ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

המרירות שמאחורי הסוכר

הסוכר הלבן, sarkara (אבנים קטנות) בסנסקריט, טעים וממכר אך עלול גם להוות אבן נגף גדולה מאוד לבריאות ולשמירה על משקל תקין.

כמעט כולנו מכורים לחומר הלבן הזה וחיינו אינם חיים בלי נשנוש ממתקים, רטבים, שוקולד, עוגות, עוגיות ושתייה מתוקה. כולם מכילים סוכר, העושה לנו טוב בנשמה, אך צריכה מוגזמת עלולה לגרום לא רק להשמנה אלא לנזקים בריאותיים נוספים. הסוכר הנקרא בשם כמעט זהה בשפות רבות ופירושו "אבנים קטנות" בסנסקריט (הודית עתיקה), עלול גם להוות אבן נגף גדולה מאוד לבריאות ולשמירה על משקל תקין. אם נשתמש בו בתבונה ניהנה מכל העולמות, וכמו שאמרה מרי פופינס  - כפית אחת של סוכר תמתיק לנו את היום.

עזבו את הפשוטות

מבחינה כימית - המונחים פחמימה וסוכר הם זהים, למרות הנוהג לכנות את הפחמימות הפשוטות והקטנות יותר סוכרים. הפחמימות הן אחת ממרכיבי התזונה החיוניים המתקבלים מהמזון, ומהוות חלק חשוב בתזונה היומית שלנו כמקור אנרגיה עיקרי וזמין לגופנו. את הפחמימות ניתן לחלק, באופן גס, לשתי קבוצות; פשוטות ומורכבות. הפחמימות לסוגיהן מתפרקות בגופינו והופכות לחד סוכר (גלוקוז), אשר מהווה מקור אנרגיה בלעדי למוחנו ומקור אנרגיה עיקרי לשרירים. פחמימות מורכבות הנמצאות לרוב בעמילנים כמו לחם, תפוחי אדמה וקטניות, מתפרקות לאט ובהדרגה (שזהו התהליך הרצוי) ואילו פחמימות פשוטות המצויות בסוכר, דבש, ריבה, ממתקים וכו', מתפרקות בקלות בגופנו ומספקות אנרגיה זמינה מיידית לתאים. זה לא רע לפני פעילות גופנית, אך אם הגוף מקבל סוכר יותר ממה שהוא צריך למען הפקת אנרגיה, הוא מפסיק להתנהג במתיקות ומצעיד אותנו במסלול ישיר להליך של שאיבת שומן.

מותק, אני חולה ממך!

ברגע שהגוף מזהה עליה ברמת הסוכר בדם, ניתנת פקודה ללבלב לייצר אינסולין, אשר תפקידו העיקרי הוא לשמור על רמת סוכר קבועה בדם על ידי פינוי הסוכר מהדם לתאי הגוף ולאכסן עודפי מזון לצורך שימוש בזמני מחסור. האינסולין אחראי להמיר את עודפי הפחמימות לשומנים ובאותו זמן הוא דואג שהגוף לא ישתמש בשומנים שכבר אגורים בו. כלומר, עליה חדה של רמת הסוכר בדם גורמת מצד אחד לאגירת שומנים נוספים בגוף ומצד שני למניעת פירוק שומנים קיימים. עודפי סוכר בדם וייצור מוגבר של אינסולין כתוצאה מכך, הם מהגורמים המשמעותיים ביותר להתפתחותן של מרבית המחלות בחברה המודרנית, כולל השמנה, סוכרת, מחלות לב, לחץ דם גבוה, אוסטיאופורוזיס ועוד.

עודף סוכר בדם מתחרה בהצלחה עם ויטמין C על אפשרות הכניסה לתאי הדם הלבנים, ובכך נגרמת החלשה של המערכת החיסונית. סוכר גורם למתח נפשי, הגורם לעלייה באדרנלין ולתחושת רעב ממושכת. נפילת הסוכר המהירה אצל תלמידים זמן קצר לאחר אכילת חטיף מתוק, גורמת לעייפות ולירידה בלימודים. סוכר פוגע בבריאות השיניים וגורם לעששת, היות שהחיידקים שבפה מפרקים אותו לשימושם, ובתהליך מפרישים חומצה אשר פוגעת בשיניים.

היכונו לביאת הצונאמי

הפחמימות והמתוק המתוק הזה מעלים במוחנו את רמת המוליך העצבי סרוטונין המעניק לנו תחושת שובע ורוגע. התאווה אליהם מתעצמת בתקופה של הפסקת עישון, מחזור חודשי, ודיאטות דלות פחמימות. ההתמכרות למתוקים או לפחמימות דומה לכל התמכרות אחרת. אמנם אין אפשרות להוציא את הפחמימות מהתפריט כי הן מרכיב הכרחי עבורנו, אבל אפשר להתחכם להתמכרות זו.

אכלו 6 ארוחות קטנות ביום במקום 2-3 ארוחות גדולות. בדרך זאת תשמרו על רמת סוכר יציבה בדם וכן על רמה יציבה של כימיקלים, המשפיעים על רמת הסרוטונין.

אל תעשו דיאטה מחמירה. דיאטות קיצוניות ותוספי פלא לדיאטה משבשים את רמת הכימיקלים במוח ומעוררים תאווה מיוחדת לפחמימות. לעומת זאת עברו לתזונה בריאה והגיונית שתכלול מעט פחמימות ותוליך לירידה של עד חצי קילו בשבוע.

עשו ספורט. פעילות אירובית מזרימה למוח אנדורפינים המעניקים תחושת "היי" ועוד כימיקלים העוזרים בוויסות רמות הסוכר בדם.

התקפי ה"מאנצ'יס" באים בגלים. נסו להתעסק בדברים אחרים לקראת הגעתו של גל כזה. נסו למצוא תחליפים בריאים יותר ומשמינים פחות (מקלות גזר, פופקורן ללא שמן וכו') שיהיו בהישג יד לקראת הצונאמי הבא.

ואם התייאשתם – תמצאו הרבה אחים לצרה בקבוצות התמיכה.

 

חזרה לרשימה