ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

עקרונות התזונה על פי האירוודה

תזונה איורוודית מבוססת על ידע בן 5000 שנה. לפי תורה זו יש התאמה בין הדיאטה המוצעת למבנה הפיזיולוגי והנפשי של האדם, לחילוף החומרים שלו ולעוד אלמנטים אישיים.

תזונה איורוודית מבוססת על ידע בן 5000 שנה ומקורו בהודו. לפי תורה זו היא יש התאמה בין דיאטה מוצעת למבנה הפיזיולוגי והנפשי של האדם, לחילוף החומרים שלו ולעוד אלמנטים אישיים. השיטה איננה שוללת שימוש במוצרים מודרניים וזמינים כל עוד יתאימו להנחיות.

האיורוודה, שהיא המערכת הרפואית ההודית המסורתית, השכילה להבין כי תזונה לקויה צוברת רעלים בגוף, והיא הגורם העיקרי למחלות. תזונה נכונה, מאידך, היא אמצעי מצוין ויעיל למנוע מחלות.

מהי תזונה איורוודית?

האיורוודה גורסת כי מה שאנו אוכלים הוא מה שהיננו. היא רואה את האוכל כקדוש ואת הגוף כמקדש. לפי האירוודה, המזון אינו רק מזין אלא אף משמש כתרופה, ולכן נקבעו בתורה זו עקרונות ברורים המדגישים את אופן האכילה יותר מאשר את הרכב המזון עצמו. ההמלצה היא מזון מבושל וחם למרות שקיימים מצבים בהם יועדף אוכל לא מבושל בתוספת פירות. המזון צריך להיות טעים וקל לעיכול.

ישנם שישה טעמים בסיסיים בבישול האיורוודי: מתוק, חמוץ, מלוח  חריף, מר, עפיץ. לכל טעם יש איכויות אחרות והשפעה אחרת. בארוחה מומלץ לאכול את ששת הטעמים, ובזה אחר זה. אין מניעה להוסיף תבלינים. הבישול האיורוודי מאמין כי התבלינים גם מסוגלים לרפא, לאזן ולחזק את העיכול למשל: עלי דפנה, ציפורן וזרעי חרדל מחממים ועוזרים לעיכול, הל מרגיע וממריץ עיכול, כוסברה מקררת, סופחת גזים ומגבירה עיכול, כמון סופח גזים ומחזק עיכול. השומר מקרר ומחזק קיבה, שום מחמם, מחזק ומנקה רעלים, ג'ינג'ר מחמם וממריץ עיכול, הזעפרן מקרר ומחזק עיכול. הארוחה צריכה להיות מורכבת ממספר פריטים שאינם מנוגדים זה לזה, בצירוף נכון, שאם לא כן תהליך העיכול עלול להתעכב ואף להיעצר. יש לאכול במידה: לא מעט מדי ולא הרבה מדי, ולהשתדל למלא את חצי הקיבה במזון, רבע ממנה בנוזלים ורבע להשאיר לעיכול.

פירות בפיטה

על פי השיטה האיורוודית ישנם שלושה טיפוסים (דושה) של בני אדם: ואטה, קאפה ופיטה והרבה תתי טיפוסים המשלבים שניים מהיסודות. דרך איבחון סוג הטיפוס ניתן ללמוד על אנרגיות, על נטייה למחלות ועל התאמות בתחום המזון ועשבי המרפא.

אנשי ואטה הסובלים מקור זקוקים לרוב לאוכל חם ומבושל. יתאימו להם מזונות כגון חיטה, שיבולת שועל, קינואה, אורז, ביצים, עוף.

לעומתם, אנשי פיטה חמי המזג זקוקים למזונות מרגיעים ומקררים כמו פירות וחלב ועליהם להימנע משימוש בתבלינים חריפים מדי.

לאנשי קאפה המאופיינים בכובד ובלחות, יתאים מזון חם קל ויבש. כגון תירס, שיפון, שעורה, אורז. עליהם להימנע ממזון שמן, קר וכבד. טיפוסי קאפה מאוזנים יסתפקו בארוחות קטנות יחסית ולא יחושו ברעב בין הארוחות. המודעות לרעב חשובה לקאפה במיוחד על רקע נטייתם להשמנה. עקרון חשוב זה הוא הבסיס עליו מתאימים את התזונה כדי לשמור את הגוף באיזון. מזון מסוים יכול לגרום להחרפה לאדם אחד ואילו לאדם אחר לגרום לאיזון.

להאזין לקרקורי הבטן

האדם בן זמננו איבד את תחושת הרעב שהייתה מנגנון הישרדותי. רובנו אוכלים ללא צורך ומביאים על עצמנו מחלות שונות, וחלקנו שוכחים לאכול או עושים דיאטות הרסניות לגוף. האיורוודה מלמדת להשתמש באינטואיציה בריאה לצורך זה ולהאזין לקרקורי הבטן.

עם זאת, מייחסת האיורוודה חשיבות רבה לצורת האכילה ולזמני הארוחות.

בניגוד להמלצות הרווחות בתורות המערביות, ממליצה האיורוודה על ארוחת בוקר קלה או על דילוג עליה ועל אכילת הארוחה העיקרית בצהרי היום, אז מתעורר הרעב. אחרי שקיעת השמש יורדת יכולת העיכול ולכן יש להסתפק בארוחת ערב קטנה המבוססת על אוכל מבושל נטול חלבון אותה רצוי לאכול לפני השקיעה.

בשעת הארוחה אין לנהל שיחות, לעבוד או להיות במתח. יש להתרכז בלעיסה ובטעמי המזון השונים עד לתחושת השובע המלאה.

על מנת לקבל איבחון איורוודי מעמיק יש לפנות אל מטפל מוסמך, שעבר לימודים נרחבים בתחום. התשאול ארוך ומפורט מאד, אתם והמטפל תשבו בנחת ליד שולחן כתיבה, הוא ירשום את כל תשובותיכם וישקלל אותם לאיבחון מלא.

חזרה לרשימה