ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ויטמין D - אזל המלאי

למרות המדינה שטופת השמש שלנו ואולי דוקא בגלל זה, ביותר ויותר אנשים נמצא מחסור בויטמין D. מה תפקידו של הויטמין, מהיכן משיגים אותו ואיך נמנע מחסור? בכתבה שלפניכם

ויטמין D הוא תרכובת אורגאנית מסיסה בשומן, המשמשת בגוף כחומר מוצא להורמון המיוצר בכליה (קלציטריול) והמשתתף בוויסות רמות סידן וזרחן בדם, בשמירה על תקינות העצם. ויטמין D חיוני לכן לבריאות העצמות ולשיניים חזקות ובנוסף חיוני לאיזון מינרלים בגוף, קרישת דם ואפילו לשמירה על רמת האינסולין בדם. במחקר רב היקף שנערך נמצא שבקרב תינוקות שקיבלו ויטמין D, שעור חולי הסכרת היה קטן ב- 80% בהשוואה לכלל האוכלוסייה!

מהיכן מגיע אלינו ויטמין D?

רוב רובו של הויטמין, כ 90%, מיוצר בגוף באמצעות קרני השמש (UVB )ורק כ 10% מתקבלים מהמזון. מקורות הויטמין במזון הם: שמן דגים, דגים עתירי שומן כסלומן וסרדינים, ביצים, כבד עוף וחלב מועשר. ללא החשיפה לקרני השמש יסבול הגוף ממחסור בויטמין, גם אם לכאורה קיבל דיאטה עם כמות מספקת שלו.

למרות שמדינתנו היא מדינה שטופת שמש ברוב ימי השנה, מסתבר, שבמספר רב של נבדקים רמת ויטמין D בדם נמוכה מהתקין. הסיבה לכך היא אורח החיים המכתיב שהייה ממושכת במקומות עבודה סגורים וממוזגים, מודעות גבוהה לנזקי השמש וזיהום אוויר המחליש את קרינתה.

מי נמצא בסיכון למחסור בויטמין D ?

-בעלי עור כהה (המלאנין שבעור המעניק את הפיגמנטציה משמש גם כמסנן קרינה)

-קשישים אצלם יכולת ייצור הויטמין בעור יורדת וכן אספקתו דרך המזון

-אנשים העובדים שעות רבות במשרדים

-אנשים העושים שימוש רב בקרם הגנה

-אנשים בעלי עודף משקל

-חרדים

-אנשים העושים דיאטות צמחוניות קיצוניות, טבעוניים, אנשים הנמנעים ממוצרי חלב מסיבות שונות

-אנשים הנוטלים סטרואידים על בסיס קבוע

-אנשים הסובלים ממחלות כרוניות של מערכת העיכול הפוגעות בספיגת השומן

מחקרים מצביעים כי פעוטות וילדים אינם מקבלים כיום מספיק ויטמין D. הסיבות לכך כוללות את התגברות החשש לסרטן העור וההמלצה למרוח קרם הגנה בכל חשיפה לשמש, כמו גם שהות ארוכה יותר בתוך הבית, בצהרונים ומעונות.

וויטמין D נוצר מחשיפה לקרני השמש בין השעות 10:00-15:00. מקדם הגנה SPF מעל 8 מפחית יצור ויטמין D ב-95%. על מנת לקבל את כמות הויטמין בחשיפה לשמש איך צורך ביותר מחצי שעה לעור בהיר. מעבר לכך לא משתפר ייצור הויטמין בצורה משמעותית והסיכון למלנומה עולה. בעקבות החשיפה לשמש הופך ויטמין D להורמון 25(OH)D. הורמון זה נאגר בגוף למשך מספר חודשים, מה שאומר, שחשיפה נאותה לשמש במשך הקיץ, תמלא את מחסור הויטמין בימי החורף.

למה גורם מחסור בויטמין D?

מחסור בויטמין D יגרום לרככת בילדים. מחלת הרככת גורמת להתרככות העצמות ומתבטאת לעיתים בעוויתות שרירים, פיגור בסגירת המרפסים בין עצמות הגולגולת, עקמת בעמוד השדרה, רגליים מקושתות ועוד. במבוגרים מקושר מחסור בויטמין D לאוסטאופורוזיס (בריחת סידן), סוגים שונים של סרטן, התפתחות סכרת מסוג 1 ומסוג 2 ומחלות אוטואימוניות.

מהי כמות ויטמין D המומלצת?

הקצובה היומית המומלצת לפי משרד הבריאות למבוגר היא 400 יחב"ל (יחידות בין לאומיות) אך מחקרים עדכניים ממליצים על 1000-2000 יחב"ל ביום. תוספות של ויטמין D לאנשים אצלם נמצא החסר יינתנו בהתאם לרמת החסר ובהמלצת רופא בלבד.

חזרה לרשימה