ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

המשפחה של האדם עם עודף משקל

קבוצת תמיכה אפקטיבית במיוחד לירידה במשקל היא המשפחה הקרובה. מה תפקידה ואיך מגייסים אותה? במאמר שלפניכם.

מבין מקורות התמיכה שיכולים להיות עבור האדם השמן, המשפחה היא המשמעותית ביותר. מחקרים מראים, שתמיכת המשפחה היא מנבא טוב להצלחה בירידה במשקל בזמן דיאטות. התנאי לאפקטיביות של התמיכה המשפחתית הוא תקשורת נכונה. האחריות לגיוס העזרה היא על האדם השמן. מתפקידו ליזום שיחה עם בני משפחתו בא ישתף אותם במה הוא מרגיש וכיצד היה רוצה שיסייעו לו בתהליך ההרזיה.

באותה מידה, חשוב שהמשפחה תשתף את האדם השמן במה שהיא מרגישה ובאיזה אופנים היא מוכנה לסייע לו.

כך אפשר יהיה לדעת את הצרכים של שני הצדדים ולתכנן ביחד תוכנית של שיתוף פעולה.

"עשה"

• שמרו על גישה חיובית. גישה המחזקת את ההצלחות מצד אחד, אך לא מבקרת את הכישלונות מצד שני תהיה גישה מעצימה. כאשר האדם השמן מצליח להתגבר על פיתוי והמשפחה מבחינה בכך ומחזקת אותו על כך, הוא מועצם. מנגד, כשהוא נשבר ומתנפל על חבילת הגלידה, הוא מרגיש נורא לאחר מעשה. ביטויי ביקורת על אופיו או זלזול במעשהו יחלישו אותו עוד יותר, מה שעלול לגרום לנפילה נוספת.

• דברו עם משפחות אחרות שמתמודדות עם אותו הקושי. שיתוף אחרים החווים את אותה התמודדות מעניקה סבלנות ואורך רוח.

• קבלו את המעידות שיהיו לאדם השמן. הן חלק טבעי מתהליך של שינוי. ההבנה שתהליך דיאטה ושינוי הרגלי אכילה, בניגוד להפסקת עישון למשל, אינו כרוך בהימנעות מוחלטת ממזון, אלא מצריך וויסות אכילה ו"הליכה בין הטיפות", מאפשרת לבן המשפחה יותר סבלנות. התהליך מצריך התמודדות עם בחירות שונות במצבים שונים ולכן מזמין גם מעידות ונפילות. קבלת הנפילות כחלק מהתהליך תאפשר רציונליזציה של הציפיות וכך תחסכנה אכזבות חוזרות ונשנות למשפחה התומכת.

• שתפו פעולה בביצוע פעילות גופנית. אפשר גם לדרבן לצאת לפעילות הגופנית תוך כדי. אפשר לצאת יחד להליכה יומית או של מספר פעמים בשבוע. זוהי גם דרך לזמן איכותי ביחד בליווי שיחה נעימה.

• שאלו מדי פעם איך אפשר להמשיך ולעזור. הצעת העזרה מצד המשפחה התומכת יכולה לבוא כקרש הצלה לאדם השמן. לא תמיד נעים לאדם השמן לבקש עזרה והבושה מהצורך בה מחמיר את אי הנעימות.

"אל תעשה"

• אל תחביאו אוכל עתיר קלוריות. האדם השמן ימצא אותו אם הוא ירצה בכך. עדיף שלא להכניס את ה"אויבים" הביתה. אין צורך לאתגר את יכולת העמידה שלו מול פיתויים. יש לקבל כמובן מאליו שהיא לא חזקה במיוחד.

• המנעו מביטול אירועים חברתיים או משפחתיים. זה עלול ליצור תסכולים בכל המשפחה. כן מומלץ לערוך אותם באופן שיתאים גם לאדם השמן. כדאי לדאוג שהאירוע יכלול מגוון מזונות המתאים לו ועד כמה שניתן לצמצם פיתוים.

• אל תצפו שהאדם השמן יעשה הכל באופן מושלם. יש עליות וירידות, התקדמויות ומכשולים והם טבעיים בתהליך השינוי.

• המנעו מלהעביר ביקורת או לנזוף על דברים שלא יוצאים לפי התוכנית. הבעת כעס או אכזבה תגרום לאדם השמן צורך בפיצוי עצמי על עוגמת הנפש, מה שעלול לשלוח אותו היישר לחיקו של האוכל.

חזרה לרשימה