ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

יום כיפור-לצלוח את הצום בקלות

ההמלצות התזונתיות וההתנהגותיות לצום יום כיפור. איך לנהוג על מנת שיעבור בקלות ולמה הוא בכלל לא עוזר לדיאטה.

הכי מצחיקים אותי אלה שעושים דיאטה, ועדיין מאוכזבים מזה שלא ירדו במשקל אחרי צום יום הכיפורים. הם מצחיקים אותי, כי אחרי שלא עלו במשקל בעקבות אכילת יתר חד פעמית, הם לא מופתעים. כאילו שחריגת קלוריות מקבלת משמעות רק כשהיא בכיוון אחד.

אז בפעם המי-יודע-כמה, צום של יום אחד לא מרזה (בדיוק כמו שאכילה בחתונה של אחותך לא משמינה). לכל היותר הוא גורם לאובדן נוזלים שמתבטא בירידה זמנית בלבד במשקל.

ונכון שמטרת הצום היא להתייסר, אבל בשביל אלה שרוצים ייסורים לייט, הנה ההנחיות איך לעבור את הצום בשלום:

  • בראש ובראשונה, ככל שהגוף יהיה רווי יותר בנוזלים כך תדחה תחושת הצימאון, שאגב היא קשה יותר מתחושת הרעב. על מנת לעזור לגוף לשמר את הנוזלים, מומלץ להימנע טרם הצום מאכילת מזונות שמעודדים את הפרשתם. לכן מומלץ להימנע משתיית קפה ומשקאות אחרים מכילי קופאין ואלכוהול. בנוסף, מומלץ להימנע ממזונות עשירים במלח הגורמים להחרפת תחושת הצמא, גם אם מאזן הנוזלים בגוף תקין. לכן כדאי להימנע מחמוצים, גבינות מלוחות וצהובות, חטיפים, דגים מלוחים, בשר משומר וכו'. עוד כדאי לשהות במקום קריר ולהימנע ממאמץ או חשיפה לחום הגורמים בפועל לאיבוד נוזלים.
  • את הארוחה המפסקת אוכלים בשעות אחר הצהריים. ארוחת צהריים גדולה עלולה לגרום לתחושת שובע מוקדמת, מה שיוביל לאכילה מועטה בארוחה המפסקת והקדמת תחושת הרעב בהמשך. כדאי, לכן, לאכול ארוחת צהריים קלה, כדוגמת ארוחת הבוקר (לחם קל, גבינה/חומוס, ירקות, ביצה/יוגורט) ולאכול את הארוחה עיקרית בארוחה המפסקת (מנת בשר, פחמימה, ירקות)
  • על מנת לאפשר לארוחה המפסקת להיות משביעה לאורך זמן מומלץ לכלול בה מזונות בעלי זמן פירוק איטי שנשארים זמן רב בקיבה. מזונות מומלצים הם הפחמימות המורכבות, כגון, אורז, תפוח אדמה, בטטה, קטניות, פסטה. מבין אלה, עדיפות אלה המכילות הרבה סיבים תזונתיים, כגון אורז מלא, בורגול, קטניות, קינואה. לא מומלץ שהארוחה תורכב ממזונות בעלי זמן פירוק מהיר, כגון פירות, מתוקים וחטיפים, שכן אלה תורמים לתחושת שובע קצרת טווח ומגבירים את תחושת הצמא.
  • אין צורך להעמיס על מערכת העיכול את כל הארוחות שנחמיץ ביום הצום. זה לא ימנע את תחושת הרעב ורק יכביד ויחריף את תחושת הצמא.
  • לצרכני הקפה, מכיוון שהמנעות פתאומית מוחלטת מקפה עלולה להסתיים בכאב ראש, מומלצת ירידה הדרגתית בצריכת הקפה בימים שלפני הצום.
  • בתום הצום, למרות הרעב הגדול, מומלץ שלא לאכול כמות גדולה בבת אחת, אלא לחזור ולהרגיל את מערכת העיכול לאכילה באופן הדרגתי. לכן מומלץ בתום הצום להרוות את הגוף בנוזלים, שגם מקטינים מעט את תחושת הרעב. ניתן לשתות מים, משקאות דיאט או מרק, לצרף אליהם קרקר או פרי ורק יותר מאוחר להמשיך עם הארוחה.

צום קל וגמר חתימה טובה!

דנה אברמוביץ - דיאטנית ראשית

חזרה לרשימה