ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מגמות חדשות בתעשיית המזון

שינויים במגמות צריכת מזון ותחלואה בציבור, ממקדים היום את הצורך בגיבוש וישום המלצות מתאימות כדי להביא לבריאות מיטבית ולמנוע מחלות כרוניות . מה חדש על המדף?

סגנון החיים העכשווי וערכיו הצמיחו ארבע מגמות על בתחום תעשיית המזון:

1. נוחות: הצרכן זקוק למוצרי מזון המתאימים לסגנון חייו המהיר והלחוץ, נוחים לאכילה ושתייה, בדרך ומחוץ לבית (FOOD ON THE GO)

2. פינוק ותענוג: הצרכן מחפש מקומות של פינוק ותענוג כאיזון לאורח חיים אינטנסיבי ולחוץ.

3. סגמנטציה: הצרכן שייך לאוכלוסיות מפולחות בעלות צרכים שונים התלויים בגיל, מגדר, עיסוק, מצב חברתי, תחביב ועוד, ולכן זקוק למוצרים המתאימים לצרכיו אילו.

4. בריאות: הצרכן מודע לחשיבותה של תזונה נכונה, ואורח חיים ומחפש מזונות התורמים לבריאותו.

מוצרי מזון מצליחים רבים משלבים לפחות שניים מהצרכים או יותר, כגון פתרונות ארוחה המבוססים על רכיבים טבעיים בלבד.

מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין אורחות חיים ותזונה ,ועליה בתחלואה בעולם המערבי. חוסר איזון בתזונה המערבית כלומר צריכה של רכיבי תזונה בעודף או בחוסר הם כנראה הגורמים העיקריים.

שינויים במגמות צריכת מזון ותחלואה בציבור, ממקדים היום את הצורך בגיבוש וישום המלצות מתאימות כדי להביא לבריאות מיטבית ולמנוע מחלות כרוניות .הצורך במציאת פתרונות למזונות מזינים יותר בתפריט המערבי הינו מסר לאומי אך גם דרישה צרכנית.

כיום המושג בריאות הוא הוליסטי- HEALTH AND WELLNESS וכולל שאיפה להרגשה טובה פיזית ורוחנית לצורך השגה מיטבית של תפקוד  רווחה ואושר. לקונים ציפיות גבוהות מעצמם ומסגנון החיים שבחרו, הם שואפים להרגיש טוב בכל סיטואציה שמציבים החיים המודרניים. צרכנים בוחרים מוצרים העומדים בקנה אחד עם הציפיות שלהם מעצמם. מוצרים המסוגלים לשפר את בריאותם, ולדאוג לכך שתזונתם תהיה נכונה בכל מצב וזמן.לפי סקר מב"ת (= מצב בריאות ותזונה של אוכלוסיית ישראל)  60 אחוז מהצרכנים מוצאים עניין רב בקשר שבין מה שהם אוכלים והבריאות שלהם ולכן גם יותר מ 40% מהם בודקים בזמן הקנייה את תוויות המזון כדי לראות מה הם הרכיבים שיועילו לבריאותם.

בריאות היא כיום העתיד של המזון, כלומר זו לא מגמה או קטגוריה מוצרית אלא GOLD STANDARDS חדשים של תעשיית המזון .לכל מוצר צריך להיות ערך תזונתי חיובי (מרגרינה,גבינה צהובה,נקניקיות).

מה הן מגמות הבריאות שאנו רואים וצופים לראות בתעשיית המזון?

1. INTRINSIC HEALTH :

הבריאות כבר בפנים הדגשת הערך או התרומה הבריאותית של הרכיבים במזון הקיים (בעיקר מזון בסיסי). מגמה זו מאומצת על ידי התעשייה שכן לא דורשת כמעט פיתוח, מעט סיכונים, אך חייבת להיות מגובה מחקרית (EVIDANCE BASED) ומאפשרת יותר בקלות שימוש ב - HEALTH CLAIM (אגוזי קליפורניה - אומגה 3, קטשופ - ליקופן).

2.  BAD FOOD & GOOD FOOD

אין דיאטה טובה ודיאטה רעה. יש מזונות בריאים, בריאים פחות ומזונות לא בריאים. הבנה כזו מאפשרת לשפר את בריאות האוכלוסייה ולהוריד סיכון למחלות כרוניות שונות, השמנה ועוד. עקרון זה משמש בסיס לפירמידת המזון החדשה. מגמה זו דורשת מהתעשייה לאמץ ולהמציא טכנולוגיות חדשות כדי לעשות מזון בריא או בריא יותר. מכאן גם ה פתרונות ליצירת מזון בריא :

א. רכיבים טבעיים בלבד ALL NATURAL (תוספי מזון טבעיים: צבע, משמרים, ממתיקים) לדוגמא: סירופ מרכיבים טבעיים בלבד.

 ב. FOOD PLUS / FOOD MINUS (מועשר ,FREE – נטול) לדוגמא: מרגרינה ללא שומן טרנס.

3. המנה היומית שלך (רכיבים, אריזה)

אורח חיים מודרני לא מאפשר השגת רכיבי התזונה במלואם, לאנשים הדואגים לבריאותם באמצעות שמירה על תזונה טובה יותר נתן פתרון למנה אישית, מוגדרת וקלה לאכילה.

4. מהסופר פארם לסופר מרקט = SUPER FUNCTIONAL

מעבר לשימוש במדיום המזון כספק של רכיבים ביואקטיביים שבעבר היו בשימוש בתוספי תזונה בלבד.

5. תזונה גנומית

תזונת האדם יכולה לתרום לבריאות מצד אחד ולהתפתחות חולי מצד שני אך הגורמים הינם אינדיבידואליים וישפיעו באופן שונה על פרטים שונים באוכלוסייה ובין אוכלוסיות (פיטואסטרוגנים בסויה וסרטן שד – לנשים עם סיכון גבוה לסרטן שד לא נמליץ על צריכה גבוהה של סויה בשל תכולה גבוהה של פיטואסטרוגנים).

פרוייקט המילניום של מיפוי הגנום האנושי ומחקרים חדשניים הביאו להתפתחות תחום עתידני חדש - נוטרגנומיקה, העוסק בהשפעת גורמי תזונה על גנים. הדבר יכול לעודד או לדכא תהליכים הקשורים בהגנה חיסונית התחלקות תאים ועוד. תעשיית המזון תיתן פתרונות מתוחכמים ביותר באמצעות TAILORING FOOD CHOICES (= "תפירה" אישית של אפשרויות מזון לכל אדם) שיתחשב במדדים כמו: גיל, מגדר, גורמי סיכון תורשתיים, פרופיל גנטי, מצב מטבולי, טעם ועוד.

לסיכום : מגמות אילו בתעשיית המזון הינן אתגר טכנולוגי, שיווקי העונה על הצורך לתת מענה לבעיות בריאות באוכלוסיה. צורך זה מגיע מהצרכנים, רשויות הבריאות וגורמים מקצועיים כמו דיאטניות ומשנה את המקרר הביתי שלנו ואת זה ברשת המזון.

 

 

חזרה לרשימה