש יאמרו גם את טעמיו, אבל you cant have it all).

השומן של הבשר ניכר לעין. הוא נראה כרצועה נפרדת מהנתח או משורג (משויש) בתוך הנתח עצמו. בחירת נתח שאינו משויש או הסרת רצועת השומן יצמצמו באופן ניכר את צריכת השומן. נתחים דלי שומן הם: פילה, פילה מדומה, שייטל, וייסברטן וסינטה.

בחירת בשר עוף, הודו ודגים (והסרת העור לפני האכילה) יחסכו אף הם אכילת שומן.

בשר כבש, לעומת זאת, ובשרים מעובדים כהמבורגר, קבב, נקניקיות מכילים כמות נכבדה של שומן ואפשר לוותר עליהם.

מיתוס אופנתי ומחרב שמחות הוא מיתוס בדבר הסכנה שבצלייה. בעת צליית הבשר נוצרים חומרים מסרטנים הנקראים אמינים-הטרוציקליים (HCA). ככל שהצלייה יותר ממושכת, כך נוצרים יותר מחומרים אלה. יחד עם זאת, מחקרים הראו, שהכמות הנוצרת מחומרים אלה לא מחוללת סרטן בבני אדם, במיוחד אם משך הצליה קצר. כך שהנה סיבה נוספת ללמה לא כדאי להכין את נתח הבשר שלכם well done. כבר הרגתם אותו פעם אחת, למה עוד פעם?

חובבי המנגל יסתפקו אולי בסטייק מדמדם ובשיפודים נימוחים (לא רע בכלל), אך מעדיפי הברביקיו ועושי דיאטה ישלבו בינות נתחי הפרגית בצלים, פלפלים ועגבניות שרי, שאומנם יורידו את צפיפות הבשר על השיפוד, אך גם את צפיפותו הקלורית. אנשי הברביקיו ישפדו גם תירסים שיוכלו להוות תוספת מענגת וחלופה הולמת לפיתה המסורתית.

 

דנה אברמוביץ - דיאטנית ראשית

 

חזרה לרשימה