ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

התפוח

כל מה שחייבים לדעת על הפרי הקדמון, המתוק והעסיסי, המופיע על שולחן או במקרר בכל בית.

האם גם אתכם ניסו לשכנע בילדות שהכתמים החומים שנמצאים על תפוח או בננה הם דבש?

בילדותי דימיינתי איך הפך תפוח רגיל לתפוח 'מלך' המוכתר בכתר דבש.  הפלגתי גם בדימיונות על מאבקי כוחות עזים על מי יזכה בכתר הדבש. האמנתי לאמא שלי בכל לבי.

עד שיום אחד, הגיעה לביתנו חברה מהכיתה שלי ,בת עשירים, יש לציין. כשבחרתי עבורה במיוחד את התפוח עם הכי הרבה דבש, היא הסתכלה עליו ואמרה : "אצלינו בבית לא אוכלים תפוחים עם שחורים וחומים". עוד אגדה התנפצה לי בפנים שלא לדבר על שיקום ארוך בנוגע לאמון בבני אדם.

הילדים שלי כבר לא מאמינים לי שזה דבש, אני מספרת להם בנוסטלגיה על סבתא שלהם והמעשיות שלה, והם שומעים בשקיקה את הסיפורים, אבל פירות נגועים? לא תודה ואני ממש לא מתעקשת איתם. רק לבי נכמר על הילדה הקטנה, השמנמונת והתמימה שהאמינה באמת ובתמים שהכתם המגעיל והחום שבתפוח, הוא כתר של דבש...

לקראת שמחת תורה, התפוח המתנוסס על הדגל ובמרכזו נר דולק הצית את דמיוני. האמת היא שלא ראיתי כאלה כבר שנים ארוכות. לדעתי כל הקונסטרוקציה הזאת דינה אחד – נפילה על הרצפה וילד צורח, אבל לו לרגע אחד, התחושה שאתה נושא דגל, עם תפוח ועליו נר דולק דומה בעיני לאחיזת הלפיד האולימפי באיצטדיון הומה אדם ומריע...

התפוח

הפרי הראשון שנזכר בתנ"ך ,אם כי לא בשמו המפורש, וגרם לבעיות חמורות בהמשך חיי האנושות, עבודה קשה ולידות כואבות והכל בגלל התפוח. אלוהים העניש את אדם וחוה על אכילת התפוח למרות האיסור. בבקשה לא להאשים אותנו על סטרטאפים מאוחרים ושימוש באפידורל. הכל התחיל אז בגן העדן...

מקורו של התפוח כתפוח בר - במרכז אסיה, יש האומרים בקווקז. הרומאים הצליחו לתרבת אותו ולהעביר אותו לאנגליה ומשם נפוץ לרחבי אירופה. בשנת 1629 הובאו לראשונה זרעי ועצי תפוחים לארצות הברית. כיום היא מובילה עולמית בייצור ויצוא תפוחים בעולם.

ישנם 7500 זני תפוחים בעולם. בישראל ישנם כ 7 עיקריים הגדלים בעיקר בגולן ובגליל העליון.

הישראלים הם שיאני עולם באכילת תפוחים. בעונה נאכלים מדי יום 2 מליון תפוחים.

יתרונות התפוח

הוא עשיר בויטמינים, בעיקר B שקשור בתפקוד נכון של מערכת העצבים. הקליפה עשירה גם בויטמין C שתפקידו העיקרי הוא חיזוק המערכת החיסונית ומניעת התפתחות זיהומים.

התפוח עשיר גם במינראלים חיוניים כמו אשלגן שעשוי לעזור בהורדת לחץ דם ובורון שתורם לבניה תקינה של העצם ותורם לרמת אנרגיה בגוף.

פיטוכימיקאלים גם הם נמצאים בתפוח ובקליפתו. חומרים צמחיים שתורמים לשיפור תפקוד המערכת החיסונית והארכת תוחלת החיים.

יש בו תכולת פקטין גבוהה. הפקטין הוא סיב תזונתי מסיס שתורם לפעילות תקינה של מערכת העיכול כלומר, שולח אותנו לשירותים. מאידך, יש לו תכונה של ספיחת נוזלים ובעקבות זאת הטבה במקרה של שלשול.

התפוח עשיר בנוגדי חימצון כלומר חומרים שעוזרים לנטרל את הרדיקאלים החופשיים הקשורים בזיהום אויר, בסטרס, בחומרים מזיקים שיש במזון מעובד ,בג'אנק פוד או בעישון. טוב יעשו המעשנים אם יאכלו תפוח או שניים ביום להקטנת הנזק הזה לפחות.

התפוח עוזר במקרים של צרבת (הזנים המתוקים) למרות שהרפואה הסינית גורסת שדוקא מיץ לימון עוזר להקלה על צרבת.

רופאי שיניים טוענים שתפוח תורם לחיזוק חניכיים וממליצים במצב בו אין אפשרות לצחצח שיניים – לאכול פלח תפוח . על מנת להגביר את הבילבול קראתי שאיגוד רופאי השיניים באנגליה יצא בהודעה כי לאחר אכילת תפוח יש לשטוף את הפה במים ולאחר 45 דקות יש לצחצח את השיניים מפאת נזק החומציות.

בתפוח אחד יש סיבים תזונתיים בכמות של 13% מהצריכה היומית המומלצת לאדם.

לתפוח בשילוב קליפתו יש אפקט סינרגטי, שמשמעו, היתרונות שבשילוב שבינהם עולים על היתרונות שבכל אחד ואחד מהם. יש להם חשיבות באפקט השובע ובהורדת כולסטרול בדם. בנוסף, לשילוב שבין התפוח לקליפה יש חשיבות בויסות רמות הסוכר בדם , בזכות תכולתם הגבוהה של הסיבים המעכבים את ספיגת הסוכר מהתפוח במעי. אכילת תפוח ללא קליפה כמעט משולה לאכילת ממתק. רוצים להנות מסגולות בריאותיות? רק עם הקליפה.

על פי הרפואה העממית, שילוב של תפוח וקינמון גורם לרוגע ולשובע. אכילה או הרחה של תפוח חמוץ , או אפילו חפיפה בשמפו תפוחים מועילה כנגד מיגרנות.

לגבי אוכלי פירות בכלל ותפוחים בפרט – מחקרים מראים בצורה עיקבית שהם מאריכי חיים יותר מחבריהם הנמנעים מהם. 

חסרונות התפוח

הריסוס וההדברה של התפוח אינם ידידותיים לבני אדם. טוב יעשו המגדלים אם ייקחו בחשבון שחומרי הריסוס וההדברה מקטינים את הסגולות הבריאותיות וגם סתם שיחשבו על הבריאות שלנו, הצרכנים שמפרנסים אותם.

תפוחים פולטים גז אתילן שגורם להבשלה מואצת של הפירות שעל ידו.

חולי סוכרת ובעלי טריגליצרידים גבוהים בדם, אמורים להיוועץ ברופאיהם האם טוב יעשו אם יצרכו תפוחים (אך הדבר נכון גם לצריכת פירות אחרים).

איך וכמה

תפוח  בינוני מכיל כ – 80 קלוריות.

בהנחה שבזמן דיאטה ההמלצה היומית לגבי מנות פרי היא 3-4 פירות ביום (על פי מידת עודף המשקל, אם יש עודף גדול – 4 מנות פרי) כדאי שלפחות אחת מהן תהיה תפוח.

רצוי לבדוק בזמן הקניה אם התפוח אינו נגוע. תפוח נגוע ירקיב בזריזות. (איך אמא שלי לא עלתה על זה? כנראה עלתה על זה, אבל חשבה על המחיר...)

תפוחים טריים עדיפים על מבושלים , אך במקרים של בעיות שיניים ולעיסה, חצי כוס של רסק תפוחי עץ, המקבילה למנת פרי, יכולה להיות פיתרון מצוין של תזונה נכונה ולא משמינה.

טריות של תפוח תימדד אם נשים תפוח בקערת מים ונבדוק אם הוא צף. במידה וכן – הוא טרי. 

במידה ותפוח נשמר בתנאים אופטימאליים כלומר : לא רחוץ , במקרר בקערה פתוחה, הוא יכול להישמר עד 3 חודשים למרות שעדיף לקנות כמות קטנה ולחדש את המלאי.

תפוח חמוץ אינו מכיל פחות קלוריות מאשר תפוח מתוק, כיוון שאינו מכיל פחות סוכר אלא יותר חומצה, לכן יכול להשתלב בכל תפריט דיאטה לירידה במשקל

כדאי לקנות פורס תפוחים איכותי ממתכת ותוך 3 שניות יש תפוח נטול שידרה ומוכן לאכילה.

עוד לא פגשתי ילד שהגשתי לו צלחת עם תפוח לא קלוף ופרוס שהחזיר לי צלחת מלאה. אם תשאלו את הילד אם רוצה, כמעט ב – 90% יסרב. אבל אם ללא מילים פשוט תתנו צלחת שכזו, בלי איומים ונאומי בריאות, התפוח ייאכל ואולי אף תתבקשו לעוד.

סתם לידע כללי

מלבד הזנים הרגילים, גרני סמית הירוק החמוץ, דלישס מוזהב המתקתק, האורליאנס האדום המתוק, ישנם שני זנים יחסית חדשים ומעניינים:

גלה העונתי בעל צבע אדום צהבהב והמתיקות שלו נעימה וטעימה.

פינק ליידי – תפוח מיובא בצבע ורוד צהוב עם חמצמצות מדהימה. חפשו אותו בעונה, למרות מחירו היקר גם יחסית לשאר חבריו התפוחים.

הזן ענה פותח בישראל והוא תורם לשלום באיזור. המצרים מהוים לקוח מרכזי בצריכת התפוח המסוים הזה.

הזן גרני סמית – התגלה בטעות באוסטרליה בשנת 1868 ונקרא על שם האישה החביבה שגילתה אותו.

לימור גילת

יועצת תזונה

ומנחת קבוצות תמיכה להרזיה בדיאטהקלאב

חזרה לרשימה