ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דגים – גם לקטנטנים

דיאטה המשלבת בתוכה שתי מנות דג בשבוע נחשבת דיאטה בריאה ללב. מומלץ להציע דגי ים ובריכה כבר לילדים כחלק מהקניית הרגלי אכילה בריאים.

חוסנם הגופני של ילדינו מושפע לא מעט מרכיבי התזונה שהם צורכים, הבונים את גופם.

תפקידנו כהורים לדאוג לאספקת כל רכיבי התזונה באיכות המיטבית מחד ולחנך את ילדינו להרגלי דיאטה בריאים מאידך. עלינו להציע להם מגוון מזונות בריאים ומזינים ועליהם חלה האחריות לבחור מבין המאכלים המוצעים מה לאכול וכמה. ההרגלים שנקנה להם היום ישפיעו על בריאותם כמבוגרים (עלינו לזכור גם כי הילדים צופים בנו כל העת ומחקים אותנו. התנהגות האכילה שלנו מהווה מרכיב חשוב בעיצוב הרגלי האכילה שלהם).

הקשר בין תזונה נכונה ומאוזנת, מגוונת וטעימה, לבין בריאות הגוף והנפש הולך ומתהדק היום.

איגודי הבריאות העולמיים ממליצים לשלב בתפריט השבועי לפחות שתי מנות דג, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה, מתוך הכרה ביתרונות הבריאותיים של הדגים.

המבוגרים שבינינו זוכרים בוודאי את שמן הדגים שקיבלנו בילדותינו, לא תמיד לשביעות רצוננו...

הסיבה שנתנו לנו שמן זה היא תכולת חומצת השומן החשובה מסוג אומגה 3 המסייעת רבות לבריאות הלב (אכילת דגים קשורה לירידה בסיכון לאירועים קרדיאליים, כגון: התקפי לב ושבץ באנשים בריאים). כיום, כשאפשר להשיג דגי בריכה טריים ודגי ים מיובאים ממליצים לאכול את הדגים ולקבל את כל עושרם התזונתי ישר מן המקור. בעבר עשינו הבחנה בין דגי ים לבין דגי בריכה. נהגנו לייחס לדגי הים הקרים והעמוקים את המקום הראשון ברשימת הדגים המומלצים, מבחינה תזונתית בריאותית (סלומון, בקלה, מקרל, סול, טונה). כיום אנו יודעים שגם דגי הבריכה בארץ גדלים בתנאי גידול אופטימאליים ומקבלים תזונה מותאמת לכל זן של דגים, כך שגם דגי הבריכה עשירים כיום בחומצות השומן מסוג אומגה 3 ומכילים יחס מאוזן בין האומגה 3 לאומגה 6. חומצות האומגה 3 המצויות בדגים אחראיות על ייצור חומרים המאזנים תהליכים רבים בגופנו, כגון: לחץ דם, טמפרטורת גוף, דלקות, נפיחות, כאב, קרישת דם, תגובות אלרגיות ועוד. בתינוקות וילדים חשובה חומצת שומן זו להתפתחות תקינה של המוח (עוד בהיותם עוברים בבטן אימם.

אך דגים חשובים לבריאות ילדינו מטעמים נוספים:

- בשר הדג הוא איכותי, בעל ערך תזונתי גבוה ותכולת קלוריות נמוכה. הוא כולל את כל חומצות האמינו החיוניות (=אבני הבניין של החלבונים הבונים את גופינו), מכיל שפע של ויטמינים ומינרלים, קל לעיכול ואינו מכביד על מערכת העיכול.

- הרכב השומנים של הדגים תלוי בתזונתם של הדגים. מגדלי הדגים בישראל עושים רבות כדי לשפר את הרכבם התזונתי של הדגים, ובמיוחד את הרכב השומן ותכולת הכולסטרול בהם. הדגים עשירים בחומצות שומן בלתי רוויות מסוג אומגה 3 ואומגה 6, ודלים בחומצות שומן רוויות ובכולסטרול (בתפריט בריא ומאוזן מומלץ לצרוך כ- 30 אחוז מהקלוריות היומיות משומן. שומן רווי נחשב כמסוכן ומומלץ להפחית את צריכתו למינימום ואילו השומן הבלתי רווי הוא השומן הבריא המומלץ לצריכה בכמות רבה במסגרת השומן הנצרך בתפריט).

- אכילת דגים טובה לילדים גם משום שהם מכילים אבץ, החיוני לגדילה ולהתפתחות תקינים.

אז כל שנותר לנו הוא לשלב מתכוני דגים בתפריט המשפחה לפחות פעמיים בשבוע, בכל צורת בישול אהובה עלינו. הדגים זקוקים לזמן בישול קצר.חשוב למצוא דרך לחבב את הדגים גם על ילדינו, אין זה חשוב אם יהא זה בישול, אפייה, צלייה על האש או טיגון (לכל דג מה שמתאים לו, כמובן).

לבריאות!

 

 

חזרה לרשימה