ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

האכילה בהיבט הוליסטי

והפעם זוית שונה. חשיבותה של מערכת העיכול בראיה ההוליסטית של גוף ונפש. מה היא מספרת על הנפש שלנו?

הגישה ההוליסטית ודרכי הריפוי שלה רואות חשיבות רבה במערכת העיכול. במערכת זו מוטמעות כל חוויות המציאות שלנו והופכות לחומרי הבניין של הגוף – המזונות שאנו אוכלים.

כמו בתוכנת חשבשבת לניהול מלאי - במערכת העיכול שלנו משתקפת היכולת להתמודד עם העולם, לזרום עם החיים או להיתקע.

קלקול נשמות

מרגע שאחד החושים שלנו מרגיש במזון, מתעורר הגוף למלאכת האכילה על ידי הוראה ישירה מהמוח. במקביל, מתעוררת המודעות הקשורה אל הנשמה שלנו. הגישה ההוליסטית הרואה בגוף ובנפש מקשה אחת, גורסת כי נשמה הנעדרת רצון לאחוז בחיים, תוליך אותנו לבחור בסוגי מזונות המזיקים לבריאותנו שיגרמו לנו לפתח בשלב מאוחר יותר תסמיני מחלה. תסמינים אלה הם איתות לנו ולמטפל על מצוקותינו השונות.

אם נימשך להרגלים של צריכת  מזון מעובד, מלא סוכרים ופחמימות ריקות וחסר ויטמינים ומינרלים, עלול הדבר להתבטא בהשמנה שתוביל לסוכרת, למחלות מערכת העיכול ואף לגידולים סרטניים.

מערכת העיכול שנועדה לעכל את המזון לשם בניית הגוף ותחזוקתו השוטפת משמשת גם לעיכול התכנים הרוחניים המזינים את הנפש. כמו שמזון לא נעכל לעיתים כראוי כיון שאינו מתאים לגוף ולצרכיו, גם תכנים רוחניים לא נעכלים כראוי כיון שאינם מותאמים לצורכי הנפש. כפי שנוצרת פסולת מתהליכי העיכול של המזון, המרעילה את הגוף כשאינה מופרשת החוצה - כך נוצרת פסולת מהתכנים הרוחניים. אם אלה אינם מוצאים דרכם החוצה ובאים לידי ביטוי, מתבטא הדבר בתסכולים ובמחלות.

העצירות היא קושי לשחרר חוויות, מעידה על תקיעות ופחדים. אנשים הצורכים מזון הגורם לעצירות מנסים בתת המודע שלהם לגרום לתוצאה שתעורר תחלואה ותעודד אותם לשחרר את הרעלים מנפשם ומגופם.

לעומתם, שלשול מאפיין אנשים שיש להם קשיים או חוסר רצון להתמודד עם החוויות. הרעלה ממזון מקולקל נגרמת בגלל שמערכת החיסון החלשה שלהם אינה מנסה להתמודד עם החיידקים. הם נמצאים במצב מתמיד של פחדים ועומס, הגורמים לחוסר ספיגה של המזון ושחרור מהיר ממנו.

לעשות קל לכבד

הרפואה הסינית מקשרת את אברי העיכול השונים לחיי הנפש של האדם:

הפה הוא איבר הביטוי של האדם המבדיל אותו מן הבהמה.

הלשון אחראית על הדיבור מבטאת את עולמנו הפנימי.

השיניים מתחילות את פעולת העיכול. באמצעות הנגיסה אנו נוגסים בחיים ואוחזים בהם. אם אנו לא לועסים את המזון די פעמים, אלא רק בולעים אותו, מבטא הדבר חוסר תשומת לב אל החוויות הנקרות בדרכנו ומוכנסות לגופנו ללא התייחסות. פצעים בפה מעידים על מילים שנתקעו, דברים שלא נאמרו והפכו לפצע. בעיות חניכיים מעידות על חום בקיבה המבטא בסיס מעורער.

הלסת קשורה למתח וללחצים, ליכולתנו להרפות.

הגרון, בו ממוקמת צ'אקרת הגרון האחראית על הביטוי והתקשורת מבטא גם נתינת אמון. משם עובר המזון – כמו המציאות - אל הוושט ללא חזור.

הקיבה היא מאגר החוויות שלנו, ולפי הרפואה הסינית מדברת על היכולת להתחבר לאדמה ולעמוד עליה ביציבות.

המעי הדק הבורר מהמזון את מה שדרוש לגוף מפריד מהמציאות את מה שדרוש לנפשנו ממה שניתן לשחרר ולסלוח.

הכבד עוזר לעיכול על ידי סינון הרעלים ושליחת חומרים מזינים אל הגוף. לכבד מיוחסת הצמיחה הרגשית, והוא אחראי לפי הרפואה הסינית על עולם הרגש ובמיוחד על הכעסים. מומלץ להיטיב איתו באמצעות מזונות כמו עלים וירקות ירוקים. כעסים מודחקים יפגעו בכבד ויתבטאו בעייפות ובהשמנה.

הטחול הבונה את הדם ושולח חומרי גלם אל מח העצם מקושר לאדמה הבסיסית. משיכה למזונות מתוקים מעידה על חולשת הטחול ויש ללמוד להימנע מהם.

לפני שאתם מכניסים לגופכם דיאטה לא בריאה - עשו "חושבים"  וערכו  הנהלת חשבונות יסודית בשיטת חשבשבת עם המזון הנכנס לגופכם. האם הוא מתאים לכם? אכלו בנחת ובתשומת לב מזונות בריאים, הנעכלים בקלות כדי לאפשר לגופכם להכיל את החוויות והמציאות. כך תמנעו מאלרגיות, גזים, נפיחויות, השמנה וכאבי בטן ותשחררו את גופכם ונשמתכם מהפסולת המזיקה. 

מאת: חוה רשף - מטפלת הוליסטית

חזרה לרשימה