ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

על דיאטה, צום ומה שבינהם

כל מה שצריך בכדי לשרוד את הצום בקלות

ערב יום כיפור, כמה דקות לפני תחילת הצום. השנה – 1994. מיקום – דירת הרווקים של בעלי לעתיד – חיפה. הנפשות הפועלות – בעלי לעתיד ,אז, במצב שינה ואני, במצב מודאג.

הייתי אז מנחה צעירה, אחרי דיאטה בה ירדתי 52 ק"ג. 3 חודשים לפני ההתרחשות המתוארת, התחלנו 'לצאת' והחלטנו שנבלה את יום הכיפורים ביחד. כמדאייטת לחוצה, לקחתי איתי את כל מה שהייתי אמורה לאכול לפני ואחרי הצום.

אך בבואי לחמם את מרק העוף - שוד ושבר. לא הצלחתי להדליק את הגז. תמיד הייתי ידועה בכישרון הטכנולוגי ה'משובח' שלי, אבל כאן היה טריק נבזי במיוחד...

והוא – ישן, לא נעים להעיר אותו. ישבתי לי במטבח, מאד מוטרדת, רגל על רגל עם כותונת שניסתה להיות סקסית (אך לא הצליחה). משבר בין גלקטי - איך אוכל את הארוחה המפסקת? והשעון, כמו בפצצת זמן,מתקדם ומתקתק.....   לפתע – נס. הוא קם. "אוי" אמרתי "טוב שקמת, אני לא מצליחה להדליק את הגז ועוד מעט הצום מתחיל". הוא חייך את החיוך הטכנולוגי שלו (שהיה מעט מתנשא לטעמי), בשניה הדליק את הגז ולפני שחזר למיטה הסתובב אלי והפטיר – בשיעור הבא – החשמל וסכנותיו...

צום יום הכיפורים בזמן דיאטה

היממה שבה אנו אמורים להתייסר על מעשינו הרעים. ואני שואלת – למי שאין הרבה מעשים רעים ברזומה, יש הקלות? אולי איזה כוס קפה על הבוקר? ויש לי עוד שאלה מעט מתריסה. למה היממה של יום הכיפורים מונה 25 שעות? הרי השעה האחרונה נראית כמו נצח, כל דקה רצים לראות כוכב ולשכנע את כולם שכבר אפשר לאכול...במחשבה שניה, יכול להיות שזו רק אני.... למעשה, לא באתי לחקור במופלא ממני, כבודו של היום הזה במקומו מונח.

בטור הזה, אנסה לבחון את היתרונות והחסרונות של צום מנקודת מבט בריאותית. כמו כן, אמליץ איך כדאי לעבור את הצום ואת שבירתו בצורה הבריאה והקלה ביותר.

ישנן גישות שמעלות על נס את נושא הצום ככלי רב עוצמה בניקוי הגוף וטיהורו. הם סבורים כי צום (בשתיה כמובן) גורם לשמירה על חיוניות, ניקוי הגוף מרעלים, מניעת מחלות, לשיפור המערכת החיסונית ולתחזוקה טובה יותר של הגוף.

היפוקרטס כינה את הצום – 'סכין המנתחים של הטבע'. בעלי חיים, כאשר הם חולים, יפרשו ולא יאכלו. ערכו המוסף של הצום היא בכך שהוא נותן מנוחה למערכות הגוף והאנרגיה המושקעת ברגיל לעיכול ופירוק, מתפנה לעבודת שיקום, הרחקת הגורמים המזיקים בגוף והחלמה.

צום דתי, יהיה קצר ובדרך כלל ללא שתיה ואילו צום רפואי יהיה ארוך יותר וילווה תמיד בשתיה מרובה.

אגב, ללא מזון אדם יכול להתקיים גם עד 50 יום, אך ללא שתיה – מעבר ל -50 שעות, ישנה כבר סכנת חיים. הרעלנים אותם השתן מסלק באמצעות שתיה, הם תוצרי לוואי של פעולות רגילות אותן הגוף מבצע + מזון לא בריא + אויר מזוהם + מים לא איכותיים, כל אלה עלולים לגרום למוות.

בכל מקרה שבו רוצה אדם לצום משיקולי בריאות, עליו להיוועץ ברופא/אה האישי/ת שלו ולעשות זאת בפיקוח.

כמה מילים על צום בהקשר של הרזיה.

בכל 14 השנים בהם אני משמשת כמנחת קבוצות להרזיה לא פגשתי מקרה בו צום, שמטרתו היתה לרזות, שלא נגמר בבכי. הגוף שלא מקבל מזון, אחרי שקיבל יותר מדי, נכנס לסוג של לחץ. מערכת העיכול מפסיקה לפעול ואותו מקום קטן שסופר את מה שמגיע לנו לאכול, מתחיל לספור, לחשב, להעלות בריבוע ואז בתום הצום, להשלים ואולי גם יותר, את מה שחסכנו...

כיצד נתכונן לצום בזמן דיאטה?

אתם מכירים את כאבי הראש שמתחילים בשעות הבוקר שלמחרת הארוחה המפסקת וממש מתגברים לקראת אחר הצהרים? הם נובעים מאי שתיית הקפה.

לאחרונה החלטתי להפסיק את שתיית הקפה שלי. שתיתי רק 2 כוסות ביום, אמרתי – קטן עלי. ובכן – כאבי ראש, בחילות שגרמו לי להתגעגע לבחילות ההריון שלי ותחושה של נרקומן בגמילה. אם אזוב קיר שכמוני, שהסתפק ב 2 כוסות עבר כך גמילה, מה יגידו הארזים שבולעים 9,10 ואפילו יותר כוסות קפה ביום? לקפה מספר חסרונות בהקשר לצום. ראשית, כאבי הראש ושנית, קפה גורם לנוזלים בגוף לעזוב אותו לפני שעשו את הנדרש מהם.

לכן ,טוב תעשו אם כמה ימים לפני הצום בהדרגה, נסו להפחית את מינוני הקפה שלכם.ביום הצום עצמו, כדאי לשתות יותר מים ולהימנע משתיית קפה או תה שפשוט מרוקנים את המחסנים.

הארוחה המפסקת צריכה להכיל: חלבון – עוף, הודו, דגים. החלבון תורם לתחושת השובע. פחמימות מורכבות – בטטות, אורז מלא,קוסקוס מלא וכו'. הפחמימות המורכבות מתפרקות לאט בגוף ומונעות נפילות סוכר שגורמות לעייפות, חולשה, כאבי ראש ולתשוקה למתוק. ללמדכם כי עדיף שלא לאכול פחמימות פשוטות בארוחה המפסקת.

שומן, גורם למזון להישאר בקיבה זמן ארוך יותר. שקדים לא קלויים, אגוזי מלך ושמן זית (כמובן במידה) – יעשו את העבודה. את הארוחה כדאי לאכול בנחת ולא בלחץ.

ממה כדאי להימנע?

ממזון חריף , חמוץ, מטוגן ומתובל מפני שהם גורמים לצמא ולרעב.

כדאי להימנע ממזון מתוק שגורם לנפילת סוכר חיש מהר.

מי שידועות לו רגישויות לצרבות, טוב לו שימנע ממה שגורם לו להן...

הפסקת הצום בזמן דיאטה

חשוב להתחיל לאכול בצורה הדרגתית.

כדאי לפתוח בתה חמים או במרק. כדאי לצרף פרוסת לחם כוסמין או שיפון מרוח בשקדיה או טחינה ורק לאחר כ 30 דקות (מישהו באמת מצליח לחכות?) את הארוחה שהיא אחותה התאומה של הארוחה המפסקת.

אני מוסיפה פירוט כיצד כדאי לאכול ביום תחילת הצום (ערב יום כיפור) ולמחרת – בצאת הצום. עלי לסייג – הדוגמה היא עבור אנשים ששומרים על תכנית אכילה שמטרתה ירידה במשקל.

הפירוט – באדיבות דיאטהקלאב.

החל מבוקר יום הצום

בוקר – פרוסת לחם כוסמין או שיפון

           2 כפות גבינה עד 5% שומן

            פלפל אדום או ירק אחר

            שתיה חמה (רצוי לא קפה)

ארוחת 10 – פרוסת לחם

                  כף סלט טחינה

                   ירק ופרי

ארוחה מפסקת –

                  מנת מרק עוף (לאחר שסילקו שומן) עם ירקות

                  מנת עוף או הודו או דג

                  חצי בטטה אפויה לדעתי עדיף 1 בטטה בתנור עם כפית שמן זית

                   ירקות מבושלים

                   שתיה חמה – רצוי תה צמחים

לאחר סיום הצום

                  1 פרוסת לחם עם כף טחינה או כפית שקדיה וכוס תה

לאחר חצי שעה – מנת מרק עוף עם ירקות

                         מנת עוף או הודו או דג

                          כוס אורז מלא

                           ירקות מבושלים +כפית שמן זית

צום טוב לכולנו והכי חשוב במהלך היום הזה – להיפטר מכעסים ,מעלבונות,

מ'אמרו עלי' ומשאר ירקות שכאלה. מזה גם מאריכים חיים ועל הדרך גם יורדים במשקל.

לימור גילת

יועצת תזונה

ומנחת קבוצות תמיכה להרזיה בדיאטה קלאב

חזרה לרשימה