ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה, שומן ופעילות גופנית

עידן המחשב והטלפונים מקל מאד על חיינו והופך אותם לנוחים יותר אולם המחיר אותו אנו משלמים מתבטא בירידה ברמת הפעילות הגופנית של האדם המערבי.

העידן בו אנו חיים כיום הוא אולי המרשים ביותר מבחינת קצב ההתקדמות הטכנולוגי ורמת הידע הנצבר. עידן המחשב והטלפונים מקל מאד על חיינו והופך אותם לנוחים יותר אולם המחיר אותו אנו משלמים מתבטא בירידה ברמת הפעילות הגופנית של האדם המערבי. בעבר היינו פחות "ממוכנים" ולכן היינו יותר ניידים רגלית. היום, בעידן המעליות, המדרגות הנעות, ההזמנות הטלפוניות והקידמה האופפת כל תחום בחיינו אנו נוטים להיות פעילים פחות. תופעה דומה מאפיינת אף את ילדנו. את מגרש המשחקים השכונתי ואת משחקי הרחוב החליפו המחשבים והטלוויזיה – דבר שתורם לירידה משמעותית ברמת פעילותם הגופנית של ילדינו. בנוסף, החשיפה למזון מהיר, דיאטה לא מאוזנת וחטיפים עתירי שומן תורמים לאחת המחלות המרכזיות של העידן המודרני – השמנת- יתר.

כושר גופני נמוך נמצא כגורם הסיכון הגדול ביותר לתמותה מסך הסיבות למוות (מחלות לב, סרטן וכד') הן בנשים והן בגברים. פעילות גופנית סדירה, כחלק משגרת היומיום, עשויה לתרום רבות לשיפור בריאותך ואיכות חייך. פעילות גופנית משפרת את תפקוד מערכת הלב והריאות, מקטינה את גורמי הסיכון למחלות לב, מפחיתה את התמותה על ידי שיפור הכושר הגופני ושיקום הלב (המפחית את מקרי התמותה כתוצאה מאירועי לב חוזרים) ותורמת לשיפור התפקוד המנטלי.

פעילות גופנית, דיאטה ומשקל הגוף

ממחקרים עולה כי קיים יחס הפוך בין מידת הפעילות הגופנית היומיומית למידת ההשמנה. כלומר, אנשים שאינם עוסקים בפעילות גופנית נוטים יותר להשמנה ואילו אנשים שעוסקים בפעילות גופנית, יזומה או אקראית, שומרים על משקל גוף תקין. מעבר להשפעתה החיובית של הפעילות הגופנית על תפקוד הגוף ובריאותו, היא מסייעת גם במניעת השמנת-יתר ובזמן דיאטות  דרך מספר מנגנונים:

  • הגברת הוצאת האנרגיה של הגוף: פעילות גופנית מגבירה את ההוצאה הקלורית היומית ובנוסף, עשויה לתרום להגברת קצב חילוף החומרים (מטבוליזם) בעת מנוחה. הגברת קצב חילוף החומרים במנוחה יגביר גם את השימוש בשומנים כמקור אנרגיה, דבר שיתרום להפחתת צבירת השומן ברקמות.
  • הגברת הוצאת הקלוריות של הגוף מאפשרת אכילת כמויות סבירות של מזון, דבר המקל על התאמת כמות האנרגיה הנצרכת לזו המוצאת. בנוסף, אצל אדם המבצע פעילות גופנית סדירה קיימת הפעלה טובה יותר של מנגנוני הפיצוי במקרה של חריגה בצריכת המזון (אותם מנגנונים הגורמים לגוף "לבזבז" יותר אנרגיה ברגע שארעה חריגה קלורית ומונעים השמנת-יתר כתוצאה מחריגה חד פעמית).
  •  פעילות גופנית סדירה ושיפור הכושר הגופני יגרמו להעדפת השימוש בשומנים כמקור אנרגיה בזמן ביצוע פעילות גופנית, דבר המסייע בהגברת פירוק רקמת השומן.

חזרה לרשימה