ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

להקשיב לבטן

בטן שטוחה וחלקה היא חלומה של כל אישה. גם הגברים חוטאים בפנטזיית הקוביות בבטן. מהו השומן הבטני? מה הוא עושה לנו? ובעיקר מה אנחנו צריכים לעשות לו בשביל שילך?

בטן שטוחה וחלקה היא חלומה של כל אישה שפגשתי ומטרתה הראשונית של כל דיאטה. גם גברים כבר לא מסתירים את משאלתם לקוביות בבטן. אבל לפן האסטטי של בטן שטוחה קיים גם פן בריאותי רב משמעות.

במילים אחרות, בטן שטוחה זה לא רק יפה, זה גם בריא. מאד. ויותר מזה, הצטברות שומן באזור הבטן מהווה גורם בריאותי שלילי ביותר הקשור להתפתחות סכרת, יתר לחץ דם ובסופו של דבר, מחלות לב.

אצל גברים, אנו מכנים אותה "צמיג" או "השמנת תפוח", בגלל מבנה הגוף שנוצר ואופני יותר לגברים. לעתים היא קשיחה יותר ולעתים רכה יותר, תלוי בפיזור השומן.

הבטן הרכה מורכבת בעיקר משומן תת עורי המאוחסן מתחת לעור, מעל רקמת השריר. נשים נוטות לאחסן יותר שומן תת עורי מאשר גברים.

לעומת זאת, הבטן הקשה מורכבת משומן של הקרביים (visceral), הממוקם מתחת לשרירים ומסביב לאיברים הפנימיים (הקיבה המעיים). השומן הזה לוחץ כלפי חוץ את דופן הבטן ולכן היא מורגשת קשה כאשר נוגעים בה. היא אופיינית יותר לגברים מאשר לנשים.

מבחינה בריאותית ישנם הבדלים בין שני סוגי הבטן. הבטן הקשה מגבירה את הסיכון למחלות לב ולבעיות עיכול. הסיבה היא שהשומן הזה הממוקם עמוק, עוטף את האברים הפנימיים ויש לו מטבוליזם שיכול לשבש את התפקוד התקין של מערכת זרימת הדם ומערכת העיכול.

קל יותר להיפטר מהבטן הקשה, וזו אחת הסיבות לכך שלגברים בד"כ קל יותר לרדת במשקל מאשר לנשים. הגוף "שורף" שומן באופן מתמיד. השומן המאוחסן בבטן מפורק ומועבר דרך זרם הדם למקומות בהם הוא דרוש (זאת בתנאי שלגוף חסרה אנרגיה מהמזון והוא נדרש לפרק מאגרים פנימיים, דבר המתרחש בד"כ כשעוסקים בפעילות גופנית ושומרים על תזונה נכונה ומאוזנת).

למרבה הצער, הכבד מגיב לא טוב להצטברות גבוהה של שומן בגוף ויוצר כמות גדולה של  LDL (הכולסטרול הרע), דבר המגביר את חסימת העורקים.

תזונה המכילה כמות גבוהה של שומנים, במיוחד שומנים רוויים (אותם שומנים המצויים בכמות רבה במזונות מן החי), תגרום לכך שייווצר מאגר גדול של שומן בגוף.

להיפטר מהשומן – כיצד?

1. השינוי הראשון שיש לבצע הוא להפחית צריכת קלוריות ושומן בתזונה ולהתחיל לאכול תפריט דיאטה מאוזן. חשוב להפחית : בשר עתיר שומן (בשר בקר שמן, איברים פנימיים, נקניקים, קבב, המבורגר), חמאה, שמנת, מוצרי חלב עתירי שומן, עוגות ודברי מאפה עתירי שומן, ולצרוך מוצרי חלב דלי שומן (עד 5% שומן).

2. במקביל, יש לעשות פעילות גופנית. מומלץ מאד ללכת, לרכב על אופניים, לעלות במדרגות, לשחות, להתעמל ועוד.

3. חשוב מאד לחלק את הארוחות במשך היום. עפ"י ד"ר קונלי – חוקר תזונה ומטבוליזם – לגוף שלנו יש שעון פנימי השולח כמות גדולה של אינסולין בשעות הערביים. אינסולין הינו הורמון המעודד תהליכי בניה בגוף (ולא פירוק). אחד התפקידים של האינסולין הינו לסייע בהפיכת עודף הגלוקוז (=סוכר) לשומן. לכן, ככל שמרבים לאכול בשעות הלילה, יש יותר אנרגיה זמינה עודפת (שהגוף אינו מבזבז בשעות אלה), בו בזמן שמופרש יותר אינסולין והגוף יכול להפוך יותר גלוקוז לשומן.

על כן מומלץ לחלק את המזון שאנו אוכלים על פני כל שעות היום ולא לצבור ארוחות ולאכול הכל בבת אחת, בארוחה אחת.

 שרירי בטן חלשים

כאשר הבטן גדלה עקב אכילה מרובה, הקיבה מתרחבת כמעט באופן תמידי. השומן העוטף את הקיבה (ומצוי מתחת לשרירי הקיבה) דוחף החוצה ומחליש בהדרגה את שרירי הקיבה. כתוצאה מכך, השרירים מאבדים את יכולתם להחזיק את הבטן. אכילה מרובה לפני השינה או שינה בצהריים מיד לאחר הארוחה העיקרית ביום מחלישה יותר את שרירי הקיבה. (מצד שני, גם לא מומלץ לצאת לפעילות גופנית בזמן זה, שכן זהו מאמץ יתר עבור הלב הנדרש כעת להזרים דם בכמות גדולה למערכת העיכול לשם עיכול הארוחה).

איך אפשר להחזיר את השרירים לצורתם התקינה?

1. יש להימנע מארוחות גדולות, יש לאכול מספר פעמים ביום ומנות קטנות יותר. בדרך זו השרירים מתחזקים ולא נחלשים.

2.  יש לבצע פעילות גופנית ממוקדת באיזור הבטן. פעילות זו מחזקת את שרירי הבטן.

3.  יש להכניס תמיד את הבטן פנימה, כלומר לכווץ את שרירי הבטן בכל עת. כך נראים יותר טוב וגם מחזקים את שרירי הבטן.

ולא פחות חשוב, למרות היתרון הבריאותי והאסטטי של בטן שטוחה, קיימת שונות בין בני האדם, שונות המושפעת מגורמים גנטיים בין השאר. גורמים אלו קובעים גם את מבנה הגוף שלנו, כלומר גם את פיזור השומן בגוף. יש לנו אפשרות מוגבלת בלבד להשפיע על גורמים גנטיים אלו, מה שאומר, שלא תמיד ניתן יהיה להיפטר מכמות השומן הבטנית במידה הרצויה לנו ולפעמים נאלץ להסתפק במה שהטבע מאפשר.

  

חזרה לרשימה