ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ההכחשה

אחד הנושאים הרגישים ביותר והקשים ביותר לטיפול בתהליך של דיאטה - ההכחשה. מה היא? למה היא חשובה לנו? ולמה אנחנו צריכים להיפרד ממנה?

"הכי מעליב אותי שכולם חושבים שאני משקרת. אני כל כך משתדלת, אוכלת תזונה נכונה, בדיוק לפי התפריט, צועדת ארבע פעמים בשבוע והמשקל לא זז!!! יש מי ששואל בעדינות אולי היו לי חריגות שאני לא זוכרת, אירועים יוצאי דופן, אכילות שלא החשבתי ויש מי שפשוט חורץ את דיני ואומר לי שאם אני כל כך מדייקת בתכנית, אני אמורה לרדת, ואם אני לא יורדת, סימן שאני לא שומרת. תסכול"

שיקום מי שהמונולוג הזה לא מוכר לו!

שתקום המנחה או הדיאטנית שלא נפגשת במונולוג הזה כל שבוע.

מה קורה פה?

בדרך כלל אני מפנה את השאלה למטופל שיושב מולי. אני כבר מזמן הזדכיתי על עיני הרנטגן שלי ובקריירת הבלש הפרטי מעולם לא פצחתי. מה שאומר – אין לי מושג!!!

אבל יש לי קצת הגיון והרבה ניסיון ואני אומרת ככה:

לפעמים, אנשים בתקופות מסוימות בחיים מכחישים. הם לא משקרים. הם מספרים את האמת שלהם, אחרי שמנגנון ההכחשה סילף אותה.

מנגנון ההכחשה הוא אחד ממנגנוני ההגנה של הנפש וקיים אצל כולנו. מטרתו היא למנוע מאיתנו מצבים מעוררי חרדה. איך זה קשור? אם למשל, אתם מעוניינים לרזות, ולא רק מעוניינים, גם נרשמתם לקבוצת תמיכה או התחלתם טיפול אצל דיאטנית, אתם נורא משתדלים וגם משלמים לא מעט אבל מה? לא ממש הולך..אתם לא ממש מצליחים לעשות דיאטה, לעמוד בפיתויים, לא ממש צועדים את מספר הפעמים שהבטחתם לעצמכם שתצעדו, לא מצליחים לוותר ברגע האמת בסופר על הבורקס הריחניים, you name it.

איך תרגישו? לא תהיו קצת חסרי אונים? מודאגים? חרדים? או אז תבוא ההכשה להצילכם ותמעיט בערך כל החריגות שלכם. תזיז לכם את כל הבורקסים משדה הראיה, את כל השוקולדים מהזיכרון. בפועל, החריגות שלכם יראו לכם חסרות משמעות, לא משהו שיכול להסביר את העלייה במשקל של השבוע האחרון. אתם לא תחשיבו את האורז הנוסף שאכלתם ישר מהסיר ומערב שלם פיצוח גרעינים מול הטלביזיה תזכרו רק חופן אחד בודד. ההכחשה תסיר מכם את העניין המטריד כל כך ותשאיר אתכם עם השאלה "למה אני לא יורד?". ואתם באמת לא תבינו למה אתם לא יורדים במשקל, עד שתחליטו להסיר את ההכחשות. ואת זה תעשו, כשתרגישו מספיק בשלים וחזקים להתמודד עם התסכול וחוסר האונים של אי ההצלחה.

וכשתהיו מספיק בשלים, תזכרו בכל הבורקסים, השוקולדים והאכילות מהמקרר באישון לילה. תוכלו לראות את החריגות והמעידות ולהודות בקיומן. זהו שלב קשה ולא נעים, אבל הכרחי על מנת שתתחילו להתמודד איתו ובסופו של דבר למצוא לו פתרונות.

הכחשה נמצאת גם אצל אנשים בעלי עודף משקל לפני תחילת טיפול. בשלב בו הם בכלל לא מעוניינים לערוך שינויים ואין מה לדבר איתם על קבוצת הרזיה. מה שעוזר להם לשמר את המצב הזה היא בין השאר הכחשה של חומרת מצבם. הם יטענו בתוקף שמשקלם לא כל כך גבוה ושמצבם הבריאותי תקין. הסרת ההכחשה עלולה לגרום להם לזעזוע מחומרת הבעיה. פתאום, בבת אחת הם מבינים עד כמה משקלם גבוה ועד כמה בריאותם בסכנה. ה"גילוי" אינו נעים ומעורר חרדה, אך שלב הכרחי להתחלת השינוי, שבסופו של דבר יביא לירידה במשקל.

איך יוצאים מההכחשה?

זמן ממושך של דשדוש במשקל ללא מגמת ירידה מספקת, חוסר התועלת שבמצב המוכחש, כלומר, חוסר יכולת להיעזר בתמיכה של קבוצת התמיכה או הדיאטנית, יכולים להיות טריגרים להסרת ההכחשה. אי נוחות בגלל עודף המשקל או מאורע בריאותי או אחר שלא ניתן יותר להכחשה ומשקף כמראה את האמת המוכחשת של עודף המשקל יכול אף הוא להצעיד קדימה.

יש לזכור, מכיוון שהכחשה היא מנגנון הגנה, הסרתה כרוכה בפגיעות רבה יותר ויכולה לערער את המצב הנפשי. אבל זו תהיה ירידה לצורך עליה, כי מתוך מקום של הכחשה, לא ניתן לעשות שינוי ורק כשרואים את המצב לאשורו, כואב ככל שיהיה, אפשר להתחיל תהליך של שינוי.

 

דנה אברמוביץ

דיאטנית ראשית - דיאטהקלאב

 

חזרה לרשימה