ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטת קנדידה – לסובלים מדלקות שתן ובעיות עיכול

אם אתם סובלים מדלקות חוזרות בדרכי השתן ובעיות עיכול שונות יתכן ומקור הבעיה הנה פטריית שמר בשם קנדידה שהתרבתה בגופכם. הטיפול הוא תזונתי, ומצריך התאמת תפריט והקפדה על דיאטה המסייעת למגר את הפטריה.

אם אתם סובלים מדלקות חוזרות בדרכי השתן ובעיות עיכול שונות יתכן ומקור הבעיה הנה פטריית שמר בשם קנדידה שהתרבתה בגופכם. הטיפול הוא תזונתי, ומצריך התאמת תפריט והקפדה על דיאטה המסייעת למגר את הפטריה. לפניכם מדריך קצר לדיאטת קנדידה.

מהי קנדידה?

קנדידה היא פטריה עמידה שמצויה בדרך כלל במערכת העיכול בגופנו, אך עשויה להתפשט למקומות נוספים בגוף כדוגמת הלשון, הריאות, מתחת לציפורניים ולנרתיק. פטריית הקנדידה ניזונה מהפחממות במזוננו, וצמיחתה קשורה בחוסר איזון בקטריאלי שנובע מעודף שמרים בגוף.

מהם הסמנים האופייניים לקנדידה?

קנדידה מצויה באורח קבע באויר, במזון ובגופנו, אך התרבות שלה עלולה ליצור זיהום פטרייתי שחלק ממאפייניו הם: דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן, צריבה, כאבים בעצמה משתנה בזמן מתן שתן, בעיות עיכול שונות ותחושה של בטן מלאה או גזים, חולשה כללית, מצב רוח ירוד, חוסר מיקוד ומעט אנרגיה. במקרה של דלקות בדרכי השתן, פעמים רבות התרבית החיידקית יוצאת נקיה, אך יש רגישות, צריבה ותחושת דלקת. בנוסף, שימוש באנטיביוטיקה באירועי דלקת קודמים גורם להרס של פלורת המעי ומסייע בהתרבות הפטריה.

דיאטת קנדידה – מה אסור לאכול?

פטרית הקנדידה תופחת ומתרבה בעזרת סוכרים ופחממות ריקות. בדיאטת קנדידה, המיועדת להרוג את הפטריה יש להמנע מסוכר ודומיו (דבש, ממתיקים מלאכותיים, משקאות ממותקים), מכל מזון המכיל שמרים (גם בירה), פירות מתוקים, פירות יבשים ומיצי פירות, ממתקים, בוטנים, בורגול וקמח לבן, לחם ומאפים, פטריות, חומץ, חלב פרה ומוצריו, מוצרים הכוללים צבעי מאכל או חומרים משמרים, נקניקים, אלכוהול, קפאין וסיגריות. על הדיאטה הזו יש לשמור בקפדנות למשך 3-6 חודשים, עד להשגת הטבה במצב והעלמות הסימפטומים של הפטריה.

מה מותר לאכול?

פירות שמותרים לאכילה במהלך דיאטת קנדידה הם אגס, תפוח, אשכולית, פומלית, פירות יער ומלון. בחלק מדיאטות הקנדידה ניתן לשלב בתפריט מוצרי חלב עזים או כבשים. מומלץ להכניס לתפריט מזונות המכילים חיידקיים פרוביוטים כגון אסידופולוס (הקיימים למשל ביוגורט, אך זכרו – לא מחלב פרה!) או ליטול תוספי מזון המכילים אסידופולוס. כתחליף סוכר ניתן להשתמש בתמצית מצמח הסטיוויה או במולסה. ניתן לאכול אורז בשמתי מלא וגריסי פנינה (עדיף אורגניים). מומלץ לשתות חליטה של רוזמרין מענף שהושרה למשך חצי שעה במים רותחים.

היום ניתן למצוא אוכל בריא גם בבתי הארחה ומלונות. גם אם יצאתם לנופש באחד מ מלונות ים המלח, תוכלו לבחור במנות שמתאימות לדיאטה שלכם.

האם הדיאטה מתאימה לכולם?

בכל מקרה, מומלץ להוועץ בבעל מקצוע, על מנת להתאים את דיאטת הקנדידה לתסמינים ולאורח החיים של כל אחד ואחת. דיאטת קנדידה מתאימה גם לנשים בהריון, אך מומלץ להתיעץ ולהתאים את התהליך לאשה. אחרי הכל, שלום העובר חשוב יותר מן הטיפול בקנדידה, וליווי מתאים יכול לאפשר לך להתפנות לסוגיות שנשקלות בהריון, דוגמת בחירת שם לתינוק או שימור דם טבורי.

רעיונות לתפריט יומי

ארוחת בוקר:

- יוגורט עזים או כבשים עם פירות יער או אגס ותפוח חתוכים

- דייסת קוואקר עם חלב סויה, אורז או שקדים, מלווה באגוזים, גרעינים או ממרח שקדים.

- לחם מקמח מלא ללא שמרים, טחינה, ירקות

ארוחת ביניים:

- פריכיות אורז מלא עם אבוקדו

- פירות המותרים לאכילה

- נשנושי אגוזים ושקדים

ארוחת צהריים:- ירקות אנטיפסטי בתנור, אורז מלא, דג

- בטטה בתנור, תבשיל קינואה עם קטניות או מג'דרה אורז מלא ועדשים

- ירקות מוקפצים עם טופו, שומשום ואגוזי קשיו

- פלפלים ממולאים באורז מלא או בקטניות

- פשטידת ירקות (בטטה, ברוקולי וכו') עם קמח מלא או קמח אורז

ארוחת ערב:- סלט חסה עשיר לצד חביתה

- סלט טונה עם גמבה, תירס ובצל או סלט אבוקדו וביצה קשה

- מרקים

הטיפול התזונתי בפטריה בעזרת דיאטת הקנדידה אינו פשוט ואף מייגע, במיוחד לאור שפע הפיתויים שסביב, אך הקפדה עליו לאורך זמן תוביל לתוצאות הרצויות ולהרגשה טובה בהרבה, ועל הדרך מאפשרת לזכות באוכל מגוון ובהרגלי אכילה בריאים שאיתם אפשר להמשיך גם לאחר שסיימתם את המאבק בקנדידה.

לבריאות ובתאבון!

חזרה לרשימה