ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה ומיגרנות

20% מהנשים ו 10% מהגברים סובלים מהתקפי מיגרנה במהלך החיים. מהי מיגרנה ועד כמה היא באמת קשורה למה שאנחנו אוכלים?

מיגרנה היא אחת מהתלונות הנפוצות הנשמעות בחדר הרופא. שכיחותה באוכלוסיה גבוהה והיא מופיעה בכ 20% מהנשים ובכ 10% מהגברים. המחלה מוכרת עוד מימי קדם וביוון נקראה hemicramia (חצי ראש). לרב מופיעה מיגרה בגיל ההתבגרות וחולפת בסביבות הגילאים 50-60.

מיגרנה מאופיינת בהתקפים מחזוריים של כאבי ראש חדים, התוקפים על פי רב צד אחד של הראש ויכולים להיות מלווים בהקאות, רגישות גבוהה לאור ולרעש, עייפות וקשיים בריכוז. בהתקפי מיגרנה "קלאסית", מלווה את המיגרנה "אאורה", המתבטאת בהפרעות בראייה. התקף מיגרנה אופיינית יכולה להמשך כשעתיים ובמקרים קיצוניים יארך עד לשלושה ימים.

תסמיני המיגרנה נגרמים בגלל שינויים במערכת העצבים ובכלי הדם במח. טריגרים הגורמים להתקף מיגרנה יכולים להיות: לחץ ומתח נפשי, מחסור או עודף בשינה, שינויים במזג האוויר, הבהובי אור, החסרת ארוחה, ריחות מסוימים ותזונה.

ארגון הבריאות העולמי הגדיר את המיגרנה כ"מצב תחלואה כרוני ומגביל מאד", בגלל הפגיעה הקשה של הסובלים ממיגרנה באיכות החיים.

נראה שכ-20% ממקרי המיגרנות קשורים באיזה מאכל או שילוב של מאכלים. ניתן להפחית את תדירות המיגרנות אם מאתרים אילו מאכלים מזיקים ונמנעים מצריכתם.

ניסיונות לאתר את המזונות הגורמים להופעת התקף מיגרנה החלו כבר בשנות העשרים של המאה הקודמת. השיטה בה נערכו ניסיונות האיתור נקראת "דיאטת אלימנציה". בשיטה זו מקבלים הנבדקים דיאטה החסרה את כל המזונות הנחשדים כמעוררי התקף, למשך 3-4 שבועות. בהנחה שחל שיפור בהתקפים, הם מתחילים להוסיף את המזונות החשודים בזה אחר זה, תוך כדי בדיקת התגובה המיגרנוטית. מבין המזונות שנבדקו, מעוררי ההתקפים הבולטים הם: יין אדום, גבינה, שוקולד ופירות הדר.

היסטמין היא המולקולה ביין האדום הנחשבת כאחראית להופעת ההתקף. היסטמין נמצא גם בחלבון ביצה, דגים מסוימים, תות שדה, עגבניות ופירות הדר.

טירמין, חומר הנמצא בגבינות מיושנות, נקניקיות, שמנת חמוצה ויין נחשב גם הוא כמעורר התקפי מיגרנה.

גם פניל אלנין, חומר הנמצא בגבינות מסוימות, שוקולד ויין, מזונות המכילים מונו-סודיום-גלוטמט (תסמונת המסעדה הסינית) וקפאין נמצאו כטריגרים להתקף מיגרנה.

יש לציין, שכנגד מחקרים שמצאו קשר בין המזונות הנ"ל לבין הופעת התקפים, קיימים גם מחקרים שלא מצאו כל קשר, מה שאומר, שעל הסובל ממיגרנה לבדוק את רגישותו למזונות כאלה או אחרים. עוד יש לציין שלא כל האנשים הסובלים ממיגרנות, רגישים לאותם המאכלים, לכן חשוב איתור המזון האישי.

סיבה נוספת להופעת מיגרנה, יכולה להיות ריכוז נמוך של סוכר בדם כתוצאה משעות רבות של צום. לכן, דרך נכונה למנוע מיגרנה היא לאכול מספר ארוחות ביום. כמו כן, ארוחה עשירה בשומן וקשה לעיכול עלולה לגרום למיגרנה או לכאב ראש חזק.

מחקרים מראים שדיאטה דלת שומן ועשירה בפחמימות מורכבות יעילה מאוד בהפחתת תדירות המיגרנות.

מומלץ לאמץ שני הרגלים מאוד טובים למניעת הופעת מיגרנות: לשתות הרבה ולעשות פעילות גופנית אירובית, מתונה ועדיף במקום פתוח. הליכה יומית של חצי שעה הנה טיפול מונע רצוי.

 

 

חזרה לרשימה