ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ירקות שורש

הכל על הירקות האופנתיים ביותר

הצצה חטופה במראה – הביאה אותי להכרה שאני זקוקה לביקור דחוף אצל הספר. השורשים הלבנים הזכירו לי שורש ומשם החשיבה על ירקות השורש הייתה קצרה. האם הם מומלצים? איך הכי טוב לצרוך אותם? מתוקף היותם ירקות פקעת – הם אמורים להיות יותר עשירים בקלוריות , אז כמה קלוריות יש בכל אחד מהם?

בזמן ימי הביניים ירקות השורש נחשבו למזון נחות שטוב לעניים ולבעלי חיים. היו אף שהגדילו וסברו שאציל, היה כי יאכל שורשים ועני אם יאכל את הקרוב לשמים (פירות) – ימותו. כמה טוב שימי הביניים מאחורינו. מיטב המסעדות מתהדרות כיום בירקות שורש בצורות הכנה שונות.

ובכן, מי הם אותם ירקות שורש?

הבטטה – אותה פקעת כתומה ומרוכזת, טובה לבעיות קיבה, מכילה בטא קרוטן שחיוני לראיה טובה, למערכת חיסונית תקינה ולמניעת מחלות סרטן. יש בה סיבים תזונתיים, אשלגן ומגנזיום שעוזרים במקרים של יתר לחץ דם. יש בה גם מגנזיום שעוזר לתסמינים שלפני מחזור חודשי. קלוריות ל 100 גר' – 105 קל'.

הארטישוק הירושלמי – ירק שדומה לחזרת, לבן מפוספס, טוב למערכת עיכול נינוחה, מכיל ברזל וויטמיני B שכמו שזכור לכם אחראיים על השמחה.

קלוריות ל – 100 גר' – 75 קל'.

הגזר – גם הגזר מכיל בטא קרוטן וויטמין A ומיטיב עם ראיית לילה ועיניים יבשות. לספיגה מיטבית של ויטמין A מומלץ להוסיף כפית שמן זית לגזר.  קלוריות ל 100 גר' – 43 קל'.

הסלק – עשיר בויטמין C, מקל על עצירות. קלוריות ל 100 גר' – 44 קל'.

הצנון – לצנון יש יכולת לסלק ליחה, מומלץ במקרי סינוסיטיס, מרגיע שיעול. הצנון גם עוזר לטפל באבני כיס המרה וכליות אם אוכלים אותו יום יום. אני זוכרת היטב מקרה בו אבי אמור היה לעבור ריסוק של אבן בכליה. באולטרסאונד שלפני הריסוק לא מצאו את האבן. הסוד היה סלט צנון, מזעזע להרחה שהכיל צנון מרוסק, בצל חתוך ושמן זית. נעלמה האבן – סיפור אמיתי.  קלוריות ל 100 גר' – 16 קל'.

הקולרבי – מקל על כאבי מחזור, מקל במקרי סינוסיטיס, עשיר בוויטמין C בסידן ובברזל, רק אם הוא טרי ולא מבושל. מיץ קולרבי עם דבש מומלץ למקרים של צרידות וליחה בגרון. מתאים מאד בזמן דיאטה לירידה במשקל קלוריות ל 100 גר' – 27 קל'.

הלפת - ללפת תכולת מים גבוהה. יש בה ויטמין C והיא חלק ממשפחת המצליבים. היא אמורה למנוע סרטן. המים שבהם בושלה לפת קצוצה אמורים לעזור במקרים של סינוסיטיס ואסטמה. קלוריות ל 100 גר' – 17 קל'.

ובכן, מה עושים עם כל הנ"ל?

ירקות שורש מוחמצים

חותכים לקוביות ירקות שורש – גזר (לטבעות), קולורבי, לפת, אפשר להוסיף גם פלפלים בצבעים שונים, שמים בקופסת פלסטיק.

בסיר – מביאים לרתיחה – כוס מים, כוס חומץ, המתקה לפי הטעם והגזרה וכפית מלח. לאחר הרתיחה – שופכים את הנוזלים על הירקות וזהו. צינון קצר – כיסוי ולמקרר. מוכן כעבור לילה. יש המוסיפים גם עלי דפנה, פלפל אנגלי – ככל העולה על הדעת.

מרק ירקות שורש

בטטה

תפוח אדמה בינוני

3 גזרים

בצל

6 כוסות מים

כפית חמאה

4 עלי דפנה

3 כפות יין לבן

מלח

כפית דבש

אופן ההכנה

מקפיצים את הירקות עם כפית החמאה ואז מוסיפים את המים,הדבש, המלח ועלי הדפנה ,מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש לכ 35 דקות.

לאחר שהירקות רכים מוסיפים את היין הלבן ומכבים את האש. מוציאים את עלי הדפנה ומבלנדרים. גם ילדים אוהבים את המרק.

ירקות שורש אפויים

בחותכן קוביות חותכים – בטטה, קולורבי, תפוחי אדמה, ארטישוק ירושלמי.

מניחים על נייר אפיה.

מכינים רוטב:

כפית שמו זית, פפריקה חריפה, שום כתוש ומלח גס. מפזרים על הקוביות ולתנור ל45-50 דקות. תוספת מעולה לבשר.

חזרה לרשימה