ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

על שינוי, התמד ומשקל גוף

התמודדות עם עודף משקל והשמנה היא נחלת הכלל. אבל מערכת היחסים עם האוכל והאכילה היא אינדבידואלית. יש מי שזקוק לטיפול עומק ויש מי שיהנה מדיאטה בלבד.

התמודדות עם עודף משקל והשמנה היא נחלת הכלל. כמעט כל אדם שני סובל ממנה בדרגה זו או אחרת וניסה לפחות פעם אחת בחייו דיאטה. רובינו ניסינו הרבה יותר מאחת. קיימות מספר סיבות ל"מגפת ההשמנה" ובראשן שפע מזון זמין, זול ומשמין והעדר פעילות גופנית. ואכן המטרה של רוב הדיאטות היא צמצום קלוריות, תזונה נכונה ופעילות גופנית. זה נכון ברמת התיאוריה והיה יכול להיות נכון גם בפועל, לו היינו מצליחים לעמוד בזה. משהו עוצר אותנו מליישם. המשהו הזה הוא אנחנו והסיפור האישי של כל אחד מאיתנו שמוביל אל אכילת היתר. או במילים אחרות, איש איש ומערכת יחסיו עם האוכל והאכילה.

מכאן ברור לגמרי, שמגפת ההשמנה לא נובעת רק מתזונה והרגלי פעילות לקויים, אלא גם מכך שלאוכל יש תפקיד בחיינו. בדרך כלל מדובר בתפקיד רגשי. ככל שתפקידו של האוכל בחיינו גדול יותר – כך נאכל יותר, גם אם זה "הרבה דיאטה".

ויחד עם זאת, אנשים שונים זה מזה. כפי שקיימים הבדלים בצבע העיניים, מבנה גוף, תכונות אופי, כך קיימים גם הבדלים בסיבות המובילות לעודף משקל. לא כל האנשים שמנים מאותן סיבות. וכשם שהסיבות לעודף המשקל שונות, כך גם ההתייחסות שיש לנקוט כשבאים לסייע צריכה להיות מותאמת.

עבור מי שאוכל אכילה רגשית ובכל פעם שסובל ממצב רוח רע (או נהנה ממצב רוח טוב) מטביע את יגונו בשוקולד, התעסקות רק במשקל, באוכל, קלוריות או כל צורת ספירת מזון אחרת היא התעסקות שטחית שאינה יכולה ליצור שינוי של ממש, בטח לא כזה שיישאר לאורך זמן.

שינוי של ממש אינו רק שינוי במשקל. יותר מכך, הוא שינוי בתחומי חיים אחרים, שהתוצאה שלו היא שינוי במשקל.

המטרה של שינוי בתחומי חיים אחרים היא הפחתת המצוקה המוצאת את נחמתה באכילה.

שינוי של ממש יכול להיות שינוי מקום עבודה (למשל, אם מקום העבודה הוא מסעדה), שינוי של מקום מגורים, נשואין/גרושין, פיתוח תחומי עניין חדשים או שינוי בדפוסי חשיבה, תחושת הערך והביטחון העצמיים. כשנעשה שינוי ברמה כזו, השינוי בהרגלי האכילה והירידה במשקל יכולים להיות תוצר לוואי והסיכוי שלהם להישמר גבוה מאד, כל עוד השינוי הראשוני נשמר.

אך שינוי עמוק שכזה אינו בהכרח תנאי לירידה במשקל. לא אצל כולם עודף המשקל גדול מאד (כיום גם עודף של שלושה, ארבעה קילו זוכה להתייחסות), לא אצל כולם האכילה הבעייתית וההשמנה הן תוצרים של קשיים בתחומי חיים אחרים ולא כולם מעוניינים לבצע שינוי גורף בחייהם. לפעמים כל מה שרוצים הוא להיכנס לג'ינס הישן. ואת המטרה הזו יכול להשיג התמד פשוט.

התמד פשוט הוא ביצוע עקבי וצייתני של תוכנית האכילה וסגנון החיים המומלצים. שש ארוחות מגוונות ביום, צעידה יומית של חצי שעה, שתייה מרובה, הכנת הארוחות מראש וכו'.. הבנה אמיתית שאורח החיים הזה אינו זמני וכרוך בהתכוונות ובהשקעה יום יומית. הקבלה, שבכל יום מחדש בוחרים בתוכנית האכילה, בפעילות הגופנית, בהתחייבות אל קבוצת הרזיה. הצניעות בלא לדעת יותר טוב ממה שמומלץ בתוכנית ולכן לא לאתגר אותה בכל פעם מחדש בניסיונות עקרים לבדוק אולי זה דווקא כן עובד אחרת. בהתקיים כל אלה, ניתן לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן גם בלי להפוך עולמות.

חזרה לרשימה