ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

סושי

לכבודה של יפן, ארץ השמש העולה והצונאמי, ולכבוד היפנים העסוקים בשיקום ההריסות ובליקוק הפצעים, הכל על מאכל הדגל - הסושי.

רבים חושבים בטעות שסושי הוא מאכל דגים בלבד. אבל סושי הוא בעיקרו אצת ים ממולאת באורז דביק ובמילוי כלשהו, שיכול להיות בשר, עוף, נקניקים, או, כמובן, דגים. בגלל ערכיו התזונתיים הטובים, הוא יכול להיות חלק מתפריט תזונה נכונה.

אצות ים - סוגים, תפקיד וטיפול

בשוק קיימים סוגים שונים של אצות ים. הן מופיעות בצורה של משטחי עלים, ושמותיהן שונים. להכנת סושי משתמשים באצות מסוג נורי. זהו הסוג הנפוץ והמוכר ביותר, והיחיד המתאים לסושי. גודל אצות הנורי סטנדרטי בכל העולם.

ברוב המתכונים משמשים דפי האצות כקונכיות מילוי, בדומה לעלי גפן או לעלי כרוב. שיטת המילוי היא קבועה וקלה מאד ללמידה.

האצות רגישות מאד לרטיבות ולחום. אסור להרטיב אותן או להניח ואתן במקום מואר בשמש. הן מייד תתכווצנה ולא יישאר מהן זכר. לכן, מרגע קניית האצה וכן בזמן השימוש בה הקפידו להרחיק אותה ממקור מים, וודאו שידיכם יבשות ואל תניחו אותה באזור מואר של המטבח.

את האצות מגלגלים לגלילה, וביפן נהוג לעשות זאת בעזרת מחצלת קש. למי שמעוניין להכין לבד סושי מומלץ להצטייד במחצלת כזאת. אפשר למצוא אותן בחנויות טבע, או בפינת המוצרים מהמזרח בסופרמרקט, הן זולות למדי, הן נשמרות למשך שנים ולא צריך יותר ממחצלת אחת. המחצלת מאפשרת לנו לגלגל את גלילת הסושי באופן אחיד ויפה, ואין שום סיבה לוותר עליה, בייחוד כשמביאים בחשבון עד כמה חשוב יופיו של הסושי. אם טרם הספקתם לקנות מחצלת ומתחשק לכם להכין סושי אפשר להשתמש בנייר אפייה רגיל (פחות מומלץ).

אורז

האורז היפני הוא עגול. כל אורז עגול יתאים להכנת סושי, ואפשר למצוא אותו בכל סופרמרקט או מכולת. יש לבשל את האורז כך שיהיה דביק, ולא "אחד אחד" כפי שאנו רגילים. היחס בין המים לאורז כפי שמומלץ בבישול היפני הוא 1:1.5 (מים : אורז, בהתאמה). אין צורך לתבל את האורז במלח בעת בישולו כיוון שכאשר אוכלים סושי טובלים אותו ברוטב סויה, המכיל כמות נדיבה של מלח, אך מוסיפים לו חומץ אורז בזמן הבישול.

ערך תזונתי

הסושי נחשב מאכל דל קלוריות כיוון שאינו מכיל סוכר וכמות השומן תלויה בסוג המילוי: ניתן להכין סושי מרכיבים דלי שומן. בד"כ מכילה כל יחידה 35-40 קלוריות. האכילה הממושכת של הרולים מסייעת להשיג שובע במהלך הארוחה, שכן תוך 20 דקות מתחילת האכילה מושגת תחושת שובע. לכן סושי מתאים גם בזמן דיאטה

מתכון להכנת סושי בסיסי

סושי מאקי סלמון (סושי מגולגל  באצות)

חומרים:

4-5 אצות נורי (מכל אצה יוצאות 8 יחידות)

1 כוס אורז

1.5 כוסות מים

2 פרוסות דג סלמון מעושן

2 גבעולים טריים של סלרי אמריקני

1 כף חומץ אורז (אפשר למצוא בכל חנויות הטבע)

אופן ההכנה:

1. מבשלים את האורז במים לפי מתכון האורז הבסיסי עד שהמים נספגים.

2. מוסיפים את החומץ ומערבבים היטב. מניחים לאורז להתקרר לטמפרטורת החדר.

3. חותכים את הסלמון לרצועות בעובי של 1 ס"מ.

4. פורסים גבעולי הסלרי לרצועות דקות וארוכות.

5. מניחים אצה אחת על משטח עבודה. משטחים את האורז על האצה, בשכבה דקה ככל האפשר, ומשאירים 1 ס"מ ללא אורז בחלק העליון של האצה לצורך סגירת הגלילה.

6. מסדרים, לסירוגין, 2 רצועות סלמון ו-2 רצועות סלרי על האורז, ומגלגלים בעדינות את האצה.

7. מהדקים היטב את גלילת האצה,ופורסים בסכין חדה ל-8 יחידות.

8. חוזרים על אותן פעולות עם האצות הנותרות.

9. מגישים בכלי הגשה מרכזי. כל סועד טובל את הסושי בקערית רוטב סויה שמונחת לצד צלחתו.

גיוון:

במקום סלמון מעושן אפשר להשתמש בדגים כבושים, או בכל דג טרי נא, בטונה משומרת או אפילו בסלט טונה במיונז. אפשר להכין סושי על בסיס בשר (לא בשר נא): חזה בקר מעושן, חזה הודו מעושן, קבנוס (מכיל יותר שומן). אפשר להוסיף רצועות פלפל אדום, מלפפון, גזר ואף סלק לגיוון הצבעוניות והטעם.

איטאדאקימאס!

חזרה לרשימה