ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

גברים ודיאטה

הדיאטה הגברית יוצאת מהארון. יותר יותר גברים עושים דיאטה (למרות שגם היום דיאטה נחשבת בחירה נשית) ולא בכדי. הסיבות הבריאותיות, הלחץ החברתי ומודעות עצמית דוחפים אותם לשם. בואו להציץ לעולמה החבוי של הדיאטה הגברית

"בואי נצא היום" אמר לי בעלי בערבו של יום ששי אחד בעודי לבושה בכותונת בית, שערי סתור וכולי גוש מירמורת והזנחה.

"מה"? הבטתי עליו כאילו הציע לי הצעה מגונה, "איך הגעת לזה"?

"למה לא? נעה בבית, היא יכולה להיות עם הילדים ואנחנו נצא", נעה היא ביתו של דגן שחיה איתנו, (ובפולנית אוסיף שהיא קצינה ביחידה מובחרת ומכתב מיולי תמיר שרת החינוך לשעבר, בנוגע להצטיינותה בלימודים, מונח לו אי שם במגירות הבית. אני לא רוצה להידחף, אבל המכתבים אותם הורי קיבלו תדירות ממערכת החינוך, שנגעו אלי, היו באפקט הפוך או כפי שאבא שלי היה אומר בפשטות מצמיתה 'את מקצרת לי את החיים').

אתם שואלים אם יצאנו בסוף? ממש לא.

ראשית, לשמחתי לנעה היו תכניות ושנית, מה יש לי בחוץ שאין לי בבית? להיפך – בבית יש לי כל מה שאני צריכה, בחוץ לא.... או בעברית – אני מנסה כמה שפחות לצאת על מנת שלא להתפתות ולאכול.

וכאן אולי נכון לשאול 2 שאלות.

1. כמה זמן אפשר לברוח מעצמך?

2. מתי בעלי יגיש לי חגיגית את הגט?

ניגשתי לבדוק כמה שאלות שנוגעות לגברים ולדיאטה.

ראשית, איך זה להית גבר שעושה דיאטה ושנית מה המשמעות ללוות בת זוג שנמצאת בתהליך.

אבל לפני כן – כמה מילים על השמנת גברים :

החיסרון בהשמנה הגברית היא שהיא פחות בריאה.

היא בטנית. אני לא רוצה לבאס, אבל ההשמנה הזאת, או כרס בלשון העם,

משמעה הצטברות של תאי שומן בין ובתוך אברי הבטן. נמצא שהסוג הזה ספציפית מעלה סיכון למחלות לב, כלי דם וסוכרת. וודאי תשמחו לשמוע שהשמנה באופן כללי עלולה לגרום לכל שנאמר עד כה + סכנה לשבץ, דום נשימתי ועוד מחלות שאני ממש לא רוצה לפרט כי אני לא רוצה לאבד אתכם כקוראים. על פי האיגוד הקרדיולוגי האירופי וארגון דומה בארה"ב, היקף המותניים אצל גברים לא אמור לעלות מ 102 ס"מ. 

אני ממש לא באה כאן להפחיד או לאיים. אבל ברור שמי שבוחר לעבוד 10 שעות ביום, מול צג של מחשב ומול קפריזות לא הגיוניות של בוס רגוז, עם מזון שהבריאות ממנו והלאה, מסמן את דרכו לקבלת כרטיס צהוב מהרופא. בואו נוסיף לגבר הישראלי את שירות המילואים שידוע באוכל ה'מסודר והאיכותי' שבו, המפגשים עם החבר'ה שמתאפיינים בזלילה ארוכה אל תוך הלילה מול משחק זה או אחר ושפע היציאות למסעדות, במסגרת העבודה או מחוצה לה. למי יש כוח לפעילות גופנית שהיא כל כך חשובה בהתמודדות הגוף שלנו עם שלל תחלואי החברה המודרנית עתירת המזון הקלוקל והסטרס. קיבלנו פצצה מתקתקת.

יש גם חלק אופטימי. לכם הגברים קל יותר לרדת במשקל מפני שיש לכם יותר רקמת שריר חרוצה בגוף. מה זאת אומרת חרוצה? שורפת יותר קלוריות במנוחה לעומת חברתה רקמת השומן.

עוד משהו חביב שהתגלה ממש לאחרונה, גברים לעומת נשים, אם יהיו שבעים, לא יפזלו למזון, גם אם הוא אהוב. נשים, גם אחרי ארוחה טובה ומשביעה, באם ייחשפו לאוכל מפתה, הסיכוי שהוא ייעלם גבוה יותר. קוראים לזה אכילה רגשית.

מה אני מנסה לומר?

למה לחכות ל'שיחה' של הרופא? למה לא להקדים תרופה למכה?

בעבודה מגישים מזון שמן ולא בריא? ארגנו שיח בנושא עם הממונים על הנושא. מצאו זמן לפעילות גופנית. גם חצי שעה ביום או שעה 4 פעמים בשבוע, תשקשק את הדם, תזרים אותו ותפחית משמעותית סיכוי למחלות לב. גם כנגד בעיות גב (שעל פי דברי ארגונומים , מעל 50% מעובדי משרד סובלים מהן) פעילות גופנית פשוטה כמו הליכה מועילה מאד. גם עם החברים שחלקם או כולם גם הם בסיכון, אפשר לקבוע כללים חדשים, מה כן ומה לא כדאי לאכול במפגשים הללו. הבריאות שלכם היא לא משהו מצחיק או שאפשר להתעלם ממנו. אדבר בשם עצמי. אני רוצה את בעלי לידי לעוד הרבה שנים. המחשבה שאוכל והתעסקות בו הוא עניין נשי הינה מוטעית מיסודה.

אוכל זה לא רק עיסוק של בנות.

האוכל הוא חזות הכל. יש לו כוח בריאותי ואנרגטי עצום.

ואם אשתמש לרגע באמירה שאמר באחת התכניות שלו, אלון גל, אל תיקחו את החיים כמובנים מאליהם. הם לא.

על מנת לתת לעניין מימד נוסף, פניתי גם לגברים שנמצאים בתכנית ירידה במשקל, גם לבעל של מי שירדה במשקל כמעט 60 קילו וגם בעלי הסכים לתרום משלו לסיכום.

דני שירד 16 ק"ג בעזרת קבוצת תמיכה, איש הייטק :

קשיים: כגבר שעובד שעות ארוכות ואין לו יד ורגל במה שיש בבית, קצת קשה, למרות התגייסות של רעייתי, לאכול נכון ומדויק. הבית מתנהל, עם פיתויים ואוכל רגיל. בתקופות טובות, אני מסתדר עם זה שיש ארון של ממתקים עבורם וארון 'נכון' יותר עבורי. בתקופות שפחות הולך זה קשה יותר.

רווחים: מבחינתי, ההימצאות במסגרת מאפשרת לי למרות הקשיים והמשברים, להמשיך בדרך הבונה והטובה. 

נסיעות: אני נוסע הרבה ומצאתי שמאד קשה להמשיך ולהתנהל בצורה נכונה כאשר אתה נתלש מהשגרה המוכרת.

טיפ: לחמוק מאירועים שאתה לא חייב להיות בהם.

מומלץ לשמור לפחות על שגרת הפעילות הגופנית ולנסות להצטייד מקומית במזון שמן פחות ובריא יותר.

אשתו של דני אומרת: אני אוהב אותו גם אם ישקול 200 קילו, אבל בתהליך הזה שמחתי לראות את האכפתיות שלו כלפי עצמו עולה ומקרינה גם על הסביבה.

מסר חיובי לסיכום: כדאי לשמור על עצמך לטובת הבריאות והחיים באופן כללי.

קובי, שנמצא בתהליך ירידה במשקל – רופא:

קשיים: במשפחתי לא אני מבשל, כך שלא תמיד יש לי את האוכל המתאים, שוב, נוכח השתדלותה של אשתי.

חברתית, יש פחות לגיטימציה לגברים להתעסק עם התחום המדובר. אמירות סטייל – 'חליק, רק היום' וכו', מיותרות ומחלישות.

רווחים: הדימוי האישי עולה, הביטחון, הנכונות למעורבות בחברה והאומץ לפתוח את הפה בחברה, עולים ביחס הפוך לקילוגרמים שיורדים.

במקצוע שלי, אני לא יכול לשבת מול פציינט עם כרס מתפוצצת ולהרצות לו על תזונה נכונה.

מסר חיובי: עם כל הקושי, כשמצליחים, יש סיפוק מסוג אחר, הברק חוזר לעיניים ולחיים.

גיל, איש הייטק שירד 27 ק"ג בעזרת קבוצת תמיכה:

קשיים: כגבר, אתה פחות ערוך להתארגן עם אוכל. בגלל שעות עבודה ארוכות, אני פחות מעורב במה שקורה בבית מהבחינה הזאת. או שאני אוכל בבית או שבחוץ, עם חברים או קולגות.

נפילה על מזון מיותר ,זאת תחושה לא פשוטה. מול 'ישיבות בורקאס' – אני מחשב שכל אחד קטן כזה יעלה לי בשעה הליכה ונוטה לוותר. בשעה 16:00 העולם עומד מלכת במקום העבודה שלי ומגשים עמוסי בורקסים עוברים במסדרונות. זה לא פשוט, אבל אני ערוך עם תפריט דיאטה שמתאים לי לשעה הזאת.

רווחים: יש שיפור ניכר באיכות החיים. ירדתי ב 6 מידות. ניהול הזמן שלי מאוזן יותר, אני יותר יעיל ויותר עירני. ישן טוב יותר וקם מהר יותר בבוקר.

רפואית – כולסטרול ירד והפסיקו בעיות נשימה בשינה.

טיפים: לצנזר מפגשים במסעדות רק להכרחיים ביותר וגם שם להזמין נכון ולא עם העיניים. מפגשי אלכוהול – פעם בחודש, 2 מנות אלכוהול. נגמר הבלגן. ראיתי חברים מקבלים 'כרטיסים צהובים' מהטבע.... פעילות גופנית כלשהי – הכרחי.            

החלק של אשתי: לא מכניסה פיתויים הביתה, תומכת, מעודדת, שמחה שהרוויחה בעל חדש. מכינה גם מזון שמתאים לי. 

מסר חיובי לסיכום : הרווחתי חיים חדשים, אני מרגיש שבמשך התהליך הזה רמת העמידות והחישול שלי כלפי החיים עלתה. ההשקעה – שווה.

מאיר בעלה של פנינה שירדה כמעט 60 קילו בקבוצת תמיכה, סטודנט:

קשיים: לפני שפגשתי את פנינה, היה לי חלום, שאקח את אשתי לעתיד למקום יפה בטבע, ואכין לה שוקו כזה טעים, עם מקופלת בתוכו.... כמובן שהחלום התגשם, רק עם תה צמחים בלי סוכר....

לא פשוט לנהל בית בלי פיתויים. אין לצאת לפיצה או לשווארמה, מה שאני מאד אוהב. לבד זה פחות כיף. העיסוק התמידי באוכל גם הוא מעייף לעתים. במקרה ויש חריגה באכילה, אז מצבי הרוח הם לא פשוטים.

רווחים: תשומת הלב לאכילה נכונה ולבריאות, זה דבר חשוב כאשר בונים ביחד בית.

אם הכל זורם ובתכנית, הרווח הוא אישה שמחה, חיונית ופעלתנית.

טיפ: יש גם קוים אדומים. אם יש משהו שהוא בסיסי בהתנהלות הקולינרית שלך, כדאי להתעקש שהוא יישאר.

שאלתי אותו: איך אתה שומר על עצמך?

נכון, זה לא פשוט, כשאתה מוקף פיתויים בעבודה והעיסוק בנושא נחשב נשי ולא 'קולי'. אם גבר אוכל הרבה, זה נראה בסדר. החברה לא מוקיעה גברים בעלי עודף משקל כפי שהיא עושה כלפי נשים. מה אני עושה? נמנע מעוגיות שקורצות במיכלי ענק שקופים וכשיש ימי הולדת ומציעים לי 3 או 4 סוגים ומסכימים להתפשר על זה שאוכל רק סוג אחד, אני ממלמל משהו, מתנצל ולא לוקח.

קשיים: החיים במסגרת, אבדן הספונטניות, הצורך לתכנן – 'נורא ואיום' הוסיף בעגמומיות.

מסר חיובי?: אני יותר נהנה כשהאוכל הוא לא מופקר.

אני אוהב את איך שהבית מתנהל, יש דגש על בריאות והילדים (בתקווה) מקבלים הרגלים לחיים.

אני והילדים יודעים שיש לנו אמא לא שגרתית בבית.

אמא מתמודדת, אבל היא מהווה השראה לכולנו. (דברי דגן – לא נגעתי)

לסיכום

אתם הגברים והחיים שלכם - משמעותיים וחשובים.

אולי אם תתייחסו אל הנושא כאל בריאות ולא כאל דיאטה, יהיה יותר קל לנקוט צעדים.

אל תהססו לצאת מהקופסה ולהעז להיות קצת שונים מהחבורה. בסוף זה מדבק....

כל קילו שיורד, מוסיף לכם שנות חיים.

חזרה לרשימה