ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ויטמין D - רק השמש יכולה - האומנם?

השמש היא מקור חיים עבורנו, ולמעשה כל תהליכי החיים המוכרים לנו קשורים ותלויים בה. רק טבעי הוא, אם כן, שתהליכים שונים ורבים בגופנו תלויים באור השמש. חשוב לזכור כי אנו ניזונים לא רק מהמזון שאנו אוכלים, אלא גם מספיגה דרך העור. חשיפה לשמש באופן יומיומי משפרת את המצב הנפשי ומונעת דיכאון, מסייעת בריפוי של העור, מפיגה עייפות, מיטיבה עם הפרעות במערכת הנשימה, ומשפרת את האיזון ההורמונאלי. אולם, גורם אחד מרכזי מצריך אותנו להתייחסות מחודשת לקרינת השמש, הלוא הוא הוויטמין המכובד D. בשנים האחרונות מתגלה, טפח אחר טפח, חשיבותו הרבה של וויטמין זה לבריאותנו ולמניעת מחלות רבות. הוויטמין המיוחד הזה נוצר בגופנו בתהליך שהגורם המניע שלו הוא קרני השמש.

ויטמין די – רק השמש יכולה

בשל המודעות הרבה לסרטן העור, ישנה נטייה רווחת להימנע לחלוטין מקרינת השמש. גם אורח החיים המודרני והעירוני מונע חשיפה מספקת לשמש. עם זאת, חשוב להיחשף חשיפה מבוקרת לשמש כדי לקבל ממנה את הנדרש לנו, ובעיקר כדי שגופנו ייצר ויטמין D. ויטמין D הוא מולקולה מסיסת שומן המיוצרת בגוף בתהליך מורכב ומעניין. במעטפת התא של כל תא בגוף יש כולסטרול. הכולסטרול מגיב לקרינה העל סגולה (UVB), משתנה, ויוצר תהליך שבסופו מיוצר בתאי הכליות ויטמין D. כלומר אבן הבניין של הוויטמין המיוחד הזה הוא הכולסטרול, והתהליך הזה מונע על ידי קרני השמש ותלוי בהן. אי אפשר לקבל את המינון הנדרש שלו מתזונה ולכן יש לדאוג לקבלו על ידי חשיפה נכונה לשמש, או על ידי נטילת תוסף, אם לא מתאפשרת מספיק חשיפה או במקרים של חוסר גדול.

ויטמין D וחשיבותו למניעת מחלות  

עד לפני כעשור היחס לוויטמין D היה רק כמחזק עצמות ומונע רככת, מחלה שהייתה שכיחה באירופה של המאה ה- 19. בשנים האחרונות התגלה שיש לו תכונות נוגדות חמצון, ושהוא יכול למנוע או לסייע לריפוי של יותר ויותר מחלות:

·         אוסטיאופורוזיס – רמה נמוכה מדי של ויטמין D פוגעת בצפיפות ובחוזק העצמות. איתור מוקדם של חוסר בוויטמין יכול למנוע התפתחות של המחלה.

·         מחלות אוטואימוניות -  לוויטמין D תפקיד חשוב בוויסות של מערכת החיסון, והוא מסייע במניעה ובטיפול של מחלות כמו טרשת נפוצה, קרוהן, לופוס (זאבת), וסוכרת מסוג 1.

·         מחלות לב – מחקרים הראו מתאם בין רמות נמוכות של הוויטמין לבין מחלות לב, וכן כי נטילת תוסף שלו מפחיתה את הסיכון למחלת לב בגיל מבוגר.

·         השמנה –  ידוע היום כי תזונה עשירה בסידן ובוויטמין D מסייעת לחילוף החומרים בגוף, אך לא ברור עדיין איך בדיוק תומך ויטמין זה בהרזיה. עם זאת, מחקרים הראו רמות נמוכות שלו אצל הלוקים בהשמנה. ייתכן שההשמנה יוצרת מחסור בוויטמין ולא הפוך, אך בכל מקרה הוא משמש מרכיב חשוב בבנייה של דיאטות ותכניות הרזיה.

·         סרטן – ויטמין D התגלה כמעכב גדילה וחלוקה של תאים סרטניים ובכך הורג אותם. מעניין לראות כי במדינות קרות שיעור מקרי המוות מכמה סוגים של סרטן גבוה יותר מאשר באזורים חמים. כיום נערכים מחקרים שבודקים אפשרויות למתן חיקוי סינתטי של ויטמין D לחולי סרטן.

·         ויטמין D נמצא כחשוב גם לטיפול בפסוריאזיס, בדיכאון, ובאסטמה, והוא חשוב גם לבריאות השיניים והכליות.

אז איך נשיג אותו?

ויטמין D נמצא בעיקר בשומן דגים, אך מאחר ולא ניתן לקבל מספיק ממנו בתזונה, עלינו לקבל אותו מהחשיפה לשמש, או בנטילת תוסף. הדעות חלוקות לגבי רמת יעילותו של התוסף, ובכל מקרה כדאי לקבל אותו באופן טבעי דרך הגוף. חשיפה יעילה לשמש היא רק בעת שהשמש ברום השמים. כעשר דקות של חשיפה של הידיים ו/או הרגליים יספיקו, אין צורך לחשוף חלקים נרחבים של הגוף. משך חשיפה כזה אינו צורב ולא מזיק, אך שימו לב לא להאריך יתר על המידה ולחזור לצל אם אתם מרגישים תחושת צריבה. עור בהיר יותר זקוק לפחות זמן חשיפה, שכן הקרניים נספגות בו יותר בקלות. אם אתם רוצים להגן על עור הפנים כדאי ללבוש כובע רחב שוליים ולא להשתמש במשקפי שמש. גם עינינו זקוקות לכל אורכי הגל של אור השמש לתפקוד בריא, ומשקפי השמש מסננות אורכי גל מסוימים. אם אתם נמצאים בשמש זמן רב ומשתמשים בקרם הגנה, מירחו אותו אחרי עשר דקות של חשיפה. מקדמי ההגנה חוסמים את ספיגת הקרניים בעור. בנוסף, מאחר והכולסטרול היא מולקולת שומן, הרי שסיבון הגוף מפרק ומסיר אותה. אל תסבנו את החלקים שנחשפו לשמש! לתהליך ייצור הוויטמין נדרשות עד 36 שעות להשלמתו. תנו לו את הזמן שמגיע לו, והוא יגמול לכם בתכונותיו הבריאות.

 

חזרה לרשימה