ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

חמוציות או לא להיות

כולם מכירים אותן, האדומות הקטנות, המקשטות סלטים, נרקחות לריבות ונסחטות למיצים. אבל הן לא רק חינניות ומוסיפות טעם. מה הסיפור של החמוציות?

מחקרים מדעיים רבים מעידים על תרומתם של ירקות ופירות למניעה ולהתמודדות עם מחלות כרוניות וזיהומיות. התרומה מיוחסת למרכיבים הנקראים פיטוכימיקליים מסוג פנולים היא שהם בעלי פעילות נוגדת חמצון. הפנולים נוצרים לצורך הגנה מפני חיידקים ופטריות ולכן נמצאים כמעט בכל הצמחים. חמוציות, ככל הפירות, עשירות גם הן בחומרים נוגדי חמצון אלה וכבר בעבר הרחוק נמצא קשר בינן לבין מיעוט דלקות בדרכי השתן. במשך עשרות שנים, בעיקר בצפון אמריקה, השתמשו ברפואה העממית בשתיית מיץ חמוציות לצורך טיפול בדלקות בדרכי השתן ובמערכת העיכול. מחקרים מאוחרים יותר הצליחו לאושש את הקשר ולהראות שלמיץ חמוציות היכולת למנוע כיב קיבה הנוצר כתוצאה מהחיידק הליקובקטר פילורי. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שצריכת פנולים מרובה קשורה להפחתת הסיכון למחלות לב וסוגי סרטן מסוימים. גם מרכיבים שבודדו מחמוציות הראו יכולת להפחית את הסיכוי למחלות לב, יחד עם זאת, יותר ויותר מחקרים מוצאים, שלפרי השלם תועלת רבה יותר לבריאות האדם מאשר מרכיבים מבודדים.

 

דלקות בדרכי השתן

דלקות בדרכי השתן הן בעיה נפוצה, בעיקר בנשים. אחת מכל שלוש נשים תחווה לפחות פעם בחייה דלקת בדרכי השתן. מחוללי הדלקת הם חיידקים המגיעים מאזור פי הטבעת או דרך הדם והטיפול הוא אנטיביוטי. כבר בשנת 1998 נמצאה הוכחה מדעית לכך שחמוציות מכילות חומר המעכב הצמדות חיידקים לאפיתל דרכי השתן, ובכך מעכבות היווצרות דלקת. חומר זה נקרא פרו-אנטוציאנינים והוא מעכב את הצמדות חיידקי ה e-coli. בשנת 2002 דווח, ששתיית כוס (180 מל') של מיץ חמוציות יעילה במניעת הצמדות החיידקים ואפקטיבית למשך 10 שעות. מחקרים נוספים הראו ירידה בשכיחות הופעת דלקות בדרכי השתן בנשים וירידה בתכיפות השימוש באנטיביוטיקה כתגובה לשתיית מיץ או מיצוי חמוציות.

כיב קיבה

אחד הגורמים הנפוצים להיווצרות כיב קיבה הוא החיידק הליקובקטר פילורי (HP) הנמצא בה. מתברר שהחיידק נמצא באוכלוסיה הבריאה וכ 50% מהאנשים נשאים שלו. בניגוד לחיידקים אחרים, לחיידק זה יש את היכולת לשרוד בתנאי החומציות הקיצוניים השוררים בקיבה. הוא נדבק אל האפיתל, יוצר דלקת ומוות של תאים סביבו וכך מתפתח הכיב (אולקוס). בבדיקות מעבדה נמצא, שבמיץ חמוציות קיים חומר המונע את הצמדות החיידק לדופן הקיבה. תוצאות ראשוניות אלה מציעות, ששתיית מיץ חמוציות יכולה למנוע היווצרות כיב קיבה הנוצר מחיידק הליקובקטר פילורי.

הגנה על הלב

המחקרים מראים שההגנה על הלב מתרחשת על ידי עיכוב חמצון ה LDL (הכולסטרול הרע). חמוציות מכילות רמות גבוהות במיוחד של נוגדי חמצון, מה שיכול לסייע בהגנה מפני מחלות לב וסרטן. נוגדי החימצון אלו הפלבונואידים המעניקים לחמוציות (ולפירות וירקות אחרים) את צבעם. נוגדי חמצון אלה נמצאים גם ביין והם הסיבה להמלצה לשתיית יין אדום.

איך אוכלים אותן?

את החמוציות ניתן להשיג הן בצורה מיובשת, קפואה, כחלק ממזונות אחרים כגון יוגורט, בריבה וכמובן במיץ.  תכונותיהן הרפואיות אינו משתנות בצורות העיבוד השונות, אך ריכוז החומר הפעיל שונה בין המוצרים השונים. הפרי והמיצים מכילים גם סוכר, כמו בפירות אחרים ולכן עלולים שלא להתאים לאנשים הסובלים מסכרת, שומני דם גבוהים או שעושים דיאטה ומעוניינים להגביל קלוריות. מבין המיצים קיימים גם מיצים ללא תוספת סוכר ובנוסף ניתן להשיג תכשירים המכילים מיצוי של חמוציות, שאינם מכילים סוכר או קלוריות.

 

חזרה לרשימה