ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אתם שואלים, דיאטנית קלינית עונה

תשובות של דיאטנית קלינית למשתתפי דיאטה קלאב. קובץ שאלות המאפיין את צרכני הדיאטה והנלחמים במשקל באשר הם.

השירות הטלפוני בחברת דיאטהקלאב ניתן במטרה לתת מענה לשאלות או בעיות שצצות בקרב משתתפים ולא מצאו מענה במסגרת הקבוצות. השירות ניתן אך ורק למשתתפי הקבוצות של דיאטהקלאב ע"י דיאטנית קלינית ומתבצע בימי הפעילות במשרדי החברה ובשעות הערב.

מה שואלים דיאטנית קלינית?

"אם אני לא רעבה, האם מותר לי לדלג על ארוחה?" שואלת מיטל, בת 25, התחילה קבוצה לפני שבועיים ונמצאת בשיא האופוריה של התהליך.

דיאטנית קלינית משיבה: מותר? כן. מומלץ? לא. אנחנו בדיאטהקלאב לא שוטרים ולא אוסרים או מתירים. אנחנו מסבירים, ממליצים, אבל בסופו של דבר, האחריות על הבחירה היא של המשתתף. לא מומלץ לדלג על ארוחות, משום שעלול להתפתח רעב גדול שיסתיים באכילת פיצוי, כלומר באכילה שתהיה גדולה יותר מאשר הארוחה עליה דילגתם.

"אם לא אכלתי הרבה שעות, האם מותר להשלים ולאכול 2 ארוחות יחד?" שואלת יעל, בת 35, התחילה קבוצה לפני שבוע ועדיין מנסה לאתגר את התכנית

דיאטנית קלינית משיבה: ראי תשובה לשאלה 1. מותר? כן. מומלץ? לא. אחרי צום של הרבה שעות, סיכוי סביר, שהכוונה לצרף שתי ארוחות יחד, תסתיים בשלוש ארוחות או יותר, שכמובן לא ייספרו ואז לא תביני, איך יכול להיות שאת לא יורדת במשקל, למרות ש"רק" איחדת ארוחות...

"אני מתחתנת עוד 3 חדשים, האם אספיק לרדת 15 ק"ג עד אז?" שואלת נעמה, 28, סה"כ השילה ממשקלה 70 ק"ג (וגם העלתה אותם) ועדיין מפנטזת על קסמים.

דיאטנית קלינית משיבה: "הנבואה ניתנה לשוטים", וברצינות, ההמלצות לירידה בריאה במשקל, כלומר באמצעות דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית עומדות על ½-1 ק"ג בשבוע. עכשיו תעשי חשבון... יחד עם זאת, קצב ירידה במשקל מושפע מהרבה גורמים, כשהעיקרים ביניהם הוא עד כמה את מחויבת לתכנית ועד כמה את מתמידה – זהו החלק שנמצא בשליטתך המלאה – וקצב חילוף חומרים אישי, שעפ"ר ניתן בירושה ואינו ניתן להחלפה.

"עד איזו שעה מותר לאכול בלילה?" שואל יואב, בן 45, ירד 10 ק"ג ונתקע, למרות שמעוניין לרדת עוד 10 ק"ג, מחפש פיתרונות ועדיין מאמין במיתוסים.

דיאטנית קלינית משיבה אין חשיבות לשעה בה אנו אוכלים. יש חשיבות ל"מה" ול"כמה". המיתוס על שעת האכילה נולד מפני שבשעות הערב אנשים בדרך כלל אוכלים מזון עתיר בקלוריות (פיצוחים מול הכדורגל בטלביזיה, עוגה עם הקפה והשכנה...) ואם הם מגבילים את שעת הארוחה, הם למעשה מצמצמים את צריכת הקלוריות. אם תקפידו על תכנית אכילה, לשעות האכילה לא תהיה השפעה על קצב הירידה במשקל.

"האם כדאי לי לאכול פחות מהתפריט בכדי לרדת מהר יותר במשקל?" שואלת מיכל, בת 22, התחילה קבוצה לפני שלושה חדשים לכבוד הקיץ, ושמה לב פתאום, שהקיץ כבר כאן.

דיאטנית קלינית משיבה: כן, אם את גם רוצה לעלות יותר מהר במשקל.  הפחתת אוכל בצורה קיצונית מתפרשת בגוף כרעב. בתגובה לרעב הגוף מתגייס ומוריד את המטבוליזם שלו בכדי להסתדר עם הפחתת המזון. הבעיה היא, שההאטה הזו במטבוליזם לא תמיד הפיכה ואז מה יקרה שימאס לך לאכול כל כך מעט?

 "האם מותר מוצרי דאיט לילדים, וכמה?" שואלת שולה, אמא של עידן, ירדה כבר 25 ק"ג ומבינה שהדרך לשמירה עוברת גם בבית

דיאטנית קלינית משיבה: העמדה הרשמית של ה FDA היא שממתיקים מלאכותיים בטוחים ומותרים לשימוש, בלי קשר לגיל, אבל עד הכמות המקסימלית המצוינת על גבי האריזה. למשל, אם מדובר בדאיט קולה, הרי שהכמות המומלצת של אספרטיים היא 40 מ"ג לק"ג משקל גוף. כך לדוגמא, ילד בן 9, במשקל של 30 ק"ג, יוכל לצרוך 1200 מ"ג ביום, כלומר, 7 פחיות דאיט קולה!!!

"האם עלי להקפיד לאכול 6 ארוחות ביום גם אם איני מסוגלת?" שואלת נוגה, בת 32, נמצאת שלושה שבועות בקבוצה וירדה 5 ק"ג.

דיאטנית קלינית משיבה: אצלנו בדיאטהקלאב מאמינים, שבכל הקשור לשינוי הרגלי אכילה, האמונה ש"אני לא מסוגלת" היא אמונה שצריך להפריח. את אולי לא רוצה, אולי לא מאמינה בחשיבות העניין, אולי מתעצלת, אבל בהחלט מסוגלת.

ועכשיו לשאלתך, כדאי לסגל את ההרגל של 6 ארוחות ביום, משום שבאופן הזה הגוף לא נאלץ להתמודד עם רעב, הסיכוי לאכילת פיצוי גדולה יורד וכמוהו הצורך לנשנש.

"אני אוכל כל כך מעט, איך אני משמין?" שואל מוטי, בן 37, מתלבט אם להצטרף לאחת הקבוצות של דיאטהקלאב, ובנתיים מגדל כרס מפוארת.

דיאטנית קלינית משיבה: ת'אמת? בודדים האנשים שאוכלים כל כך מעט ומשמינים. לעומתם, לא חסרים אנשים שמושגיהם בכמויות שגויים, ומה שנראה להם כמעט, הוא למעשה יותר מדי. העצה הראשונה לכל מי שחושב שהוא "אוכל נורא מעט ובכל זאת משמין" היא לערוך רישום אכילה. הכוונה ברישום אכילה היא שכל מה שנכנס לפה, עובר קודם כל דרך העט, או לכל היותר "אכלתי-רשמתי". רישום אוטנטי יכול לפעמים לגלות אכילה אחרת לגמרי...

"אני מקפידה על התוכנית ועושה המון ספורט, ירדתי במשקל, אבל לא מספיק, מה עוד אני יכולה לעשות?" שואלת תמר, בת 40, ירדה כבר 17 ק"ג ומאד קרובה למשקל הרצוי שלה.

דיאטנית קלינית משיבה: שאלה טובה. לא תמיד יש מה לעשות, אבל לפני שמגיעים למסקנה הזאת צריך לבדוק בדיוק למה הכוונה ב"אני מקפידה ועושה המון ספורט". במידה ושוכנענו שהאכילה תקינה  (אחרי רישום אכילה מדויק) , הן מבחינת המגוון והן מבחינת הכמויות והמון ספורט מתייחס ללפחות 4 פעמים בשבוע שעה פעילות אירובית מאומצת, כדאי להתחיל לחשוב על קבלת המצב הקיים והבנה, שלא תמיד ניתן להגיע למשקל החלומות במידת המאמץ הסבירה.  

                                       

"אני אוכלת לפי התפריט, אבל בבדיקות דם מסתבר שיש לי מחסור בויטמין B12. מה אני צריכה לעשות?" שואלת סיגל, בת 45, סובלת מתת ספיגה של ויטמין B12

דיאטנית קלינית משיבה: את צריכה לפנות אל הרופא ולברר מדוע לא המליץ לך על טיפול תת לשוני בויטמין B12, מתוך ידיעה, שכל עוד את אינך צמחונית, לא סביר שהמחסור הוא על רקע מחסור תזונתי.

לא מצאת תשובה לשאלתך? ניתן לשאול את הדיאטנית כאן

חזרה לרשימה