ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

סימנים לשולחן ראש השנה

הנה מסתיימת לה עוד שנה ומתחילה חדשה. כמדי שנה נחגוג את בואה ועל שולחננו יעלו סימני החג. מה הם אותם "סימנים" ומה משמעותם עבורינו? הכל בכתבה שלפניכם

"סדר ליל ראש השנה", אשר מתנהל לאחר הקידוש וברכת המוציא, משתנה מבית לבית ומעדה לעדה. יש הנוהגים לטבול תפוח בדבש, ובכך מסיימים את הסדר, ויש העורכים שולחן ובו שפע של מאכלים, ריחות, צבעים וטעמים.

המשותף ל"סימנים" הוא הרמז אותו הם מבטאים בטעמם או בשמם. רמז לשנה טובה יותר ומתוקה יותר. רמז לשאיפה שלנו לְהתעלוּת, ולַתקווה שאנו נושאים לשנת שלום ונחת. רמז הבא לידי ביטוי באמירת ה"יהי רצון" הנסמכת לאכילת כל אחד ואחד מן ה"סימנים" (כל "יהי רצון" נפתח במלים "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו..." ומסתיים בהתאם לסימן הספציפי. המסובים עונים לאחר הבקשה ב"אמן, כן יהי רצון").

אין חובה לאכול מהם כלל. יש הבדל בין אמירת יהי רצון שזו סתם תפילה ואיחול לשנה ובין ברכה שנאמרת על האוכל לפני האכילה שאז באמת צריכים לטעום מהמזון שברכו עליו.

חשוב לדעת שמנהג הוא שהמזון יהיה מתוק בחג הזה, כולל העוף, הירקות, ואפילו הפחמימות. בדיאטהקלאב מוסיפים פירות יבשים (במידה הנכונה), תחליף סוכר (ממתיק מכל סוג) או דבש קל.

אפשר לקחת את כל הירקות, להכניס למרק, ולהגיש לשולחן כ"סימנים", אולם ניתן גם לגוון. ומה הם הסימנים?

תמר

"יהי רצון...שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

בעדות המזרח פותח התמר את סדר ליל ראש השנה. התמרים טעימים כמו שהם, בין אם הם טריים וצהובים, לחים, או יבשים. לפני שמברכים עליהם "בורא פרי העץ" וטועמים, כדאי להרחיק את הגלעין ולבדוק שאין חרקים בפנים (במיוחד בתמרים יבשים שאז מומלץ לבדוק מול האור).

רוביא (לוביה)

"יהי רצון...שירבו זכיותינו ותלבבנו."

הרוביא היא מין שעועית צרה ומוארכת. ניתן לקנות רוביא טרייה בתרמילים, או גרגרי רוביא יבשים (גרגרים צהובים, עם כתם שחור). רוביא צעירה ניתן לבשל עם התרמילים, אולם ככל שהרוביא גדלה, מתקשה התרמיל ויש לשלוף מתוכו את הגרגרים ולהשליך את הקליפה. אם יש חור בתרמיל הרוביא, סימן שמשהו נכנס פנימה. על מנת לגלות לאן הוא הגיע, צריך לפתוח את התרמיל לאורכו ולבדוק אם אף אחד לא מטייל בפנים...רוביא יבשה יש להשרות במשך הלילה עד שתתרכך ואז לבדוק היטב מחורים, כתמים שחורים מתחת לקליפה (חיפושית), וחרקים.

כרתי (כרישה, לוף)

"יהי רצון...שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

הכרישה נראית כמו בצל גדול. תחילה יש להסיר את העלים הירוקים ואת ציצת השורשים. לאחר מכן לחצות את הירק לאורכו, להפריד את הגלדים, לשרות 2-3 דקות במי סבון, ולשטוף היטב כל גלד מתחת למים זורמים.

סילקא

"יהי רצון...שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

הסילקא היא מין עלים של סלק. ניתן לקנות אותה באריזות סגורות "ללא חרקים". ניתן גם להשתמש בסלק עצמו - לחתוך לרבעים ולבשל במיקרוגל, לגרד ולהוסיף ממתיק, מלח ומעט חומץ וזהו.

קרא (מין דלעת)

"יהי רצון...שתקרע רוע גזר דיננו, ויקראו לפניך זכיותינו."

ניתן לחתוך לקוביות ולבשל במיקרו ולהוסיף ממתיק וקינמון

גזר

"יהי רצון...שתגזור עלינו גזירות טובות."

יש מי שאוכל קרא ויש מי שגזר. ה"יהי רצון" די דומה.

רימון

"יהי רצון...שנהיה מלאים מצוות כרימון."

או

"יהי רצון...שירבו זכויותינו כרימון." (למי שלא אוכל רוביא).

איך פותחים רימון מהר ובלי לכלוך?

מסתכלים אם אין חור שמעיד על חדירת תולעת. בעזרת סכין חדה מורידים את הכתר עם עוד כסנטימטר מראש הפרי. מסמנים על הפרי פלחים (כמו על קליפת תפוז), עד למרחק של כ-2 ס"מ מהעוקץ. לפתוח במשיכה את הפלחים (מתקבלת מעין צורה של פרח) ולבדוק אם אין סימני נוכחות של תולעים (צלקות חומות על הגרגרים הם לא סימן לחרק). להניח קערה רחבה בכיור, לחבוט על גב הפלחים בעזרת כת כבדה של סכין או כף, והגרגרים ייפלו לתוך הקערה במהירות ובקלות.

תפוח בדבש

"יהי רצון...שתתחדש (או שתחדש) עלינו שנה טובה ומתוקה."

מי שמתחיל בתפוח מברך עליו קודם ברכת "בורא פרי העץ".

טובלים בדבש קל, יש שנוהגים לבשל את התפוח במים + ממתיק ולהכין לפתן או אופים בתנור/מיקרו עם קינמון.

ראש של דג

"יהי רצון...שנהיה לראש ולא לזנב."

זהירות - גם לדגים יש טפילים. כדאי לקנות דג ממשלוח מרוסס (לרוב דגים בהשגחת כשרות מוכרת), ולהסיר את הזימים לפני הבישול.

ולמי שנשאר מקום - עכשיו זה הזמן לסעודה עצמה.

 

בלה רוטשטיין - דיאטנית בחברת דיאטה קלאב

 

חזרה לרשימה