ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

שליטה עצמית

על שליטה חיצונית ושליטה עצמית ועל הקשר שלהן להצלחת הדיאטה.

קיימות שתי צורות שליטה עיקריות: שליטה חיצונית ושליטה עצמית (פנימית).

שליטה חיצונית הנה מצב בו כופה אדם אחד (בעל כוח) התנהגות על אדם אחר החלש ממנו.

שליטה עצמית היא מצב בו שולט האדם על עצמו ואינו נשלט על ידי אחרים.

בשליטה העצמית יש שני היבטים:

1. בחירה חופשית -  שליטה עצמית היא התנהגות שהאדם בוחר לבצע מתוך הכרה בכך שהתנהגות זו חשובה. הבחירה אינה בשל לחץ של הסביבה החיצונית או מחוסר ברירה.

2. בחירה בין שתי התנהגויות מנוגדות זו לזו - כאשר אדם ניצב לפני מספר אפשרויות ועליו להחליט ולבחור בין ההתנהגות החשובה (או היעילה) יותר לגביו לבין זו הרצויה לו יותר באותו רגע.

שליטה עצמית כוללת דרכים רבות: התאפקות, דחית סיפוקים, עמידה בפני פיתוי, התמודדות עם מצבי לחץ, להתגבר על מצב לא נעים, מתן הוראות עצמיות ועוד.

שליטה עצמית ותושייה נלמדת

שליטה עצמית היא התנהגות שביצועה מחייב התגברות על מצב קשה, לא נעים, ומציאת פתרון יעיל, כלומר, הציפייה מן האדם לגלות תושייה וכאשר הוא נתקל בבעיה כלשהי למצוא דרכים מתאימות על מנת לנסות ולהתגבר על בעיה זו.

היכולת למצוא פתרון מתאים לבעיות הקשורות לשליטה עצמית מכונה בספרות תושייה נלמדת. מונח זה מדגיש את העובדה שניתן ללמוד כיצד לפתח תושייה וכיצד להרחיב את מאגר הפתרונות האפשריים.

תושייה נלמדת הנה אוסף של התנהגויות שכליות, המאפשרות לאדם להתמודד עם רגשות, עם מחשבות ועם כאב, המפריעים לו לתפקד בצורה יעילה ולהשיג את מטרותיו.

שליטה עצמית הנה פעולה המאפשרת לבצע התנהגות חשובה למרות הקשיים המפריעים לבצע התנהגות זו. תושייה נלמדת תהיה הכלי אותו יפעיל האדם על מנת לשלוט בעצמו.

מצבים מקשים על הפעלת שליטה עצמית

כל אדם יכול לשלוט על עצמו במצבים רבים. קיימים שלושה מצבים שכיחים המקשים על שליטה עצמית בקרב רוב בני האדם.

1) כאשר הצורך גדול ומפתה, ויש רצון לספק אותו מייד ולהתעלם מן התוצאה השלילית, העלולה להתפתח בגללו בעתיד או לשכוח אותה. (עישון סיגריה – נזק לעתיד, אכילת עוגה עתירת קלוריות בזמן דיאטה – עליה במשקל שלוקח זמן להוריד)

2) כאשר ההתנהגות, המחייבת ביצוע מיידי, אינה נעימה ואולי התוצאות החיוביות של ביצועה יתרחשו רק בטווח ארוך. (ויתור על אוכל, הקפדה על תזונה נכונה, רופא שיניים)

3) כאשר אדם התרגל לבצע שתי פעולות יחד והוא מתקשה להפריד ביניהן, כך שבכל פעם שהוא מבצע התנהגות אחת הוא רוצה לבצע גם את השנייה. (אכילה מול הטלוויזיה).

למעשה, כאשר מדובר על התנהגות של שליטה עצמית הכוונה למצב בו האדם מנהל את חייו בכוחות עצמו, אחראי למעשיו, מתכנן אותם, פועל כדי לשפר את חייו ומשתמש בדרכים יעילות כדי להתמודד עם מצבי לחץ. כלומר, זהו מצב בו השכל שולט על ההתנהגות ולא רק הרגשות.

"סוף מעשה במחשבה תחילה", כלומר, התנהגות שאינה מופעלת אוטומטית. פתרונות סבתא: אתה כועס, תספור עד 10 (עקרון שליטה עצמית).

המחשבה הנה הבקרה הפנימית של האדם. כדי שהתנהגות תתרום לאדם ולא תפגע בו עליה להתבסס על מחשבה ושקולי רווח והפסד. התנהגות רצויה תהיה זו אשר הרווח, שתביא לאדם בעתיד יהיה גדול יותר מן המחיר שהוא ישלם על ביצועה בטווח הארוך.

סיכום

o שליטה עצמית היא מושג כולל לאוסף של התנהגויות.

o התנהגויות השליטה העצמית כוללות: התאפקות, דחית סיפוקים, עמידה בפיתוי, עמידה במצבי לחץ, התגברות על מצבים לא נעימים ועוד.

o שליטה עצמית ניתנת ללמידה כמו כל התנהגות אחרת.

o שליטה עצמית מחייבת הצבת מטרות ברורות, תכנון והערכה של התנהגות.

o תנאי הכרחי למימושה היא הבחירה החופשית.

o התנהגות מוגדרת כשליטה עצמית רק כאשר קיימת בחירה בין מספר אפשרויות סותרות.

o הבחירה היא תמיד באפשרות הפחות נעימה אך לטווח ארוך יותר יעילה.

 

חזרה לרשימה