ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

להרגיע מעי רגיז

המעיים שלך עצבניות? אולי דוקא טיפול פסיכולגי זה מה שהן צריכות. הכל על תסמונת המעי הרגיז, האבחנה והטיפול

עוד לא נמצא הפסיכולוג שיוכל לענות מה מעצבן את בני המעיים של כ- 20%מהאוכלוסייה המערבית. אי הנוחות במעיים מופיעה בצורות מגוונות וכך גם הגורמים המשוערים להתפתחות התופעה שזכתה לשם הפופולארי, תסמונת המעי הרגיז, או IBS . כדי לוודא שזו אכן המחלה יש צורך בבדיקות מקיפות, והריפוי נעשה בשיטת ניסוי וטעייה, וכולל תרופות והמלצות לשינויים תזונתיים והתנהגותיים.

מהי תסמונת המעי הרגיז

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה כרונית בלתי מוסברת בתנועתיות המעי, הניתנת לאבחון דרך שלילת מחלות אחרות בעלות סימפטומים דומים כמו קוליטיס וקרוהן או מחלת צליאק. בתסמונת המעי הרגיז מעורבות כל דרכי מערכת העיכול העליונות והתחתונות. הלוקים בתסמונת זו, סובלים בעיקר מכאבי בטן בדרגות שונות ושינויים ביציאות, עצירות או שלשול, וכן יתכנו תופעות נוספות כגון נפיחות בבטן, יציאות תכופות וריריות, ולעיתים מופיעים גם צרבת, עייפות וכאבים בחזה.

לתסמונת המעי הרגיז שתי צורות אופייניות: מצב של חוסר תנועתיות בו יש עצירות ביחד עם אי סדירות בפעולת המעיים: הצואה מכילה ריר שקוף או לבן. הכאב, בין אם חד או מתמשך וקהה יותר, פוחת בדדך כלל בעקבות פעולת מעיים וגובר בעקבות אכילה. בתסמונת המעי הרגיז במצב של תנועתיות יתר, שלטת תופעת השלשול -  הוא מופיע תוך כדי אכילה או מיד לאחריה, מלווה בכאב, נפיחות ולחץ בפי הטבעת.

הסיבות לתסמונת

לתסמונת המעי הרגיז יש  בדרך כלל גורמים שונים הפועלים בשילוב, ולעתים מרכיב אחד הוא דומיננטי יותר:

גורם עצבי: מחקרים העלו כי קיים שינוי בקשר העצבי וההורמונאלי המקשר בין המוח למערכת העיכול ובין מערכת העיכול למוח. כך נגרמת פגיעה בעצבים השולטים ביכולת ההתכווצות של שרירי מערכת העיכול, ופגיעה במערכת העצבים המרכזית השולטת על המעי הגס.

גורמים סביבתיים: גורמים נוספים למחלה עשויים להיות זיהום במערכת העיכול. מכיוון שהמחלה אופיינית לעולם המערבי, יתכנו לה גורמים סביבתיים כמו צריכת מזונות מעובדים ומתועשים או מזונות מרוססים בחומרי הדברה.

גורם הורמונאלי: נשים סובלות מהתסמונת יותר מגברים ולכן יש כנראה גם השפעות הורמונאליות.

גורם נפשי: חלק גדול מהחולים סובלים מבעיות של חרדה ודיכאון, ויתכן שיש קשר בין המצבים. אין ספק שמתח ועצבנות לא משפרות את המצב.

אבחון המחלה

כדי שרופא יתחיל לחשוד בהמצאות תסמונת המעי הרגיז, הסימפטומים שאמורים להימצא אצל החולה הם הפרעות עיכול של שלושה חודשים לפחות, כגון כאבי בטן חזקים יותר מאלה הנגרמים מגזים, כאבי בטן תחתונה, נפיחות בבטן, שלשולים או גזים מלווים לעיתים בכאבים, גיהוקים, חוסר תיאבון, בחילות, מצבי חרדה, דפיקות לב מהירות ועייפות.

הרופא ממליץ בדרך כלל על בדיקות מעבדה של דם ושל צואה, ובדיקת תפקודי בלוטת התריס.

הטיפול

אם לא מתגלה תוצאה ברורה מתחיל הרופא בהמלצה להתייעצות עם דיאטנית קלינית כדי לבדוק השפעת מזונות שונים על התסמינים. לעיתים תתגלה רגישות ללקטוז שבמוצרי החלב ואז מומלצת תקופת ניסיון של הימנעות ממוצרים אלה או שימוש באנזימי עיכול. באמצעות ניסוי וטעייה ניתן להימנע לתקופות קצרות ממזונות הגורמים לגזים ולנפיחויות ולגלות את הגורמים. מומלצת דיאטה עתירת סיבים במקרי עצירות, להרבות בשתיית מים ולהשתדל להימנע משתיית אלכוהול וממשקאות מוגזים.

מומלץ לנסות ולערוך שינוי בהרגלי האכילה: להקפיד על ארוחות קטנות ומסודרות, רצוי דלות קלוריות, כמה פעמים ביום, במקרי שלשול, ולצרוך ארוחות עתירות סיבים במקרי עצירות. חומוס קלוריות למשל, יכול להתאים מאד למקרי עצירות, וקצת פחות למקרי מעי בתנועתיות יתר. 

כדאי גם לשנות את הרגלי החיים ולהימנע ממצבי מתח, מומלץ להיעזר בטיפול פסיכולוגי, ביופידבק או טיפולי הרפיה שונים. אם השינוי בהרגלי החיים לא עוזר, אפשר להתחיל בטיפול תרופתי בהתאם לתסמינים, תרופות נוגדות שלשול, תרופות נוגדות עוויתות מעיים, תרופות המעודדות את פעילות המעי ואף נוגדי דיכאון.

ומה הגישה הסינית?

לפי הרפואה הסינית, בעיות במערכת העיכול בכלל ומעי רגיז בפרט, נגרמים בשל חוסר איזון אנרגטי במערכת העיכול והטיפול מתמקד במרידיאן הקיבה ומרידיאן הטחול. לפי הרפואה הסינית העיכול מתחיל בפה ולכן הרופא הסיני ממליץ על לעיסה איטית ויסודית כדי לחזק את הגוף. טיפול בדיקור סיני בנקודות המיוחדות מרגיע את מערכת העיכול, משפר את יכולת הספיגה של המזון, מפחית את כמות הגזים והנפיחות ומרגיע את הגוף והנפש.

 

מאת: חוה רשף

 

חזרה לרשימה