ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מליארד וחצי סינים לא טועים

אחרי החיטה והתירס, מגיע האורז, כמצרך יסוד בתזונה שלנו. כל המידע על המזון שדרך קבע מגיע אל קיבתנו.

אורז הוא אחד ממצרכי הייסוד הנאכלים ביותר בעולם (אחרי חיטה ותירס) ולמעלה ממחצית מאוכלוסית עולם ניזונה ממנו על בסיס יומי. גם אצלינו, בני תרבות המערב, נמצא האורז על שולחן האוכל, אם לא על בסיס יומי, הרי שבודאי על בסיס שבועי.

מקורו של האורז לפני 500 שנה בתאילנד, אבל הסינים וההודים אימצו אותו במהרה ובאמצעות מסעות הכיבושים והמסחר הגיע לכל העולם.

תנאי הגידול של האורז דורשים כמות גדולה של מים ולכן הוא גדל בשטחי גידול מוצפים במים, כמעין שלולית ענק. אורז רגיל ואורז מלא הם אותו צמח, אלא שנבדלים בצורת העיבוד שלהם.

קיימים אלפי זנים של אורז, אבל מקובלת חלוקה גסה לשני סוגים עקריים: האורז הארוך - זה המכונה "אחד אחד" והמכיל פחות עמילן והאורז העגול - שהוא יותר דביק ועיסתי בגלל תכולת עמילן גבוהה יותר. לאורז הארוך שייכים האורז הבסמטי, הפרסי, לאורז העגול שייכים ריזוטו, האורז לסושי. אורז בר הינו בכלל סוג של קטניה ואורז פראי הוא תערובת של סוגי אורז שונים, כולל אורז בר. 

האורז הלבן (רגיל) הוא אורז שבתהליך עיבודו שוייפו הקליפה החיצונית שלו והנבט ונשאר רק הגרעין.

הגרעין מכיל בעיקר פחמימות, שמהוות מקור אנרגיה בעוד בקליפה ובנבט נמצאים הויטמינים (בראשם תיאמין B1) המינרלים, שמן וסיבים התזונתיים.

המשמעות הבריאותית של צריכת אורז מלא היא שהגוף מקבל את הערכים התזונתיים בנוסף לאנרגיה וכן את הסיבים התזונתיים שמסייעים בפעילות מערכת העיכול. צריכת אורז לבן מספקת רק אנרגיה ובנוסף, לאורז הלבן מיוחסת פעולה מעודדת עצירות.

תהליך הבישול של אורז מלא ארוך יותר מאשר של אורז לבן.

לאורז מיוחסות פעולות מעודדות עצירות או לחילופין מסייעות במצב של שלשול. לא ידוע מהו המרכיב באורז האחראי על כך, מצד שני, 2 מליארד סינים לא טועים...

יתכן ומבנהו המולקולרי של האורז או העדר הסיבים שלו הם אלו התורמים לעצירות ומסייעים במצב של שלשול.

אורז הפך לטרנד בריאותי לא כל כך בגלל מה שיש בו, אלא בעיקר בגלל מה שאין בו. אין בו שומן ואין בו מלח. זה אגב הסיבה שבגללה הוא מתאים לאנשים עם יתר לחץ דם (אבל כמוהו גם פסטה ותפוח אדמה) אין בו משהו שמיחד אותו מדגנים אחרים או מרכיב מסוים המוריד לחץ דם. הוא משביע ואין בו הרבה קלוריות (אבל שוב, כמות הקלוריות שיש בפסטה או בתפוח אדמה דומה מאד). אם להיות כנים, הוא הפך לטרנד בריאותי בגלל שהיו לו יחסי ציבור טובים. גם לאורז המלא אין יתרונות על דגנים מלאים אחרים. דיאטה של אורז היא עוד אחת מאותן דיאטות לא מאוזנות, לא בריאות ולא מחזיקות מעמד. היא מבוססת בעיקרה על אורז (מן הסתם) עם תוספות של פירות, ירקות וחלבונים. תקופת הזוהר שלה הייתה בתקופה בה אנשים עוד האמינו בדיאטות קסם. מאז פג קיסמה.

כיום קיימים בשוק מוצרים רבים על בסיס אורז: פריכיות, קמח, חלב, אטריות, לשימושים שונים. פריכיות אורז מתאימות לכל האוכלוסייה אך מכיוון שהן דלות בקלוריות ומזהות עם מזון בריאות, הן מועדפות על ידי עושי הדיאטות ושוחרי תזונה נכונה. חלב אורז אינו מתאים כתזונה בלעדית לתינוקות משום שאינו מכיל את כל אבות המזון הדרושים להתפתחות התינוק. הוא נמצא בשימושם של טבעונים ועושי דיאטות מיוחדות אחרות הנמנעים ממוצרי חלב ו/או סויה. קמח ואטריות אורז משמשים לאותה מטרה ואת כלל האוכלוסיה בפסח. אורז הוא דגן שאינו מכיל גלוטן וכל עוד אינו בא בשילוב עם דגנים מכילי גלוטן, אינו מהווה בעיה לחולי הצליאק.

חזרה לרשימה