ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

כולסטרול גבוה - למה, כמה ומה עושים עם זה?

בעידן הנוכחי סובלים אנשים רבים מבעיות בכלי הדם והלב, אשר מקורם מצוי בין היתר ברמה גבוהה מדי של כולסטרול. כדי למנוע הגעה למצב מסוכן זה ולהתמודד עם בעיה שכבר קיימת, ניתנות המלצות תזונתיות על ידי דיאטנים ורופאים. לפניכם סקירה של הנושא.

 

מה הבעיה עם כולסטרול?

 

למעשה, הכולסטרול הוא חומר שגופנו מייצר באופן טבעי (בכבד) ומשתמש בו עבור בנייתם של הורמונים ושל מרכיבים נוספים כמו ויטמינים שונים, חומצות עיכול ודפנות התאים. על כן, ברמות מסוימות הימצאותו תקינה, טבעית ואף חיונית לנו. בתוך כך, הלקסיקון הרפואי מחלק את הכולסטרול לשני סוגים, האחד "טוב" והאחר "רע". הסוג הטוב מכונה HDL ויש לו תפקיד חשוב בהגנה על כלי הדם והלב, ואילו הסוג הרע מכונה LDL ומשחק תפקיד הפוך. כלומר, עקב מבנהו המולקולארי הוא נוטה לשקוע ולהצטבר על כלי הדם, שמאבדים בשל כך מגמישותם ומרוחבם – שני היבטים חשובים ביותר לזרימת דם תקינה. על כן, כאשר רמת הכולסטרול הרע גבוהה יחסית לזו של הטוב מתחילה להיווצר טרשת, ומכאן קיים סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, שבץ והתקפי לב.

 

כיצד נגרם מצב של כולסטרול יתר

 

ישנם מספר גורמים האחראיים לבעיה זו. ראשית, כפי שראינו הגוף מסוגל לייצר את הכולסטרול בעצמו אך כמובן שניתן גם לקבלו ממקורות חיצוניים – כלומר ממזון. למעשה, הכולסטרול מצוי בשורה ארוכה של מאכלים מהחי ובעיקר באלו שיש בהם רמה גבוהה של שומן, כדוגמת בשר בקר, חמאה, ביצים, שמנת וכדומה. על כן, כאשר אנשים מרבים באכילת מאכלים עשירים בשומן רווי גוברת רמת הכולסטרול בגופם. אכן, עלייה במשקל הולכת יד ביד עם כולסטרול יתר ומחקרים רבים מצביעים על כך. מלבד זאת, נמצאו היבטים גנטיים המשחקים תפקיד בנטייה ליתר כולסטרול, וגם קשרים למחלות מסוימות כמו סוכרת ובעיות בתפקודה של בלוטת התריס.

 

התמודדות עם כולסטרול יתר

 

כולסטרול גבוה הינו נושא שנחקר רבות לאורך השנים, בין היתר בשל מגיפת ההשמנה העולמית והעלייה היחסית בתמותה עקב מחלות לב וכלי דם. על כן, לא חסרות המלצות לסובלים מבעיה זו, אשר חלקן כלליות וגורפות ואילו אחרות מתאימות אישית למצבים ספציפיים. לכן, אם הינכם רוצים למנוע מעצמכם מצב בעייתי זה תוכלו להסתייע בעצות כלליות, ואם הינכם סובלים ממנו כעת פנו לדיאטנית. ולגבי ההמלצות, הן מתחילות באורח החיים שכולל הקפדה על פעילות גופנית (משפרת את מצבם של כלי הדם והלב), הימנעות מוחלטת מעישון (שתורם לחסימת כלי הדם ומוריד את רמתו של הכולסטרול הטוב), וכאמור גם ירידה במשקל ושמירתו בטווח התקין.

 

המלצות תזונתיות לכולסטרול גבוה

 

ההמלצות התזונתיות הינן רבות ושונות, אך החשובה והמקובלת שבהן היא צריכת חומרים הנקראים סטרולים שדומים במאפייניהם לכולסטרול, ומסוגלים להפחית את שיעורו בכלי הדם. הבעיה היא שבניגוד לכולסטרול אנו לא מייצרים את הסטרולים באופן טבעי, ולכן יש לקבל אותם ממזונות צמחיים שונים. בין היתר הם מצויים בפירות, ירקות, חיטה, שיפון, שמן קנולה, שמן בוטנים ועוד שמנים על בסיס צמחי. מחקרים שונים שנערכו על הסטרולים מצאו כי צריכתם בשיעור של 2 גרם בכל יום מורידה ברבע את הסיכון לחלות במחלת לב.  מעבר לכך, ישנן כאמור עוד המלצות תזונתיות רבות ולהלן סקירה של חלקן:

 

  • יש להימנע מצריכה יתרה של המזונות שעליהם דיברנו בתחילת הכתבה, כלומר מאכלים מן החי המכילים כמויות גדולות של שומן רווי. בכל מקרה, את בשר הבקר החליפו בדגים, עוף והודו.
  • מומלץ להפחית את כמות המלח שאתם צורכים שכן הוא תורם לעליית לחץ הדם על ידי ספיחת נוזלים.
  • הקטינו את כמות המשקאות האלכוהוליים שאתם שותים וכן של משקאות על בסיס קפאין. יחד עם זאת, צריכה מתונה של משקאות אלכוהוליים (לא יותר מכוס יין ביום), יכולה לתרום להגברת כמות הכולסטרול הטוב בגופכם.
  • השתדלו לגוון את התפריט עם מאכלים רבים מהצומח, בדגש על אלו המכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים כגון שיבולת שועל ואורז מלא.
  • בעצה עם הדיאטנית או הרופא שלכם תוכלו להתחיל לצרוך תוספי מזון ייעודיים, כגון ויטמין B3 שתורם להפחתה בכמות הכולסטרול הרע. גם טבליות שום מרוכזות עשויות להועיל, וכן חומר בשם פנטתין המקטין את ייצור הכולסטרול הרע בכבד.
  • הקטינו את כמות המזונות המכילים שומן רווי ברמה גבוהה לעומת מזונות בעלי שומן בלתי רווי, העדיפו פחות מוצרים מעובדים, ודאגו לשלב בתפריט פירות ירקות בצבעים שונים.

 

 

 

 

חזרה לרשימה