ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

חלב - טוב לדיאטה?

בחג השבועות אנחנו בדרך כלל מוצאים את עצמנו מתעסקים בשאלת החלב ומוצריו. תקופה זו אכן מהווה הזדמנות לספק לגוף כמה חומרים מזינים שנמצאים במאכלי החלב, אך גם עלולה להיות זמן של פיתויים רבים. כיצד נוכל ליהנות ממוצרי החלב ומערכם התזונתי, ולשמור על דיאטה טובה?

היתרונות של חלב ומוצריו לדיאטה

מאכלי החלב מהווים מקור טוב לחלבון איכותי, למינרלים סידן, זרחן ואשלגן, ולוויטמינים רבים כולל מקבוצה B. צריכה מבוקרת של מאכלים אלו, כשהיא משולבת בתפריט מאוזן העשיר בירקות ופירות ודגנים מלאים, מסייעת לשמירה על דיאטה טובה. מחקרים מסוימים מראים על קשר לכאורה בין צריכת סידן לבין ירידה במשקל, אך לא ברורים עדיין המנגנונים שיכולים להסביר את הקשר הזה. יתכן כי הוא טמון בכך שהנחקרים הצורכים מזונות עתירי סידן, שומרים גם על תפריט מאוזן ותזונה בריאה, ומכאן שגורמים אחרים אולי השפיעו באופן משולב על ירידת המשקל. בכל מקרה, לא צריך להתייחס לחלב ומוצריו כאל מזון פלאים להורדה במשקל, אך בהחלט נכון ויעיל לשלב אותו בדיאטה מאוזנת.

איכלו מאכלי חלב דלי שומן 

החלב עשיר בשומן רווי, ולכן כדאי תמיד לצרוך מוצרי חלב דלי שומן. את השמנת במתכונים החליפו ביוגורט עד 3% שומן, או בגבינה לבנה עד 5%, או בשמנת קלה שהיא פחות שמנה מזו הרגילה. במחקרים מסוימים נמצא כי צריכת שלוש מנות של מאכלי חלב דלי שומן ביום יכולה להפחית סיכון ליתר לחץ דם ולאוסטיאופורוזיס, וכן לסייע לשמירה על מסת הגוף. מנה אחת היא, למשל, גביע מעדן חלב 1.5%, כוס חלב 1%, או ארבע כפות גבינה לבנה.

איכלו מוצרי חלב ללא תוספת סוכר

מוצרי חלב רבים, כמו חלק גדול מהמעדנים, הם ממותקים ומכילים כמות גדולה של סוכר. גם מאכלים רבים שאינם מתוקים, כמו חלק מהגבינות, מכילים תוספת סוכר. נסו להימנע מצריכת מוצרים כאלה ככל האפשר. ניתן להשיג גבינות שלא הוסף להן סוכר או להכין בבית מעדני גבינה ממותקים עם תחליפי סוכר בריאים יותר ומשמינים פחות. ואם אתם אופים עוגות גבינה תמיד אפשר להפחית מכמות הסוכר במתכון, וגם להחליפו בסירופ אגבה או מייפל, או כל ממתיק טבעי אחר. ניתן גם לרכוש כיום בכל מאפייה או חנות עוגות מופחתות סוכר או ללא סוכר. עם זאת, זכרו כי עוגות גם עתירות בשומן ופחמימות, ולכן גם אם הן ללא סוכר הן עדיין מרובות קלוריות.

מינרלים - הרבה סידן, מעט נתרן

מאחר והסידן הוא אחד המרכיבים החשובים בחלב, וחשוב לבריאות הגוף וכנראה גם לירידה במשקל, הרי שנרצה לצרוך את מוצרי החלב העשירים יותר בסידן. כמו כן, העדיפו את המוצרים דלי הנתרן משום שצריכה מוגזמת שלו אינה בריאה ויוצרת סיכון לתחלואות שונות, כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב, ועוד. בדקו תמיד את תכולת המרכיבים שעל גב האריזות. רשימת המרכיבים מסודרת בסדר יורד, כך שהמרכיב הראשון הוא זה שאחוזיו הם הגבוהים ביותר במוצר. בחרו את המוצרים בהם המרכיבים הטבעיים מופיעים לפני הסוכר, ואת אלו המכילים יותר סידן ופחות נתרן. גבינת ריקוטה 5%, למשל, מכילה פי 5 יותר סידן מגבינה לבנה, והיא דלה בנתרן ומצוינת לאפיה. בנוסף, גבינה צפתית מכילה חצי מכמות הנתרן שיש בגבינה בולגרית. המבחר כיום גדול ואפשר תמיד למצוא את המוצרים המועדפים וליהנות הן מטעמם והן מערכם התזונתי.

ומה עם הרגישות ללקטוז?

חלק מאתנו סובלים מרגישות ללקטוז, סוכר החלב. יש שיעדיפו להתנזר לחלוטין מצריכת חלב ומוצריו, אולם ניתן לצרוך מוצרים דלי לקטוז ובכך לפתור לעתים את הבעיה. הלקטוז מתפרק בתהליכי תסיסה, ולכן יש הרבה פחות ממנו במאכלים כמו יוגורט, שהוא גם עשיר בחיידקים פרוביוטים, וכן גבינות, ובעיקר בגבינות קשות. בחלב יש הרבה לקטוז, אך ניתן כיום לקנות חלב דל לקטוז. ניתן גם לצרוך מוצרי חלב כרגיל ובמקביל ליטול כמוסות המכילות את האנזים לקטאז החסר בגוף רגישים ללקטוז (למשל, כמוסות לקטזין)

לסיכום

נראה כי בחירה נכונה של מוצרי החלב וצריכה מאוזנת שלהם, יכולה לסייע בתהליך ההרזיה. אגב, יש הטוענים כי חלב עזים עדיף על חלב פרה מבחינת התאמתו למערכת העיכול שלנו, ומכיוון שיש בו פחות לקטוז, והוא בדרך כלל מתועש פחות ונקי יותר. חשוב לזכור גם כי ישנם כיום קולות המתנגדים לצריכת חלב, ובעיקר משום שתעשיית החלב כוללת שימוש בחומרים מזיקים. הפולמוס על החלב ימשיך, כמו גם המחקר, ובינתיים כדאי להעדיף מוצרי חלב, כמו גם מוצרי מזון אחרים, שיש בהם מיעוט של תוספים כמו אנטיביוטיקה והורמונים, חומרי טעם, צבעי מאכל, וכדומה, ועושר של מרכיבי מזון טבעיים.

 

 

חזרה לרשימה