ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מהי אסרטיביות?

על אסרטיביות בהקשר של דיאטה וירידה במשקל. על ההכרה ברצונותינו, בזכותינו לעמוד עליהם ובכיבוד רצון האחר כתנאי חשוב ליצירת שינוי הרגלי אכילה.

מהי אסרטיביות? *

"שינויים מתרחשים כאשר אתה הופך להיות מי שהינך, ולא כאשר אתה מנסה להפוך למי שאינך".

להיות אסרטיבי קשור במהותו לכיבוד עצמך והאחרים. הוא קשור לכך שקיימת בך אמונה בסיסית שדעותיך, אמונותיך, מחשבותיך ורגשותיך חשובים כמו אלה של כל אחד אחר – ושהדבר נכון גם לגבי אנשים אחרים. זה קשור גם להתחברות לצרכיך ורצונותיך, אך אין הדבר אומר שעליך לנסות להשיג את מה שאתה רוצה בכל מחיר.

להיות אסרטיבי פירושו להיות מסוגל להביע את עצמך בבהירות, בצורה ישירה ונאותה, להעריך את מה שאתה חושב ומרגיש, להעריך ולכבד את עצמך, לזהות את כוחותיך ומגבלותיך.

מילת המפתח היא יושר. קשה להיות אסרטיבי אם אינך, קודם כל, ישר עם עצמך בנוגע למה שאתה חושב ומרגיש.

מדוע לפעמים איננו רוצים לומר אפילו לעצמנו את האמת בנוגע למה שאנחנו חושבים או מרגישים? במידה רבה, בגלל שלעיתים קרובות איננו מקבלים את מחשבותינו ורגשותינו שלנו -  אנו שופטים את עצמנו וחושבים שעלינו להיות אחרים ממה שאנחנו.

להיות אסרטיבי פירושו גם לקיחת אחריות על חייך ועל בחירותיך. פירושו החלטת החלטות משלך, ולא רק היסחפות והיגררות אחר בחירותיהם של אנשים אחרים. פירושו לא להאשים אנשים אחרים או "נסיבות" במה שקורה לך. אם אתה לוקח אחריות על חייך שלך, אתה יכול לשנות את החלקים שאינם כפי שאתה רוצה שיהיו. אם אתה מאשים נסיבות חיצוניות, פירוש הדבר שאין בכוחך לשנותן. זה מרגש ומציב אתגר לדעת שאנו היצורים של חיינו – על ידי מחשבותינו ופעולותינו, אנו אחראים למה שקורה לנו. מרכיב מהותי בהתנהגות האסרטיבית הוא מחשבות חיוביות בנוגע לעצמנו, הערכת עצמנו במידה מספקת כך שנאמין שמה שאנחנו חושבים, מרגישים או אומרים – הוא חשוב. ככל שנהיה מסוגלים לעשות זאת יותר, כך ניצור לעצמנו יותר נסיבות חיוביות.

הזכות לבחור

כאשר אנו מתנהגים בצורה אסרטיבית  אנו בוחרים מה לעשות. אנשים חווים את עצמם בצורות שונות – חלק מרגישים שהם נשלטים על ידי סביבתם, על ידי עברם, או על ידי מצבם הכלכלי. כל אלה הם דברים חשובים, אך ההחלטה כיצד להתנהג נותרת בחירתו של הפרט. אנשים אסרטיביים בוחרים. אם אתה אדם אסרטיבי, אתה לוקח בחשבון את הנסיבות שלך, אך אינך מניח לנסיבות אלו לשלוט בך. אתה לוקח אחריות על חייך.

הזכות לשלוט בגוף

אנשים שונים בצורה משמעותית במידות ובצורת גופם, כמו גם בפיגמנטציה של העור והשער. כמה מאלה הם מאפיינים איתם אנו נולדים, בעוד שאחרים משקפים את סגנון חיינו. בוודאי שיש לנו את הזכות לשנות את גופינו, למשל, על ידי סגנון חיים, או על ידי דיאטה והתעמלות, וזכות זו שייכת לנו, ולא לאחרים. באופן דומה, יש לנו הזכות לנצל את זמננו בדרך שנבחר, למרות העצה מידידינו וקרובינו שעלינו לנצל אותו בצורה שונה.

הזכות לבקש

אם איננו מבקשים את מה או את מי שאנו רוצים, אזי סיכויינו להצלחה הנם פחותים ביותר. אין זה הוגן כלפי אחרים לצפות מהם לקרוא את מחשבותינו, וכך אולי לבחור לתת לנו את מה שאנו רוצים. באותה מידה, איננו יכולים לקרוא את מחשבותיהם של אחרים – אולי הם מעוניינים להיענות לבקשתנו.

הזכות להיות בעל צרכים ורצונות

פירוש הדבר לא פחות מאשר העובדה שעלינו להרשות לעצמנו לרצות את מה שאנו רוצים ולקבל את העובדה שאנו זקוקים למה שאנו זקוקים. לגבי אנשים מסוימים, הרגילים "לשים את האחרים במקום הראשון", ההכרה בעובדה שלהם עצמם יש צרכים ורצונות ושצרכים ורצונות אלה הם חשובים באותה המידה כמו צרכיהם ורצונותיהם של כל אחד אחר, הנה שלב חשוב בהשגת חירות אישית.

הזכות להגיד "לא"

אי היכולת לומר "לא" הנה אחת הבעיות השכיחות ביותר בקרב אנשים לא אסרטיביים. אמירת "לא" לאנשים, כשאנו רוצים בכך, הנה מיומנות חיובית וחיונית מאוד. אם, במרבית חיינו אמרנו כן בשעה שרצינו לומר לא, הרי שבכך המעטנו בערך עצמנו. 

 

 

*לקוח מתוך הספר: "הכשרה לאסרטיביות – כיצד תהיה מי שהינך באמת" -  מאת שון ריס ורודריק ס. גרהם.

 

חזרה לרשימה