ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מרק לכל נפש

הכתבה שתוציא מכם את העצלנות ותריץ אתכם אל המטבח.

מי מאיתנו לא מכיר את הרגע הקשה שנכנסים הביתה מיום עבודה, עייפים וגוועים ברעב... ממש אין לנו כוח להתחיל לבשל לעצמנו עכשיו... ואז מתחילים לחטוף מכל הבא לעין וליד. אז יש לנו פתרון הולם: סיר מרק הממתין לנו במקרר, במיוחד בחורף ובמיוחד אם אנו בתוכנית דיאטה כלשהי. אל לנו לבנות את כל הארוחה על המרק אך ספל מרק חם הוא פתיחה נפלאה לכל ארוחה בכל תפריט דיאטה,  מה גם שהוא מוכן מראש, ויש מרקים שאף משתבחים עם הזמן... יש אינסוף וריאציות למרקים, אפשר להכין כמעט תמיד מכל מה שיש בבית.

המרק טוב לנו כיוון שהוא חם ומחמם את גופנו (בקיץ ניתן לאכול מרק כשהמזגן פועל ברקע...), הוא ממלא אותנו למשך זמן קצר, לרוב דל קלוריות, מרגיע ומבטיח שלא נתנפל על הארוחה. הוא גם בריא בד"כ ומזין.

צריך להתאמץ כדי להרוס מרק ולהפוך אותו למאכל לא בריא...

מה דרוש למרק טעים ובריא?

 

1. ירקות - מכל סוג שאוהבים. אפשר להכין מרק מסוג ירק אחד (למשל: עגבניות או קישואים או ברוקולי או כרובית או אפונה או בצל או ארטישוק ועוד), אפשר גם להכין מרק ירקות מעורב מכמה סוגים (ירקות שורש, קישואים, פטריות ועוד...). מומלץ להתחיל הכנת כל מרק באידוי קוביות בצל ומעט שום קצוץ/כתוש. את שאר הירקות מומלץ לאדות לפני הוספת המים בתרסיס שמן ולא במרגרינה. כך יהא זה מרק דל שומן וללא שומן רווי.

את הירקות בעלי הקליפה מומלץ לנקות היטב ולהשאיר בקליפתם. הקליפה מכילה את רוב הויטמינים והסיבים התזונתיים שיש בירק, כך נקבל אותם בצלחת שלנו. כשמבשלים ירקות במרק יש נדידה של הויטמינים מהירקות אל נוזל הבישול. כשאוכלים את הירקות + המרק מרוויחים את הירק עם כל ערכו התזונתי.

2. תבלינים ועשבי תיבול - פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, עלי סלרי (ניתן לקצוץ אותם אם אוהבים לאכול אותם במרק או להשאירם כצרור עשבים שלמים כדי שייתנו את טעמם למרק ולזרוק בתום הבישול) מעט מלח ופלפל שחור. אפשר בהחלט לוותר על אבקת מרק או להשתמש באבקה ללא מונוסודיום גלוטמט (ניתן להשיג במרכולים ובבתי הטבע). ניתן לתבל גם בחוואיג', המוסיף טעם מיוחד למרק.

3. מים - דרך קלה להכניס עוד נוזלים לגוף.

3. אם רוצים לעבות/להסמיך את המרק - מומלץ לעשות זאת בעזרת דגנים כגון קוביות תפוחי אדמה או גריסים או שיבולת שועל (קוואקר), כך מעלים את ערכו התזונתי של המרק בפחמימות מורכבות והמרק גם משביע יותר. דרך זו עדיפה על פני הסמכה עם קמח לבן (או בעזרת רביחה הכוללת קמח+מרגרינה, ו"תורמת" למרק גם קלוריות רבות ודלות בערכן התזונתי וגם שומן רווי).

אפשר גם לטחון את כל המרק (או רק חלק מכמות הירקות) בתום הבישול, כך המרק נשאר גם דל קלוריות.

4. מרק שהוא ארוחה - אפשר כמובן להפוך את המרק לארוחה שלמה המכילה בשר - בקר/הודו/עוף, פחמימות - תפוחי אדמה/אורז/גריסים/קטניות/אטריות וירקות - מכל סוג וירקות.

5. מרק עוף - בסיס לכל מרק: יש בינינו האוהבים מרק צח עם עוף ירקות. המרק המסורתי מבית אמא. אבל, אם רוצים להרוויח את הטעם הטוב של המרק הצח ואם יש מי שאוכל אצלכם את העוף מהמרק (אגב, כשהוא טרי הוא נפלא בתוך כריך עם מיונז דל שומן, חרדל וכמה עלי חסה), ניתן להשתמש במרק זה כציר למרקים אחרים. יש לזכור שמרק זה מכיל יותר שומן (שיצא מהעוף אל הנוזל), אך טעמו הנפלא ישביח כל מרק ירקות שהוא. דרך נוחה להפחית משמעותית את כמות השומן במרק היא לקרר את המרק בתום הבישול במקרר ולהסיר את שכבת השומן המצטברת על פני המרק כשהוא קר.

לקצרים בזמן שבינינו (או עצלנים שבגלל זה נרתעים מהכנת סיר מרק) יש פתרון קל ונוח: קונים לקט ירקות קפוא (מכל סוג שהוא), מוסיפים מים, עשבי תיבול ותבלינים, אפשר להוסיף גם רסק עגבניות, מבשלים כרבע שעה לריכוך הירקות ומקבלים מרק נפלא בכלום זמן הכנה.

מרק ניתן גם להכין בסיר לחץ, כך זמן הבישול קצר ביותר וחוסך לנו זמן יקר.ניתן להכין סיר גדול לכל השבוע וליהנות יום יום ממרק נפלא. אם הנכם עושים דיאטות רזון מומלץ לפתוח כל ארוחה עם ספל מרק (צהריים וערב).

חזרה לרשימה