ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לגייס את המוח לעזרת הדיאטה

מסתבר כי למוח שלנו יש יכולות מעבר לכל דמיון וניתן לגייס אותו למטרות רבות, כולל דימוי הגוף ופתרון בעיות אכילה. באמצעות טכניקות של דמיון מודרך, למשל, ניתן לחדש את הקשר גופנו שלנו, להתחבר אליו ולהאמין בו.

בחברת השפע שלנו השתבש מנגנון הרעב והשובע. המאכלים קורצים וזמינים בשפע, הטלוויזיה והעיתונות מפתות אותנו לנסות מאכלים חדשים, מסעדות חדשות ומסקרנות נפתחות בכול פינה – וכל חושינו מגויסים לאכילה. הפסקנו להקשיב לגופנו והתוצאה היא: צריכה עודפת של קלוריות המביאה להשמנה.

ההשמנה והפרעות האכילה הפכו למגיפה עולמית. יותר ויותר אנשים מכל הגילאים והמגדרים סופרים קלוריות. יותר ויותר מפתחי מזונות וגלולות דיאטה סופרים מיליארדים. ובכל זאת, בעיית ההשמנה רק הולכת ומחריפה בעולם כולו.  מנגד – רווחת תופעת האנורקסיה.

שיטת הטיפול הפופולארית ביותר לעודף משקל הינה הגבלת אכילה על ידי דיאטה, למרות שמחקרים רבים מציינים את הגבלת אכילה מלאכותית כגורמת בסופו של דבר לאכילת יתר. פסיכולוגיה קלאסית לצורך הבנת הגורמים לאכילת יתר, אינה תמיד יעילה.

מסתבר כי למוח שלנו יש יכולות מופלאות לעזור בהשלת הקילוגרמים העודפים ולהלחם בהפרעות אכילה. בטיפול בדמיון מודרך ובשיטת הNLP- משתמשים בטכניקות חווייתיות רבות עוצמה ותרגילים לאימון המוח ומערכת החושים  ליצירת דפוסי התנהגות חדשים, שיעצבו את הנפש ובעקבותיה גם את הגוף.

דימוי גוף מעוות

במקרים רבים גם אם נרד במשקל, לאחר זמן לא רב נקבל במתנה את הקילוגרמים שנשרו בתוספת ריבית, היות ואנחנו נוטים לפצות את עצמנו על ייסורי הדיאטה שעברנו. דיאטה קיצונית מובילה לעיתים לבולמוס אכילה ולרוב, בעקבות דיאטות מרובות, חילוף החומרים נהפך למואט באופן משמעותי והדבר יוצר קושי בירידה במשקל בעתיד. דיאטות לא מאוזנות לא מלמדות הקשבה לחוכמתו הטבעית של הגוף ולמנגנוני הרעב והשובע. לכן, הדיאטה הלא מאוזנת מעבירה לאדם מסר כי לגוף אין חוכמה משלו וכי הוא צריך לשלוט בו. הדיאטה, הנסמכת על האמונה כי לאדם אין את היכולת לבטוח בעצמו וביכולות שלו, היא אינה דרך יעילה להרזיה.

גם דימוי גוף מעוות, שנוצר בעזרת אידיאל יופי ורזון כמעט בלתי אנושי, שהוכתב על ידי מפרסמים ובתי אופנה גורם לאנשים לשנוא את גופם. כבר בגיל צעיר משוחחות ילדות על איפור, בדי אופנה ומשקל הגוף, ומכניסות את עצמן לדיאטות רצחניות המובילות לאנורקסיה.

להפוך לימון ללימונדה

מסתבר כי למוח שלנו יש יכולות מעבר לכל דמיון וניתן לגייס אותו למטרות רבות, כולל דימוי הגוף ופתרון בעיות אכילה. באמצעות טכניקות של דמיון מודרך, למשל, ניתן לחדש את הקשר גופנו שלנו, להתחבר אליו ולהאמין בו. מחקרים מדעיים הוכיחו כי המח האנושי אינו מבדיל בין דמיון למציאות מבחינת התופעות הנוירולוגיות, לדוגמא: כאשר אנחנו מדמיינים שאנו שוכבים על שפת הים, הגוף שלנו נרגע בדיוק באותו אופן שבו היה נרגע, אילו היינו שוהים שם באמת. אם אנחנו מדמיינים שאנחנו אוכלים משהו חמוץ, לימון למשל, אנו מעוותים קצת את פנינו ומפרישים ריר. מסקנות אלה הביאו ליצירת טיפול בדמיון מודרך. דמיון מודרך הוא בעצם שיחה עם תת המודע, המתקיימת במצב של רגיעה והרפיה, בעיניים עצומות, כשהמודע שלנו "נח". הדמיון המודרך יוצר מציאות חדשה עבור הגוף שלנו ועבור נפשנו. בדמיון מודרך אנו רותמים את כוח הדמיון, ליצירת שינוי חיובי באופן מודע (להבדיל מחלום), על מנת להקשיב לגוף, לכבד אותו ולאהוב אותו.

שלב ראשוני בטיפול בדמיון מודרך נוצר באמצעות ראיון מקדים: המטופל נשאל על הרגלי האכילה בילדות בבית ההורים וכן על דפוסי האכילה העכשוויים. המטפל מתייחס לכל המידע שמתקבל: המניעים לרזות, האם שכבות השומן העניקו לו סוג של הגנה, ומהן דעותיו ואמונותיו בנושא דיאטה ואוכל. בעזרת נתונים אלה יוצר המטפל פרופיל אישי ומתאים את אופי ההנחיה ואת הטכניקות שיעזרו למטופל ליצור את השינוי. המטופל לומד במה עוזר לו השומן, מתי הוא אוכל, מדוע הוא זקוק לאוכל ומה תפקיד האוכל בחייו (נחמה, הרגעה, הריגת זמן, וכו') טכניקות השינוי נעשות תוך התייחסות לעבר ולסגירת מעגל עם העבר, "שיחה" עם השומן, טיפול בקונפליקטים, שחרור מתלות ושינוי הרגלים: המטופל לומד לסגל לעצמו התנהגויות חלופיות במקום האכילה או להימנע ממנה ובמקביל לומד להקשיב באמת לצורכי הגוף שלו, ובמיוחד להפסיק לשפוט את עצמו.

NLP – לתכנת מחדש את המוח

(Neuro-linguistic-Programming)- NLP  הינה שיטת טיפול רבת עוצמה, שבשילוב עם הדמיון המודרך מאפשרת לאדם גישה לתהליכי תפיסה וחשיבה ואוטומטיים, מעכבים ובלתי מודעים, ומציעה דרכים מעשיות לשנותם במידת הצורך. על ידי כך, יכול האדם להשיג "תכנות" של דפוסי תגובה רצויים תוך אימון ממשי של המוח. בכך מסייעת השיטה לשבור את מעגל ההשמנה אחת ולתמיד. טיפול זה ניתן לשילוב עם ייעוץ נטורופאתי-תזונתי וטיפולי גוף, כדוגמת דיקור או הומיאופתיה לאיזון המערכת הפיזיולוגית וויסות תחושת הרעב. באופן זה ניתן להרכיב תוכנית טיפולית, הנותנת מענה גוף-נפש רחב הן להיבטיה הרגשיים של ההשמנה והן להשלכותיה הפיזיולוגיות.

 

 

חזרה לרשימה