ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מהו אוכל בריא?

בשנים האחרונות גוברת מאד המודעות לחשיבות שיש בצריכה של מזון בריא, אבל דווקא בשל כך אנחנו נשארים פעמים רבות נבוכים ומבולבלים מול שלל הגישות והעצות. ננסה לעשות כאן קצת סדר ולהבין מהם העקרונות של תזונה בריאה, ואיך אפשר לשפר את הרגלי האכילה שלנו באופן פשוט יחסית.

מזון בריא הוא מזון טבעי

עיקרון אחד פשוט וחשוב הוא שככל שהמזון טבעי יותר, כך סביר שהוא בריא יותר. כיום מוצרי מזון עוברים לעיתים תהליכי עיבוד רבים הפוגמים בערכם התזונתי, ואף כוללים הוספה של חומרים כימיים שונים שחלקם מזיקים. תמיד עדיף לקנות מוצרי בסיס ולבשל בבית, מאשר לקנות מוצרים מוכנים הכוללים חומרים משמרים, חומרי טעם, משפרי אפייה ותוספים דומים. דרך אחת לבדוק אם אנחנו אוכלים מזון טבעי, היא לראות אם אנו יכולים לראות או לזהות את מרכיביו. מזונות מעובדים מכילים מרכיבים שאין ביכולתנו לראות או לזהות, וכאן בדרך כלל מתחילות הבעיות.

מזון בריא הוא מזון נקי ועשיר

עיקרון חשוב קשור לאופן גידול המזון, הייצור והשיווק שלו. מזון שגדל בסביבה נקייה ובאדמה שיש בה מינרלים רבים, יהיה בעל ערך תזונתי רב וגם נקי מרעלים. הכוונה כאן היא למעשה למזון אורגני או כזה הגדל באופן טבעי ומקיים. מזון כזה זמין כיום כמעט בכל מקום וקל למצוא את המגדלים, הספקים והמשווקים המועדפים. ירקות עליים קל מאד לגדל לבד, גם בעציצים במרפסת ובעיקר בחורף (אם כי בזיליקום, עירית, וכל צמחי התבלין גדלים בקלות גם בקיץ), וכך ניתן לצרוך מזון טבעי נקי וטרי היישר מהעציץ לצלחת.

מזון בריא הוא מזון מלא

רובנו צורכים הרבה פחמימות. כדאי לשים לב שצריכת הפחמימות שלנו אינה מוגזמת, ולהעדיף תמיד פחמימות מלאות, כמו אורז מלא או בסמטי, חיטה מלאה, קוסקוס מלא, קינואה, גריסי פנינה וכדומה. כיום ניתן להשיג בכל רשת שיווק גם מוצרים מקמח מלא כמו לחם ופיתות, פסטה ומאפים. פחמימות מלאות, כשמן כן הן, מלאות בערך תזונתי, בעוד אלו ה"ריקות" חסרות אותו, ולכן גם העיכול שלהן לוקה בחסר. בכל מקרה, זכרו כי פחמימות הן סוכרים, וכדאי לצרוך אותן במידה.

מזון בריא – גישות שונות

קיימות גישות רבות ומגוונות לגבי השאלה מהו מזון בריא, החל מטבעונות ו"רוופוד" – מזון נא, ועד לגישה הפליאוליתית המעודדת דווקא אכילה של מזון רווי שומן מהחי. מחקר מתקדם במכון ויצמן מגלה כי נראה שיש חשיבות רבה למיקרוביום האישי של כל אחד מאיתנו, כלומר לאוכלוסיית החיידקים המצויה במערכת העיכול שלנו, ולכן השאלה "מה בריא?" עשויה להשתנות מאדם לאדם על פי הביום שלו. גישה אחרת גורסת כי סוג הדם הוא זה הקובע את סוג המזון לו אנו זקוקים. בכל מקרה, הקשיבו לגופכם ונסו לשים לב כיצד אתם מרגישים לאחר אכילת מזון מסוים, האם אתם מלאי אנרגיה או עייפים, והאם מערכת העיכול נינוחה. מידע רב מצוי בכל ערוצי המידע. נסו להכיר כמה מהגישות וחפשו את אלו שמתאימות לכם.

מזון בריא – מה כן ומה לא

למרות שקיימות תפיסות שונות לגבי מזון בריא, בכל זאת יש כמה עקרונות שכמעט כל אחד יסכים איתם. ירקות ופירות בצורתם הטבעית, ובעיקר אם הם נקיים מרעלים וגדלים באדמה טובה, מכילים ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבים, תמיד כדאי להרבות בהם. לעומתם, סוכר לבן וממתקים, משקאות קלים, טיגון ארוך ותוספים כימיים מסוימים (כמו משפרי טעם, צבעי מאכל, חומרי הברקה ועוד), הם מוצרים שכדאי להימנע מהם.

מזון בריא – אכילה בריאה

חשוב לזכור שהשאלה היא לא רק איזה מזון הוא בריא, אלא גם איך בריא לאכול אותו. כדאי לאכול בנחת, ללעוס הרבה, ולחכות בין מנה למנה, במיוחד אם אתם מנסים לאבד כמה קילוגרמים. מומלץ גם לשתות הרבה מים, כולל כוס מים או שתיים כרבע שעה לפני הארוחה. שתייה מספקת של מים תורמת לתהליך העיכול כך שיתבצע באופן מאוזן ובריא. שימו לב גם שהכלים בהם אתם מבשלים אינם עשויי מאלומיניום. מזון כדאי לאחסן בכלי זכוכית או חרס ולא בפלסטיק. סלטים טריים ומיצי פירות וירקות כדאי לצרוך מיד כשמכינים אותם, כדי שלא יאבדו את ערכם.

מזון בריא – זה פשוט

העצות עוד רבות והיריעה קצרה. שיפור הרגלי התזונה הוא תהליך הדרגתי והוא יכול וצריך להיות מהנה. קחו את זה בקלות, חפשו את המידע, ומצאו את העצות המתאימות לכם כך שתוכלו להרגיש את ההטבה במצב הגופני, בחיות ובאנרגיה שיש לכם לאורך היום.

 

חזרה לרשימה