ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה לבני נוער

אידיאל היופי והנעורים משתקף אלינו באינסוף דרכים ובכל אשר נפנה. בה במידה מוצעים לנו שפע של פיתויים עתירי קלוריות וחסרי בריאות. נפגעי הקונפליקט העיקריים הם בני הנוער המבולבלים ומחפשי הזהות.

אידיאל היופי והנעורים של ראשית המאה ה-21 משתקף אלינו באינסוף דרכים – החל מהיפהפיות בעלות הפרופורציות הבלתי אפשריות הניצבות בכל מודעת פרסומת באינטרנט, בטלוויזיה ובקולנוע, מהבובות בעלות רגלי הקיסמים בחלונות הראווה, ומהדוגמניות השדופות -  זה המסר המועבר תדיר לנשמות הרכות של הילדים ובני הנוער: נפש מאושרת בגוף דקיק.

כמחצית מהבנות, וכרבע ממספר הבנים בגיל ההתבגרות ניסו לעשות דיאטה. חווית הכישלון בניסיון להתאים לאידיאל היופי מוליכה לא פעם לדיכאונות ולהפרעות אכילה. ואלה, עלולות להביא לנזקים בלתי הפיכים לבני הנוער בתקופת גדילה קריטית בחייהם.

דיאטת כסאח - ירידה לצורך עלייה

עידן השפע שלנו מספק אין ספור פיתויים: חטיפים מטוגנים, ממתקים, ג'אנק – פוד, מזונות מעובדים עמוסי שומן טראנס ומלח ועוד. כל מפגש חברתי מלווה באוכל, והרבה. כמו במבוגרים, מגיפת ההשמנה ומשקל היתר פוגעת  גם בבני הנוער ומספר העולים במשקל עולה ועולה. בני הנוער השמנים יגדלו להיות מבוגרים שמנים ויסבלו מלחץ דם גבוה, סוכרת 2, בעיות לב, ועוד.

רבים מבני הנוער, השואפים להדמות לאליליהם דקי הגזרה מנסים לרדת במשקל בצורה מיידית ופוצחים בדיאטת "כסאח", מדלגים על ארוחות או נמנעים מהם לגמרי. בסוג  זה של דיאטות קשה לעמוד לאורך זמן ובטווח הארוך הן גוררות דווקא עלייה במשקל ודיכאון. ההורמונים המופרשים בגיל ההתבגרות מגבירים את התיאבון ואת התסכול. דיאטות מסוג זה מזיקות במיוחד בגיל שבו הגוף נמצא במצב צמיחה וחייב לקבל את כל המרכיבים  הדרושים להתפתחות תקינה.

הסטטיסטיקה מראה כי כ- 50% מהבנות ו-25% מהבנים בגיל ההתבגרות ניסו לעשות דיאטה כדי להיראות כמו אלילי הנעורים שלהם. הם מרגישים שמנים למרות שמשקלם תקין.

דיאטה בלתי מתאימה לבני הנעורים טומנת בחובה סכנות רבות. אלה שעשו דיאטת בזק  בתקופת בגרותם יעלו יותר בקלות במשקל עם השנים בשל חילוף חומרים נמוך.

דיאטה גורמת לנוער להתעסקות מוגזמת באוכל, לעייפות ולחוסר ריכוז. רגשות אשמה עקב אכילה מביאים לתדמית עצמית שלילית, המוליכה לחוסר ביטחון בתחומים אחרים. דיאטת בזק שנכשלה עלולה להרתיע מדיאטה שפויה מאוחר יותר.

לצד אידיאל היופי הבלתי אפשרי במוצג בכל מקום בחסות הפוטו-שופ, קיימות נסיבות שבעתיין יכולה להיווצר הפרעת אכילה: יחסים מסוכסכים עם ההורים, האופייניים לגיל ההתבגרות, תחושת נטישה בעקבות יציאה של אחד ההורים (או שניהם) לעבודה או ללימודים בחו"ל, מחלה או אובדן של מישהו קרוב ועוד. אלה יכולים לשמש טריגרים להרעבה עצמית (שכמוה כהענשה עצמית, ביטוי לרגשות אשם או זעקה לתשומת לב)

שתי אצבעות לגרון

פולחן הרזון מביא להפרעות אכילה. האנורקסיה מתבטאת בהרגשה של החולה שהוא שמן למרות שהוא רזה כשלד, בסלידה מאוכל וצמצומו למינימום, עד שהמשקל פוחת בצורה מוגזמת, אנורקסיה מוליכה לסחרחורות, בעיות בכליות, הפסקת המחזור החודשי ובעיות שיניים ועצמות. בטווח הארוך יש סכנה להיווצרות של קוצר נשימה, דיכאון, איבוד צפיפות העצם, אובדן פוריות, דום לב ואפילו מוות. על ההורים לעקוב אחרי התנהגות בני הנוער: עיסוק מוגזם באוכל בלי לטעום ממנו, דיבורים בלתי פוסקים על סכנת ההשמנה, לבישת בגדים רחבים כדי להסתיר את הרזון וכו'. קשה מאוד לגרום לצעירים להחלים בכוחות עצמם ויש צורך בקבוצות תמיכה ואף באשפוז.

בולימיה היא הפרעת אכילה, המתבטאת בזלילה בלתי מבוקרת ומיד לאחריה דחיפת אצבעות לגרון כדי להקיא, וכן נטילת משלשלים בחשאי. קשה לזהות את הבולמים ועל ההורים להיות ערניים במיוחד. בולמיה המתגלה באיחור עלולה להביא לחוסר איזון של מלחים בדם, בעיות בוושט, במעיים ובשיניים בגלל חומציות ההקאות המרובות והפרעות במחזור. גם כאן נדרשת התערבות וטיפול של אנשי מקצוע.

התפריט של המתבגרים חייב להכיל את כל אבות המזון, כל קבוצות הוויטמינים: ברזל, אבץ, קלציום וסיבים תזונתיים. מספר הקלוריות חייב להיות גבוה משל המבוגרים בגלל חילוף החומרים המוגבר של בני הנוער. בנים צורכים יותר קלוריות מבנות בשל היחס בין מסת הגוף לתאי שומן: אצל בנים הצריכה היומית  תגיע ל 50-65 קלוריות לכל ק"ג גוף ואצל בנות הצריכה המומלצת היא 40-50 קלוריות לכל ק"ג גוף.

חשוב להסביר לבני הנוער שהפרופורציות בגופם ישתנו עם תום ההתבגרות, הזמן יעשה את שלו: הבנות יפגינו  את גופן בגאווה בתוך שמלות כלה והבנים, יפגינו גוף תמיר וחטוב בחליפה.

בינתיים -  במקום דיאטה חשוב לקיים אורח תזונתי של ארוחות בסיסיות המותאמות לגילם, וכמובן - לעסוק בספורט. על ההורים לשמש דוגמה טובה לבניהם המתבגרים, לאכול ארוחות מסודרות ובריאות ולהרחיק מזון מתועש ומלא קלוריות ריקות מארונות המטבח.

מאת: חוה רשף

חזרה לרשימה