ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לשבור את מעגל ההרזיה-השמנה

עוד על דיאטה, חילוף חומרים, תאי שומן ומשקל.

"סוד הירידה במשקל הוא הוצאת קלוריות בכמות גדולה מאלה שהכנסנו" – זהו המשפט הידוע של כל כוהני דיאטות ההרזיה, לכבודם אנו שולפים לא מעט פנקסי צ'קים ומשלמים בעין יפה. על פניו נשמע המשפט הגיוני ופשוט, אך מה לעשות – זה לא תמיד פשוט. וכשאנחנו נשברים הנטייה הטבעית היא לכלות את חמתנו במנעמי הפריג'ידר ולהעלות את מה שהשלנו מעלינו בתוספת ריבית.

אז למה אנו משמינים? האומנם זה רק סיפור של מאזן קלורי?

תורשה ותאי שומן

נהוג לחשוב שעל מספר הקילוגרמים שאנו צוברים בבגרותנו משפיע מספר תאי השומן שנקבע בינקותנו ובילדותנו הודות לתורשה מאבא ומאימא וממה שדחסו אל תוכנו בתקופה זו. מספר תאי השומן אמור להיות קבוע, ספור ומדוד, ממש כמו ב פנקסי צ'קים תקינים, ואנו אלה האחראים לתפיחתם. זה אמנם נכון, אך מחקרים שנערכו לאחרונה העלו כי גם בבגרותנו אין אנו מאבדים את הכישרון ה"מבורך" לצבור תאי שומן. אלה עלולים לחבל בתחושת השובע שלנו ולאותת באמצעות הפרשת הורמונים שונים על רעב מתמיד, ועלינו לעמוד על המשמר, להשאיר אותם ריקים ולא לדחוס אל תוכם קלוריות מיותרות.

התפלגות תאי השומן בגוף חשובה, ויש להיזהר במיוחד מהשמנה באזור הבטן המסכנת את הלב ואת כלי הדם ופוגעת בחילוף החומרים התקין בגוף.

עלינו להימנע מצריכת קלוריות ריקות המצויות בג'אנק פוד, מזונות עשירים בפחמימות ובשומנים המצויים במזונות מתועשים המעוררים במיוחד את "תאבונם" של תאי השומן, לאכול כמה ארוחות קטנות ביום ולהימנע מארוחות ליליות.

רד עלה, עלה ורדככל שאנו מתבגרים,  קצב חילוף החומרים שלנו יורד. אנו מנסים להלחם בהשמנה באמצעות דיאטות אכזריות,  וגורמים לירידה בתהליכים האנאבוליים הקשורים בבניית השרירים. כשהמסה השרירית קטנה מצטמצמת גם היעילות האנרגטית של הגוף. ככל שהדיאטה חריפה יותר, כך נאבד מסת שריר רבה יותר והשרירים בגופנו יאבדו את כישוריהם לשרוף שומן במצב מנוחה. רוב הקלוריות שנאבד בדיאטה זו יהיו על חשבון מסת השריר ולא מסה שומנית. דיאטה בלתי מתאימה ועיסוק אינטנסיבי בספורט שאינו מתאים, עלולים להביא לשימוש יתר באנרגיה הבאה ממקורות של מאגרי הסוכר בגוף במקום אנרגיה ממאגרי השומן שלנו. כך, ירבו התסכולים בגלל קרבות הבלימה האבודים שאנו מנהלים מול הקילוגרמים והם יעלו בחזרה ושוב ירדו, ושוב יעלו בשיטת ה"אקורדיון". כל סיבוב חסר תוחלת כזה  מקצץ יותר ויותר בסיכויים שלנו להלחם במשקל העודף.

 

חילוף חומרים לקוי? יש כזה!

המשפט המוכר "יש לי חילוף חומרים לקוי ולכן אני משמין", נשמע אמנם כתירוץ שנועד לכסות על זלילה בלתי מבוקרת, אולם למעשה יש בו הרבה מן האמת. פגיעה באיכות חילוף החומרים הינה הבעיה המטבולית השכיחה ביותר. סובלים ממנה יותר מ-50 אחוז מאוכלוסיית בעלי המשקל העודף. אצל האדם הממוצע, חילוף החומרים במנוחה הוא הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על ההוצאה האנרגטית היומית. קצב חילוף החומרים היומי עלול להיפגע במקרים רבים: בעקבות דיאטות לא מבוקרות, בשל תת פעילות של בלוטת התריס, או בגלל חוסר בוויטמינים ובחומרי הזנה שונים, כמו כרום, יוד, ויטמינים מקבוצה B ועוד. באמצעות בדיקות מעבדה ניתן ללמוד על קצב חילוף החומרים ועל איכותו.

אל ייאוש! במקרים רבים ניתן לתקן את המצב באמצעות דיאטה מתאימה, טיפול בחסרים התזונתיים, בסיוע של תרגול פיזי מתאים להמרצת חילוף החומרים ובבנייה מחודשת של מסת השריר.

חזרה לרשימה