ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

פעילות גופנית למניעת מחלות לב וכלי דם

על ההשפעות המטיבות של פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה ידועה מזה שנים רבות כמרכיב חשוב של אורח חיים בריא.  

מחקרים אפידמיולוגיים מדגימים את השפעתה המגינה של פעילות גופנית סדירה על הפחתת הסיכון לתמותה ממחלות קרדיווסקולריות בכלל, וממחלת הלב הכלילית בפרט, בנוסף להפחתת הסיכון למחלות כרוניות שונות, כגון יתר לחץ דם, אוסטיאופורוזיס, סוכרת שאינה תלויה באינסולין, השמנה, סרטן המעי הגס, חרדה ודיכאון וכו. 

השומרים או משפרים את כוחם וגמישותם מסוגלים לבצע את הפעולות היומיומיות בהצלחה רבה יותר, מפתחים כאב גב לשכיחות נמוכה יותר, ונמצאים בסיכון נמוך יותר לפתח נכות ומוגבלות, בעיקר עם תהליך ההזדקנות. פעילות גופנית סדירה תורמת לשיווי המשקל, לקואורדינציה, לזריזות, אשר בהמשך יסייעו במניעת נפילות בקשישים. העדר או מיעוט פעילות גופנית מביאים לידי עליה בתמותה ובתחלואה ממחלות מערכתיות והוכלל בין גורמי הסיכון העיקריים למחלת לב טרשתית. 

מומלץ לכל אדם מבוגר לצבור לפחות 30 דקות של פעילות גופנית בינונית בעצימותה (3.0-6.0 METs שמקבילים להוצאה קלורית של 4-7 ק"קל לדקה), במרבית ימות השבוע או אף בכולם.  אף פעילות פיזית יום יומית בכמויות קטנות מצטברות משפיעה לטובה ומקטינה את הסיכון למחלת לב כלילית. הפעילות הגופנית לא חייבת להיות רציפה, אלא ניתנת ל"צבירה" במשך היום וחשובה כמות הפעילות ולאו דווקא עצימותה. לכן, ניתן לשלב פעילות גופנית בסדר היום הרגיל ולהגדיל בכך את כמות האנשים ה"פעילים" גופנית.

 

השפעת פעילות גופנית על גורמי הסיכון הקרדיאליים השונים:

לחץ דם: גם עליה קלה בלחץ דם מהווה סיכון מוגבר להתפתחות מחלת לב כלילית, שבץ מוחי, אי ספיקת לב, מחלת כלי דם היקפית, הן בגברים והן בנשים. פעילות גופנית מונעת או מעכבת התפתחות יתר לחץ דם. בסובלים מיתר לחץ דם, הפעילות הגופנית מפחיתה את ערכי לחץ הדם, בין השאר על ידי עלייה ביכולת הרחבת כלי הדם ושיפור בתפקוד האנדותל.

סוכרת: העדר פעילות גופנית נמצא כגורם סיכון בלתי תלוי להתפתחות סוכרת סוג II.

פעילות גופנית סדירה מפחיתה את הסיכון לפתח סוכרת שאינה תלויה באינסולין ו/או לדחות התחלת הופעתה. לכן, קיימת הסכמה כללית, כי לפעילות גופנית תפקיד מפתח באיזון סוכרת ויש להמליץ עליה כתוספת לדיאטה ולטיפול התרופתי.

שומנים בדם: הוכח כי פעילות גופנית מעלה את ערכי ה-HDL כולסטרול, המגן מפני התהליך הטרשתי ומפחיתה את ערכי ה-LDL כולסטרול.

משקל הגוף: בעל BMI מעל 28 נמצא בסיכון גבוה פי 2-4 לתחלואה במחלת לב כלילית, יתר לחץ דם, שבץ מוחי וסוכרת מסוג II לעומת האוכלוסיה הכללית. הפחתה במשקל הגוף תושג בעת קיום מאזן קלורי שלילי. האמצעי המומלץ להשגת מטרה זו הוא שילוב של הגדלת ההוצאה הקלורית על ידי פעילות גופנית עם הפחתת כמות קלוריות במזון על ידי דיאטה.

קרישיות הדם: אימון גופני מפחית את תהליך יצירת הקריש על ידי הפחתת כושר ההידבקות של הטסיות.

רגישות לאינסלין: שיפור ברגישות לאינסולין המושג על ידי פעילות גופנית סדירה תורם להורדת לחץ הדם, מסייע במניעת הופעת הסוכרת במבוגרים.

 

 

חזרה לרשימה